Keep your mind & body in good shape

Μην ξεχάσεις την εγγραφή σου στο newsletter

Πολλαπλή σκλήρυνση: Η διατροφή που χρειάζεσαι, η άσκηση που βοηθά και η καλή ψυχολογία – όλα εδώ

4 ειδικοί συστήνουν για την πολλαπλή σκλήρυνση: Ο trainer, η διατροφολόγος,ο ψυχίατρος και ο γιατρός αποκατάστασης τονίζουν όσα πρέπει να ξέρουμε

11.05.2017

εχεις διαβασει

 Καιρός να μιλήσουμε για τη Ζωή με Πολλαπλή Σκλήρυνση! Η καμπάνια του Shape με τον Δημήτρη Μακαλιά και την Αντιγόνη Ψυχράμη ξεκίνησε! Δες κάθε μέρα και ένα καινούριο βίντεο!

Τι άσκηση να κάνω αν έχω πολλαπλή σκλήρυνση;

Ο Ιωάννης Μικάλεφ, Personal Trainer, www.facebook.com/MJPTrainer@mjptrainer απαντά:

Σύμφωνα με το διεθνές κέντρο φυσικής αγωγής και αναπηρίας (National Center on Physical Activity and Disability): «Εκτός από τη βελτίωση της συνολικής κατάστασης της υγείας, η άσκηση μπορεί να βοηθήσει στην βελτίωση της ισορροπίας, τη διαχείριση της σπαστικότητας, τη μείωση της μυϊκής ατροφίας και να βοηθήσει τους ασθενείς στην εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων.

Τα οφέλη είναι πολλαπλά:
• Βελτίωση ευελιξίας και αντοχής
• Μείωση κόπωσης
• Βελτίωση αναπνευστικής λειτουργίας
• Μείωση της φυσικής αναπηρίας
• Βελτίωση ψυχολογικής κατάστασης
• Ενίσχυση ανοσοποιητικού συστήματος

Προτού όμως ξεκινήσεις οποιοδήποτε πρόγραμμα γυμναστικής συζήτησε με τον γιατρό σου, ο οποίος μπορεί να σου προτείνει ανάλογα με την φυσική σου κατάσταση:

  • Το είδος της άσκησης
  • Την ένταση των ασκήσεων
  • Αν χρειάζεσαι παράλληλα την συμβολή ενός φυσιοθεραπευτή

Πώς θα ασκηθείς με ασφάλεια

  • Ξεκίνα σταδιακά: Αργά και όχι με πολύ και επίπονη προπόνηση. Αύξησε τη συχνότητα σιγά – σιγά και κάνε γυμναστική τακτικά αν μπορείς 4-5 φορές την εβδομάδα.
  • Προθέρμανση: Το ζέσταμα είναι πολύ σημαντικό πριν την προπόνηση. Μην ξεχνάς ποτέ τις διατάσεις μετά την ολοκλήρωση των ασκήσεων.
  • Πειραματίσου: Δοκίμασε διάφορα είδη άσκησης: κολύμβηση, γιόγκα, ποδήλατο, ασκήσεις με όργανα,
  • Άκου το σώμα σου: Σταμάτα την άσκηση κάθε φορά που δεν αισθάνεσαι καλά ή πονάς κάπου. Κάνε συχνά διαλείμματα.
  • Θερμοκρασία σώματος: Απόφυγε την πολύ ζέστη και να πίνετε πολλά παγωμένα υγρά με υλεκτρολύτες. Η ενυδάτωση είναι πολύ σημαντική καθώς η πολύ ζέστη μπορεί να επιδεινώσει κάποια συμπτώματα.
  • Αερόβια άσκηση: Πολλές μελέτες υποστηρίζουν την αξία της αερόβιας άσκησης. Τέτοιες ασκήσεις είναι η βάδιση, το ποδήλατο, η κολύμβηση, άσκηση σε ελλειπτικό μηχάνημα κτλ.
  • Πλατφόρμα δόνησης: Ένα είδος άσκησης που μπορεί να βοηθήσει τη βελτίωση της μυϊκής συναρμογής και ισορροπίας είναι η πλατφόρμα δόνησης η οποία κινητοποιεί περίπου το 100% των μυϊκών ινών.

Τι πρέπει να ξέρω αν διαγνωστω με πολλαπλή σκλήρυνση;

Ο Ζήκος Σ. Κέντρος, ιατρός αποκατάστασης, επιστημονικός διευθυντής Κέντρου Αποκατάστασης «Ιατρική Άσκηση», υπεύθυνος αθλητιατρικού τμήματος “Ιατρικού Δικτύου» απαντά:

  • Η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι μια χρόνια εξελισσόμενη πάθηση του κεντρικού νευρικού συστήματος.
  • Προσβάλλει κύρια ενήλικες σε παραγωγική ηλικία, εμφανίζεται συχνότερα στις γυναίκες, και εξελίσσεται με τρόπο μοναδικό για κάθε ασθενή.
  • Συχνά συμπτώματα της νόσου είναι η δυσκολία στην βάδιση, η διαταραχή στην λεπτή κινητικότητα, η εύκολη κόπωση, ο πόνος, οι αιμωδίες (μουδιάσματα)κτλ.
  • Ριζική θεραπεία για την νόσο δεν υπάρχει σήμερα, ωστόσο τα τελευταία έτη έρχονται στα χέρια μας συνεχώς νέες φαρμακευτικές αγωγές που αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα συμπτώματα και σε πολλές περιπτώσεις σταματούν την εξέλιξη της νόσου.
  • Απολύτως απαραίτητη πέραν της φαρμακευτικής αγωγής είναι η άσκηση, η οποία θα πρέπει να προσαρμόζεται συνεχώς στις ανάγκες του πάσχοντος.
  • Παράλληλα ο «υγιεινός» τρόπος ζωής είναι πέρα από σημαντικός. Μεσογειακή διατροφή εμπλουτισμένη με τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, αποφυγή καπνίσματος και οινοπνεύματος, λήψη αρκετών υγρών, διαχείριση του stress, ποιότητα στον ύπνο, προστατεύουν τον πάσχοντα και του εξασφαλίζουν μια καλή καθημερινότητα.
  • Σίγουρα η ζωή αλλάζει με την εμφάνιση και την εξέλιξη της νόσου.
  • Χρειάζεται διαρκής προσαρμογή στα νέα δεδομένα και με καθημερινό αγώνα στην πλειονότητα των περιπτώσεων εξασφαλίζεται η λειτουργικότητα του ασθενούς στον οικογενειακό και τον επαγγελματικό του χώρο. Προυπόθεση αυτού είναι η αποδοχή της νέας πραγματικότητας .
  • Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλη εμπειρία στην ολιστική αντιμετώπιση της νόσου από ομάδες ειδικών (ιατροί, νοσηλευτές, φυσικοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί ).
  • Παράλληλα οργανωμένοι σύλλογοι ασθενών υπό την ομπρέλα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας ατόμων με σκλήρυνση κατά πλάκας παρέχουν στήριξη και καθοδήγηση σε πάσχοντες και οικογένειες.
  • Η ζωή δεν σταματά με την Σκλήρυνση κατά πλάκας, αλλάζει.
  • Στο χέρι μας είναι να ξανακερδίσουμε την ποιότητα σε αυτήν στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η νόσος.

Βοηθά η διατροφή την πολλαπλή σκλήρυνση;

Η Χριστίνα Κωστάρα, διατροφολόγος – διαιτολόγος MmedSci, υπεύθυνη διαιτολόγος τμήματος Διατροφικής Υποστήριξης, ΙΑΣΩ, πρώην μέλος Δ’ τμήματος Επιστημονικού Συμβουλίου Εγκρίσεων (Ε.Σ.Ε) (Συμπληρωμάτων Διατροφής, Προϊόντων Ειδικής Διατροφής), ΕΟΦ, απαντά:
Η διατήρηση καλής κατάσταση θρέψης και υγιούς σωματικού βάρους καθώς και η κατάλληλη θεραπευτική διατροφή αποτελούν για τον ασθενή με σκλήρυνση κατά πλάκας (ΣκΠ) έναν πολύτιμο σύμμαχο για καλύτερης ποιότητας ζωής!

Στις διατροφικές συστάσεις περιλαμβάνονται:
1) Κατανάλωση 9 ή και περισσότερων μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως για επαρκή πρόσληψη σε αντιοξειδωτικά.

Μερικά από τα λαχανικά και φρούτα με έντονη αντιοξειδωτική ικανότητα είναι: kale, σπανάκι, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, παντζάρι, φράουλες, μούρα κτλ. H φλεγμονή ανοσολογικής αρχής και το οξειδωτικό στρες εμπλέκονται στην παθολογία της ΣκΠ και τα θρεπτικά αντιοξειδωτικά (πχ. ασκορβικό οξύ) και αντιοξειδωτικά φυτοχημικά έχουν τη δυνατότητα να ελαφρύνουν τα συμπτώματα της ασθένειας μέσω στοχοποίησης αυτής της φλεγμονής.

2) Αύξηση της πρόσληψης σε απαραίτητα λιπαρά οξέα (Essential Fatty Acids, EFAs) (ιδιαίτερα των ω-3 λιπαρών οξέων): Έχουν ανοσορρυθμιστική και αντιφλεγμονώδη δράση και την ικανότητα να επηρεάζουν την αυτοάνοση απάντηση σε ασθένειες όπως η ΣκΠ).

  • Απαραίτητα λιπαρά οξέα αποτελούν το λινολενικό οξύ (ω-6 λιπαρά): σησάμι και λοιποί ελαιούχοι σπόροι, ξηροί καρποί, ηλιέλαιο α-λινολενικό οξύ (ω-3 λιπαρό οξύ): πράσινα φυλλώδη λαχανικά (πχ. σπανάκι, kale), λινέλαιο, λιναρόσπορος, καρύδια, κραμβέλαιο (canola oil), σογιέλαιο.
  • Αυξημένη κατανάλωση σε ψάρια και και οστρακοειδή, μουρουνέλαιο και αβγά. Στόχος όσον αφορά στην κατανάλωση ψαριού και οστρακοειδή: 240-360γρ. την εβδομάδα από ποικιλία ψαριών και θαλασσινών με χαμηλά επίπεδα υδραργύρου*
  • Τip: Απόφυγε την κατανάλωση ξιφία και να έχετε περιορισμένη κατανάλωση σε τόνο

3) Αύξηση της πρόσληψης εδώδιμων ινών καθώς και πρεβιοτικών και προβιοτικών για τη διατήρηση φυσιολογικής λειτουργίας του εντέρου:

  • Πρεβιοτικά: στις καλές πηγές περιλαμβάνονται το μη επεξεργασμένο σιτάρι και κριθάρι, η βρώμη, τα κρεμμύδια, το σκόρδο, τα ραδίκια, τα πράσα, τα σπαρράγια, η αγκινάρα και αγκινάρα των Ιεροσολύμων («Jerusalem Artichoke”), οι ωμές ρίζες κιχωρίου, το μη επεξεργασμένο κριθάρι και τα τρόφιμα εμπλουτισμένα με πρεβιοτικά (αναζήτησε τις λέξεις FOS – φρουκτοολιγοσακχαρίτες -, ινουλίνη, GOS – γαλακτοολιγοσακχαρίτες – στις διατροφικές ετικέτες)
  • Προβιοτικά: Γαλακτοκομικά [τυριά όπως η φέτα, το κεφαλοτύρι, το κατσικίσιο τυρί, το ξινοτύρι, το λαδοτύρι και άλλα περιέχουν είδη γαλακτικών βακτηρίων και ζυμών]. Το γιαούρτι, το ξυνόγαλο και ο τραχανάς περιέχουν επίσης είδη γαλακτικών βακτηρίων) και τρόφιμα εμπλουτισμένα με προβιοτικά

4) Περιορισμός στην κατανάλωση κόκκινου κρέατος και παραγώγων του καθώς και γάλακτος και προϊόντων γάλακτος για τη μείωση της κατανάλωση κορεσμένου λίπους και χοληστερόλης. Απόφυγε την κατανάλωση trans λιπαρών οξέων (υδρογονοποιημένα λιπαρά οξέα)
5) Διατήρηση του σωματικού βάρους σε υγιή επίπεδα.
Κάθε ασθενής με σκλήρυνση κατά πλάκας (ΣκΠ) παρουσιάζει τη δική του ξεχωριστή εικόνα. Πληθώρα επιστημονικών μελετών προσφέρουν σήμερα μια βάση συντριπτικών στοιχείων, τα οποία υποστηρίζουν τα οφέλη της Ιατρικής Διατροφικής Θεραπείας (Medical Nutrition Therapy, MNT) σε ασθενείς με ΣκΠ, η οποία μπορεί να επιδράσει θετικά στην προαγωγή της σωματικής και ψυχικής υγείας και ευεξίας του ασθενούς και στην ποιότητα ζωής του.


Πώς επηρεάζεται η ψυχολογία του ασθενούς με πολλαπλή σκλήρυνση;

Ο ψυχίατρος Αλέξανδρος Κεχαγιάς απαντά:
Όπως σε όλες τις χρόνιες παθήσεις έτσι και στην Πολλαπλή Σκλήρυνση η ψυχολογική διάθεση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην πορεία της νόσου, για το λόγο αυτό χρειάζεται μια συνολική προσέγγιση που εκτός από την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της νόσου θα πρέπει να περιλαμβάνει ψυχολογική υποστήριξη του ασθενούς και πολλές φορές και του οικογενειακού του περιβάλλοντος.
Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των ασθενών με ΠΣ θα εκδηλώσουν τουλάχιστον μία φορά κατάθλιψη καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν ένα πλήθος ερωτημάτων και προβλημάτων όπως:

  • Θα μείνω ανάπηρος;
  • Πως θα ανταποκριθώ στις απαιτήσεις της οικογένειάς μου;
  • Μπορώ να συνεχίσω να εργάζομαι;
  • Οι φίλοι μου και οι γνωστοί μου θα με λυπούνται;
  • Θα συνεχίσει ο σύντροφός μου να είναι μαζί μου;
  • Γιατί να συμβεί σε εμένα;
  • Θα πεθάνω;

Παράλληλα το κοινωνικό ή οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να μην είναι έτοιμο να υποστηρίξει την νέα κατάσταση. Εκεί ο ασθενής πολλές φορές βρίσκεται σε αδιέξοδο και οδηγηται σε κοινωνική απόσυρση.

Αυτό που χρειάζεται να θυμόμαστε πάντα είναι ότι για να αντιμετωπίσουμε μια δύσκολη κατάσταση είναι πολύ σημαντικό πρώτα από όλα να την αποδεχτούμε εμείς οι ίδιοι. Είναι σημαντικό να εκφράζουμε τα συναισθήματα μας, να επικεντρωνόμαστε στα θετικά και σε αυτά που μπορούμε και θέλουμε να κάνουμε.
Η συμβουλευτική – ψυχοθεραπευτική υποστήριξη θα βοηθήσει τον ασθενή και το οικογενειακό του περιβάλλον να κατανοήσει τους προβληματισμούς και τις ανάγκες του και να συνεχίσει τη ζωή του αισιόδοξα μαθαίνοντας να ζει με την Πολλαπλή Σκλήρυνση.
Επιπλέον η ψυχοθεραπεία συμβάλλει στην αντιμετώπιση των φόβων μας,  στην αποδοχή τους και στην ρεαλιστική αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων.

Η θετική σκέψη και η αισιόδοξη στάση μπορούν να μας προσφέρουν ποιοτική ζωή στη Πολλαπλή Σκλήρυνση, ώστε να νιώθουμε ψυχικά ήρεμοι και να διατηρήσουμε την ψυχική και σωματική μας υγεία!

Δες, ενημερώσου, μάθε! Μπες τώρα στο msdaygr στο Facebook #lifewithms #msdaygr

Ευχαριστούμε τους ειδικούς για τις πληροφορίες.

Περισσότερα από Υγεία

Ο έμμηνος κύκλος σου έχει μεγαλώσει πολύ; Τι μπορεί να σημαίνει για την υγεία σου;

Τι σημαίνει όταν ο κύκλος περιόδου έχει μεγαλώσει με αποτέλεσμα να έχεις περίοδο σε πιο αραιά διαστήματα; Ο γυναικολόγος απαντά

Μύκητες στα νύχια και κακοσμία ποδιών: Ξύδι και έλαιο τεϊόδεντρου για φυσική θεραπεία!

Να πώς θα γλιτώσεις φυσικά από τους μύκητες στα νύχια και την κακοσμία ποδιών

5 τρόποι να διατηρήσεις την υγεία σου στη διάρκεια των γιορτών

Όσο και αν αγαπάμε τις γιορτές, δεν μας αρέσει το πώς νιώθουμε όταν το παρακάνουμε λιγάκι(και νιώθουμε φούσκωμα και εξάντληση). Δεν χρειάζεται όμως να γίνεται έτσι. Δες τους καλύτερους τρόπους να παραμείνεις υγιής και να απολαύσεις την καλύτερη εποχή του χρόνου.

Αϋπνία τέλος: Δεν μπορώ να κοιμηθώ, ξυπνάω με πονοκέφαλο, έχω εφιάλτες, το μυαλό μου τρέχει και άλλα προβλήματα ύπνου βρίσκουν λύση

Ο ποιοτικός ύπνος είναι πολύτιμος για την υγεία, την εμφάνιση και τη διάθεσή μας. Αντμετώπισε τα προβλήματα ύπνου και… όνειρα γλυκά!

Πώς θα καταλάβεις αν είναι τροφική αλλεργία;

Αυτά είναι τα συμπτώματα μιας τροφικής αλλεργίας

#shapegreece