Μπορείς να χάσεις βάρος τρώγοντας πατάτες;

Ακολούθησε τις οδηγίες του κλινικού διαιτολόγου - διατροφολόγου Γιάννη Χρύσου για να απολαμβάνεις πατάτες στην καθημερινή σου διατροφή.

πιάτο με πατάτες istock

Όταν αναφερόμαστε στην υγιεινή διατροφή και στον έλεγχο του βάρους, τα τελευταία χρόνια δεν συμπεριλαμβάνουμε στις επιλογές μας τις πατάτες. Έχει επικρατήσει ότι είναι ένα τρόφιμο με αρκετές θερμίδες, το οποίο παχαίνει. Επίσης, ότι πέπτεται γρήγορα λόγω του υψηλού γλυκαιμικού δείκτη που έχει, οπότε και επιτρέπει την πρόκληση του αισθήματος πείνας γρηγορότερα.

Στον αντίποδα, η πατάτα είναι ένα αγαπημένο τρόφιμο. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση ανέρχεται στα 60 κιλά ετησίως. Χρησιμοποιείται ως ένα χορταστικό σνακ ή συνοδευτικό. Το μυστικό είναι να τις τρως με μέτρο και να τις μαγειρεύεις με υγιεινό τρόπο. Δοκίμασε λοιπόν αυτές τις τέσσερις συμβουλές για να μετατρέψεις τις πατάτες σε απαραίτητη τροφή για τη διατροφή σου.

Οι πιο υγιεινές και τραγανές smashed πατάτες χρειάζονται μόλις 3 υλικά

4 συμβουλές για να απολαμβάνεις τις πατάτες

  1. Πρόσεξε τι ρίχνεις από πάνω τους
  2. Η καλύτερη πατάτα είναι η ψητή πατάτα
  3. Φτιάξε πατατόσουπα 
  4. Αντί για πατατάκια

1. Πρόσεξε τι ρίχνεις από πάνω τους

Ένας από τους κύριους λόγους που οι πατάτες θεωρούνται ότι μας παχαίνουν είναι ότι τις φορτώνουμε με τυρί, βούτυρο και σάλτσες (μόλις μια κουταλιά της σούπας βούτυρο προσθέτει 100 θερμίδες). Υπάρχουν και επιλογές με λιγότερες θερμίδες, όπως λίγος χυμός λεμονιού, σάλτσα ντομάτας, ψιλοκομμένα λαχανικά ή φασόλια. Αν χρειάζεσαι κάτι κρεμώδες, χρησιμοποίησε γιαούρτι με λίγα λιπαρά ή ένα κουταλάκι τσένταρ ή παρμεζάνα.

2. Η καλύτερη πατάτα είναι η ψητή πατάτα

Οι ψητές πατάτες έχουν υψηλό Γλυκαιμικό Δείκτη. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να τις αποκλείσεις από τη διατροφή σου. Απλώς διάλεξε μικρότερες και πρόσθεσε για γαρνιτούρα κάτι από τα παραπάνω.

Ή δοκίμασε αυτό το απλό κόλπο για να μειώσεις τις θερμίδες: αφαίρεσε το μέσα μέρος μιας ψητής πατάτας, αφήνοντας γύρω-γύρω περίπου 1,5 εκατοστό (φύλαξε το εσωτερικό μέρος για τη σούπα παρακάτω). Γέμισε με ψητά λαχανικά και γαρνίρισε με λίγο τυρί και πάπρικα. Ψήσ' τη στη σχάρα μέχρι να λιώσει το τυρί. Και θυμήσου: όταν προσθέτεις λίγο τυρί άπαχο ή κρέας στο πιάτο με τις πατάτες, καταφέρνεις να μειώσεις τον γλυκαιμικό δείκτη, οπότε και να χορτάσεις γρηγορότερα και για περισσότερη ώρα.

3. Φτιάξε πατατόσουπα 

Αναμιγνύοντας τις πατάτες με άλλα λαχανικά, αυξάνεις την θρεπτική τους αξία. Αυτή η σούπα είναι ένα γρήγορο γεύμα για ένα άτομο: βάλε τη σάρκα μιας ψητής πατάτας στο μπλέντερ με πολύ ζωμό λαχανικών (μη χρησιμοποιήσεις άλλη ποικιλία, θα γίνει κάπως κολλώδης). Πρόσθεσε 1 φλιτζάνι μαγειρεμένο ψιλοκομμένο σπανάκι ή μπρόκολο και χτύπησε τα μέχρι να μαλακώσουν (πρόσθεσε κι άλλο ζωμό αν χρειάζεται) και ζέστανε τα στην ηλεκτρική κουζίνα ή στο φούρνο μικροκυμάτων. Πασπάλισε με αλατοπίπερο και ψιλοκομμένα πράσα.

4. Αντί για πατατάκια 

Αντί να ανοίξεις ένα σακουλάκι τσιπς, προτίμησε για σνακ τέσσερις ξεροψημένες μικρές πατάτες. Προθέρμανε το φούρνο στους 220ο C και σκέπασε ένα ταψί με αλουμινόχαρτο. Κόψε κατά μήκος τις πατάτες στη μέση. Κάλυψε ελαφρώς το αλουμινόχαρτο με ελαιόλαδο και βάλε από πάνω τις πατάτες, με την κομμένη πλευρά από κάτω. Ψήσε για πέντε με 10 λεπτά, μέχρι να ροδίσουν και να μπορούν να τρυπηθούν με το πιρούνι. Πασπάλισε με λίγο αλάτι. Η υψηλή θερμοκρασία δίνει στις πατάτες φανταστική γεύση και τραγανιστή όψη.

Τι πρέπει να γνωρίζεις για τις πατάτες

Η πατάτα, γνωστή και ως γεώμηλο, αποτελεί ένα αμυλώδες λαχανικό με πλούσια θρεπτική αξία. Μπορεί να καταναλωθεί βραστή, ψητή, τηγανητή, γκρατινέ, σοτέ ή σε σούπες

  • Προέλευση: Η πατάτα προέρχεται από τις Άνδεις της Νότιας Αμερικής, όπου καλλιεργείται εδώ και περίπου 8.000 χρόνια. Στην Ευρώπη έφτασε τον 16ο αιώνα, χάρη στους Ισπανούς conquistadors.
  • Μυθολογία: Η πατάτα κατέχει θέση και στη μυθολογία. Σύμφωνα με τους Ίνκας, η πατάτα αποτελούσε δώρο από τον θεό της γονιμότητας, Pachamama.
  • Γενετική ποικιλομορφία: Υπάρχουν πάνω από 4.000 ποικιλίες πατάτας παγκοσμίως, σε ποικιλία χρωμάτων, σχημάτων και μεγεθών. Η πιο συνηθισμένη χρώμα φλούδας είναι η καφέ, αλλά υπάρχουν και κόκκινες, κίτρινες, μωβ, ακόμα και μαύρες πατάτες. Οι ποικιλίες της πατάτας καθορίζονται κυρίως από το εξωτερικό χρώμα της φλούδας της αλλά και το χρώμα της σάρκας της και σε κάθε περιοχή του κόσμου, έχουν αναπτυχθεί - επιλεγεί διαφορετικές ποικιλίες οι οποίες ευδοκιμούν με τον καλύτερο τρόπο στις κατά τόπους εδαφολογικές και κλιματολογικές συνθήκες. Από τις ποικιλίες της πατάτας που καλλιεργούνται η κυριότερη που καλλιεργείται είναι η κίτρινη πατάτα (με μεγάλους κονδύλους με ελαφρά κίτρινη σάρκα) και η οποία εμφανίζεται σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου.
  • Χρήσεις: Εκτός από την κατανάλωσή τους ως τροφή, οι πατάτες έχουν και άλλες χρήσεις. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή βιοαιθανόλης, ενός βιοκαυσίμου, ή για την παρασκευή αμύλου, ενός συστατικού που βρίσκεται σε πολλά βιομηχανικά προϊόντα.
  • Ιστορική σημασία: Η πατάτα διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ιστορία. Συνέβαλε στην αντιμετώπιση του λιμού στην Ιρλανδία τον 19ο αιώνα και αποτέλεσε βασική τροφή για τους στρατιώτες κατά τη διάρκεια πολέμων.
  • Η πατάτα αποτελείται από 80% νερό και 20% περίπου ξηρή ουσία: Στα 100 γραμμάρια περιέχει 18 γραμμάρια υδατάνθρακες, 2 γραμμάρια πρωτεΐνη, 0,1 γραμμάρια λίπους, 1-3 γραμμάρια φυτικές ίνες, βιταμίνες B και C και ανόργανα άλατα ασβεστίου, φωσφόρου, σιδήρου, καλίου και νατρίου. Μια μέτρια πατάτα περιέχει 0,11 μg θειαμίνη, 0,20 μg πυριδοξίνη και 1,4 μg νιασίνη.
  • Η πατάτα τρώγεται με τη φλούδα της: είναι καλή πηγή σε φυτικές ίνες που έχουν ευεργετικές ιδιότητες στον οργανισμό.
  • Αποθήκευση: Ιδανικά, οι πατάτες πρέπει να φυλάσσονται σε δροσερό, σκοτεινό και ξηρό μέρος. Η αποθήκευση σε θερμοκρασίες κάτω από 4°C μπορεί να οδηγήσει σε ανάπτυξη ανεπιθύμητου πράσινου χρώματος και πικρής γεύσης.

Φτιάξε τις πιο υγιεινές "τηγανιτές" πατάτες στο φούρνο

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i