Αν κόψω το κάπνισμα θα αυξηθεί το βάρος μου; Τι προτείνει η διατροφολόγος για να μην πάρεις κιλά

Κάπνισμα και βάρος: Η ειδικός προτείνει έξυπνους τρόπους για να κόψουμε το κάπνισμα χωρίς να πάρουμε επιπλέον κιλά. Μάθε κι εσύ τουε τρόπους.

26.01.2019

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Αν κόψω το κάπνισμα θα αυξηθεί το βάρος μου; Τι προτείνει η διατροφολόγος για να μην πάρεις κιλά

Από τη Διονυσία Αγαλιώτη, διαιτολόγο – διατροφολόγο.

Το Ιατρικό Κέντρο Αθηνών, το 2013 έδωσε ορισμένα στατιστικά στοιχεία για την επίδραση που έχει η διακοπή του καπνίσματος στο σωματικό βάρος.

Η διακοπή του καπνίσματος είναι μία πάρα πολύ δύσκολη και σημαντική απόφαση. Ένας από τους πιο συχνούς λόγους που χρόνιοι καπνιστές δεν «μπαίνουν» στην διαδικασία διακοπής και απεξάρτησης από το τσιγάρο είναι ο φόβος ότι θα αυξηθεί το σωματικό τους βάρος. Αυτά τα δύο δεν πάνε απαραίτητα μαζί!

«Υπολογίζεται ότι απ’ όσους σταματήσουν το κάπνισμα, περίπου οι μισοί θα έχουν μία αύξηση 4-5 κιλών συνολικά μέσα στα 8 επόμενα χρόνια, ενώ μόλις ένα 10% θα έχε22ι μια μέση αύξηση 12-15 κιλών», οπως τονίζει η Διονυσία Αγαλιώτη.

Ποιοι είναι οι λόγοι όμως που οδηγούν σε αυτήν την αύξηση βάρους;

1. Αλλαγή του μεταβολισμού

Οι καπνιστές τείνουν να έχουν χαμηλότερο σωματικό βάρος από αυτούς που δεν κάπνισαν ποτέ. Η νικοτίνη φαίνεται ότι αυξάνει το βασικό μεταβολισμό κατά 3%, ενώ ταυτόχρονα καταστέλλει το αίσθημα της όρεξης. Η μέση αύξηση των ενεργειακών αναγκών ενός ατόμου που καπνίζει υπολογίζεται περίπου στις 200 θερμίδες την ημέρα.

Διάβασε επίσης: Έχεις στρες; Πλάνο διατροφής για 1 ημέρα για να διώξεις το άγχος – ναι όλες οι τροφές είναι αγχολυτικές!

Επομένως, μια μικρή αύξηση του σωματικού βάρους είναι πιθανή, αν και παροδική αφού μετά το πρώτο εξάμηνο, οι επιπτώσεις της διακοπής του καπνίσμος στο σώμα υποχωρούν και ο οργανισμός προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα.

2. Τσιμπολόγημα

Η συνήθεια του καπνίσματος, είναι μια συνήθεια από μνήμης θα μπορούσαμε να πούμε. Η διαδικασία περιλαμβάνει μια δραστηριότητα που απασχολεί τα χέρια και το στόμα. Έτσι, ο πρώην καπνιστής προσπαθεί να μιμιθεί τη δραστηριότητα αυτή, αντικαθιστώντας το τσιγάρο με φαγητό.

3. Βελτίωση της όσφρησης και της γεύσης

Η διακοπή του τσιγάρου επιφέρει αλλαγή στις αισθήσεις της όσφρησης και της γεύσης, με αποτέλεσμα το φαγητό να αποτελεί ακόμη μεγαλύτερη απόλαυση.

4. Αίσθημα εκνευρισμού

Η διακοπή του καπνίσματος προκαλεί εκνευρισμό και αμηχανία, λόγω του στερητικού συνδρόμου. Έτσι, η κατανάλωση τροφής βοηθάει παροδικά στη βελτίωση της διάθεσης.

Τι μπορείς να κάνεις για να αποφύγεις αυτήν την αύξηση;

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, εάν καταφέρεις να μειώσεις τις θερμίδων στο καθημερινό σου διαιτολόγιο, θα μπορέσεις να κρατήσεις το σωματικό σου βάρος σταθερό ακόμη και μετά τη διακοπή του καπνίσματος.

«Η αύξηση της σωματικής άσκησης είναι ένας τρόπος να κάψεις θερμίδες και να ξεπεράσεις την επιθυμία για τσιγάρο», τονίζει η ειδικός.

  • Βρες το είδος της γυμναστικής που σου ταιριάζει, ανακάλυψε ένα χόμπι που σου αρέσει, σε ευχαριστεί και θα μπορεί να σε απασχολήσει, ώστε να μη σκέφτεσαι συνέχεια ότι θέλεις να καπνίσεις. Έχει αποδειχθεί ότι η άσκηση δεν οφελεί μόνο το σώμα αλλά και το πνεύμα.
  • Προτίμησε υγιεινά finger foods, όπως είναι το στικς καρότου, κλωναράκια σέλερι, κάποιο φρούτο, ξηροί καρποί. Η μίμηση της κίνησης χέρι – στόμα του καπνίσματος μπορεί να αντικατασταθεί με επιτυχία από μια τέτοια εφαρμογή, ενώ θα σου «κρατήσει» το στομάχι γεμάτο, χωρίς ανεπιθύμητες και «επικίνδυνες» λιγούρες.
  • Πιες άφθονο νερό και χυμούς, ώστε να ξεγελάσεις την πείνα σου.
  • Απόφυγε την κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη, όπως καφέ, αναψυκτικά τύπου κόλα, σοκολάτα κ. ά.
  • Τέλος, αντιμετώπισε την δυσκοιλιότητα που πιθανόν να εμφανιστεί μετά τη διακοπή του τσιγάρου καταναλώνοντας τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες όπως είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα αποξηραμένα φρούτα, τα προϊόντα ολικής άλεσης.

Editor's Picks:

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece