Χαρούπι: Σε ποιες περιπτώσεις να το χρησιμοποιήσεις ως υποκατάστατο της σοκολάτας;

Χαρούπι ή «εναλλακτική» σοκολάτα: O καρπός αυτός είναι ένας πραγματικός θησαυρός για την υγεία σου.

03.08.2020

εχεις διαβασει

Χαρούπι

Συνεργάστηκε η Κλειώ Δημητριάδου, κλινικός διαιτολόγος- διατροφολόγος (Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο), MSc στη συμβουλευτική ψυχολογία, Life Coaching Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο (coachmydiet.wordpress.com).

Τα τελευταία χρόνια το «ταπεινό» χαρούπι έχει επανέλθει στο προσκήνιο και φαίνεται να ανακτά την πάλαι ποτέ αίγλη του, μιας και ως τρόφιμο δεν αποτελεί πρόσφατη ανακάλυψη. Χρησιμοποιούνταν ευρέως στην αρχαιότητα αποτελώντας ένα δημοφιλή καρπό και όχι άδικα, αφού είναι μία από τις πιο εκλεπτυσμένες και θρεπτικές τροφές.

Φυσικό γλυκαντικό

Από την αρχαιότητα, ακόμη και πολύ πριν από την εμφάνιση της λευκής ζάχαρηςμ ο καρπός του χαρουπιού χρησιμοποιούνταν ανά τον κόσμο ως γλυκαντικό.

Tα οφέλη του

• Το χαρούπι είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β2, Β3 και Β6).

• Περιέχει υψηλό ποσοστό φυτικών πρωτεϊνών (4%) και είναι μια πολύ καλή επιλογή για μια vegan διατροφή.

• Είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες (76%) που σου δίνουν ενέργεια και «καύσιμα» για το σώμα σου μέσα στη μέρα.

• Η υψηλή περιεκτικότητά του σε σάκχαρα, τα οποία αποτελούν το 30-40% του συνολικού του βάρους, το καθιστούν ένα ιδανικό φυσικό γλυκαντικό αλλά και μια ιδιαίτερα θρεπτική τροφή.

• Είναι πλούσιο σε πηκτίνη και λιγνάνες, που βοηθούν στην πέψη και την καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

• Σε αντίθεση με τη σοκολάτα, την οποία μπορεί να αντικαταστήσει στις συνταγές, δεν περιέχει φαινυλαιθυλαμίνες, που, πολλές φορές, ευθύνονται για ημικρανίες.

• Είναι πλούσιο σε ασβέστιο, καθώς περιέχει 350 mg/100 γρ. (συγκριτικά, το γάλα περιέχει μόνο 120 έως 130 mg/100 γρ). Παράλληλα, δεν περιέχει οξαλικό οξύ (όπως το κακάο), συστατικό που εμποδίζει την απορρόφηση του ασβεστίου.

• Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες. Τα 100 γρ. περιέχουν 40 γρ. ίνες!

• Περιέχει βιταμίνη Α (ή ρετινόλη) που, μεταξύ άλλων, είναι υπεύθυνη για την υγεία του δέρματος και των ματιών.

• Είναι πλούσιο σε μέταλλα όπως το ασβέστιο και ο φώσφορος, ο χαλκός, το μαγγάνιο,
το κάλιο, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος και το σελήνιο.

• Το χαρούπι δεν περιέχει καθόλου γλουτένη, δηλαδή μπορεί να καταναλωθεί από
όσους πάσχουν από κοιλιοκάκη ή από όσους ακολουθούν αντίστοιχη διατροφή.

Χαρούπι vs σοκολάτα

Το χαρούπι αποτελεί ένα ιδανικό υποκατάστατο του κακάο, μιας και η γλυκιά γεύση του μοιάζει πολύ με αυτό. Και παρότι έχουν την ίδια θερμιδική αξία, έχεις πολλούς λόγους να το προτιμήσεις.

• Είναι κατάλληλο για όσους έχουν αποκλείσει από τη διατροφή τους την καφεΐνη, αφού δεν περιέχει καθόλου. Σε αντίθεση, το κακάο περιέχει 230 mg καφεΐνη/100 γρ.

• Έχει σχεδόν μηδενικό ποσοστό λιπαρών (τα ελάχιστα λιπαρά που περιέχει είναι Ω6), οπότε είναι ιδανικό για μια διατροφή πολύ χαμηλή σε λιπαρά. Το κακάο, από την άλλη, περιέχει στη σύστασή του φυσικά λιπαρά (περίπου 14 γρ./100 γρ.).

• Αν σου αρέσουν οι γλυκές γεύσεις, αλλά θέλεις να αποφύγεις την προσθήκη γλυκαντικών, το χαρούπι είναι μια ιδανική λύση. Σε αντίθεση με το κακάο, που έχει ιδιαίτερα πικρή γεύση, το χαρούπι έχει πολλά φυσικά σάκχαρα και δε χρειάζεται ενίσχυση με γλυκαντικό.

• Έχεις αλλεργία στη σοκολάτα; Τα συστατικά της που ευθύνονται για τη δημιουργία αλλεργίας είναι το κακάο, το γάλα και η λεκιθίνη, που δεν τα περιέχει το χαρούπι.

• Θέλεις να μειώσεις την πρόσληψη θερμίδων. Αν και έχει πολύ γλυκιά γεύση, είναι πολύ χαμηλότερης θερμιδικής αξίας από τη σοκολάτα (60% λιγότερες θερμίδες) και γι’ αυτό θεωρείται το τέλειο υποκατάστατό της.

• Θέλεις να έχεις μεγαλύτερη απορρόφηση ασβεστίου. Δεν περιέχει οξαλικό οξύ, μια ουσία της σοκολάτας που εμποδίζει τη διαδικασία της απορρόφησης.

Κρέπες light: 5 εκδοχές της κρέπας χωρίς λευκό αλεύρι για υγιεινό αποτέλεσμα

[related id="502055"]

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece