Ετικέτες τροφίμων: Ποια η διαφορά μεταξύ του «Κατανάλωση μέχρι» και του «Κατανάλωση κατά προτίμηση μέχρι»;

«Κατανάλωση μέχρι» vs. «Κατανάλωση κατά προτίμηση μέχρι». Σε τί διαφέρουν και πώς μπορούν να βοηθήσουν το περιβάλλον αλλά και την… τσέπη μας;

12.10.2017

εχεις διαβασει

Από τη Μαργαρίτα Οκτωράτου, MSc, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Δημόσιας Υγείας

Εσύ πόσες φορές έχεις σταθεί μπερδεμένη μπροστά σε μία ετικέτα ενός τροφίμου π.χ. στο ντουλάπι της κουζίνας ή ακόμα χειρότερα στην…κατάψυξη προσπαθώντας να καταλάβεις  αν πρέπει να το πετάξεις ή να το καταναλώσεις, ειδικά εάν το έχεις ανοίξει; Πάντως δεν είσαι η μόνη αφού σύμφωνα και με ευρωπαϊκή μελέτη (Ευρωβαρόμετρο 425) λιγότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους κατανοούν τις ενδείξεις για την ημερομηνία λήξης.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις συσκευασίες των τροφίμων πρέπει να αναγράφεται η ημερομηνία λήξης τους για τρεις λόγους:

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Τα 7 στοιχεία που πρέπει να τσεκάρεις στην ετικέτα τροφίμων

  • Την ορθή πληροφόρηση των καταναλωτών
  • Την διασφάλιση ότι δεν τίθεται η υγεία τους σε κίνδυνο
  • Τη μείωση της σπατάλης των τροφίμων (food waste)

Μάλιστα, η σπατάλη των τροφίμων αποτελεί ένα πλήγμα όχι μόνο για το περιβάλλον αλλά και την…τσέπη μας αφού έχει φανεί ότι τα «νοικοκυριά» είναι υπεύθυνα για μεγάλο μέρος της σπατάλης των τροφίμων στην Ευρώπη και η οποία φτάνει τους 100 εκατομμύρια τόνους το χρόνο! Ας δούμε μαζί σε τί διαφέρουν οι διαφορετικές σημάνσεις για την ημερομηνία λήξης και πώς μπορούν να μας βοηθήσουν να αποφασίσουμε εάν και μέχρι πότε μπορούμε να καταναλώσουμε τα τρόφιμα με ασφάλεια.

Κατανάλωση «κατά προτίμηση μέχρι»

Tα τρόφιμα μπορούν να καταναλωθούν με ασφάλεια ακόμα και μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία «κατά προτίμηση μέχρι» υπό τον όρο ότι έχουν τηρηθεί οι οδηγίες αποθήκευσης και δεν έχει φθαρεί η συσκευασία, αλλά ενδεχομένως το προϊόν να έχει αρχίσει να χάνει τη γεύση και την υφή του.

> Η ημερομηνία «κατά προτίμηση μέχρι» εμφανίζεται σε μια ευρεία ποικιλία τροφίμων, τα οποία είναι διατηρημένα σε ψύξη, κατεψυγμένα, αποξηραμένα (ζυμαρικά, ρύζι), σε κονσέρβα, καθώς και σε άλλα τρόφιμα (φυτικά έλαια, σοκολάτα, κ.λπ.).

> Πριν πετάξετε τα τρόφιμα τα οποία έχουν ξεπεράσει την ημερομηνία «κατανάλωση κατά προτίμηση πριν από», ελέγξτε εάν η συσκευασία είναι άθικτη και εάν η όψη, η οσμή και η γεύση του προϊόντος είναι καλές.

> Από τη στιγμή που η συσκευασία ενός τροφίμου με ημερομηνία «κατανάλωση κατά προτίμηση πριν από» έχει ανοιχτεί, ακολουθήστε τις οδηγίες, όπως «κατανάλωση εντός τριών ημερών», όταν απαιτείται.

«Κατανάλωση μέχρι»

«Κατανάλωση μέχρι» υποδεικνύει την ημερομηνία έως την οποία τα τρόφιμα μπορούν να καταναλωθούν με ασφάλεια. Μην καταναλώνετε κανένα τρόφιμο ύστερα από τη λήξη της ημερομηνίας «κατανάλωση μέχρι».

> Η ημερομηνία «κατανάλωση μέχρι» αναγράφεται σε μεγάλου βαθμού αλλοιώσιμες τροφές, όπως στο φρέσκο ψάρι, τον νωπό κιμά κ.λπ.

> Ακολούθησε τις οδηγίες αποθήκευσης, όπως «διατηρείται στο ψυγείο» ή «διατηρείται στους 2-4 βαθμούς Κελσίου»· εάν δεν τηρήσετε τις οδηγίες, το προϊόν θα χαλάσει πιο σύντομα και κινδυνεύετε να προσβληθείτε από τροφική δηλητηρίαση.

> Με την τοποθέτηση του προϊόντος στην ψύξη αμέσως μετά την αγορά του, μπορείτε να παρατείνετε τη διάρκειά του πέρα από την ημερομηνία «κατανάλωση μέχρι», εφόσον έχει ψυχθεί καταλλήλως. Αλλά επιβεβαιώστε ότι ακολουθήσατε τις οδηγίες που αναγράφονται στη συσκευασία, όπως «ψύξη έως την ημερομηνία κατανάλωσης μέχρι», «μαγείρεμα από την κατάψυξη» ή «καλή απόψυξη πριν από τη χρήση και κατανάλωση μέσα σε 24 ώρες».

> Όταν ένα τρόφιμο με ημερομηνία «κατανάλωση μέχρι» έχει ανοιχθεί, ακολουθήστε τις οδηγίες αποθήκευσης και κατανάλωσης, όπως «κατανάλωση εντός τριών ημερών από το άνοιγμα», λαμβάνοντας υπόψη ότι το τρόφιμο πρέπει να καταναλωθεί πριν από τη λήξη της ημερομηνίας «κατανάλωση μέχρι».

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη μείωση της σπατάλης τροφίμων επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://ec.europa.eu/food/food/sustainability/index_en.htm.

 

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Aυτό είναι το ρόφημα που πίνουμε όλο το καλοκαίρι!

Επιτέλους το τσάι matcha ήρθε και στην κρύα εκδοχή του!

Καλοκαιρινή δίαιτα: Πλάνο για απώλεια πόντων και 4 κιλά λιγότερα από τη διατροφολόγο

Γίνεται να χάσεις πόντους, κιλά και να αποκτήσεις ενυδατωμένο δέρμα μέσα στο καλοκαίρι; Ναι, αν μάθεις να τρως σωστά

Σύνδρομο Νυχτερινής Υπερφαγίας: Ναι υπάρχει, μήπως πάσχεις και δεν το γνωρίζεις;

Το σύνδρομο νυχτερινής υπερφαγίαςα συμπεριλαμβάνεται στις διαταραχές πρόσληψης τροφής μη προσδιοριζόμενες αλλιώς.

αφαίρεση χολής
Διατροφή μετά από αφαίρεση χολής: Τι μπορείς να τρως μετά την εγχείρηση

Οι αλλαγές που πρέπει να κάνεις στη διατροφή σου ύστερα από την αφαίρεση της χοληδόχου κύστης

Λιπαρά και έλαια για αδυνάτισμα
Τροφές με καλά λιπαρά και έλαια για αδυνάτισμα, ενέργεια, υγεία: Αμύγδαλα ή αβοκάντο; Τι σου δίνει κάθε ένα

Σε αντίθεση με όσα μπορεί να πιστεύεις, τα λιπαρά (φυσικά εννοούμε τα καλά λιπαρά) μπορούν να σε βοηθήσουν τόσο στην απόκτηση ενέργειας και υγείας όσο και στην απώλεια βάρους! Δες παρακάτω ποια θα πρέπει να επιλέξεις για κάθε περίπτωση.

Αντιγηραντικές τροφές
Αντιγηραντικές τροφές: Πρόγραμμα διατροφής 7 ημερών από τη δρ Μαρία Ψωμά

Οι καλύτεροι συνδυασμοί για να καθυστερήσεις τις επιπτώσεις του χρόνου στο δέρμα και στην υγεία σου από τη Δρ μαρία Ψωμά!

#shapegreece