Είναι το κόκκινο κρέας η καλύτερη πηγή σιδήρου; Kαι τελικά, πόσο κρέας να τρώμε για καλή υγεία;

Πόσο κακό ή καλό είναι το κρέας για την υγεία μας και ποια είναι τα θρεπτικά του συστατικά;

13.07.2018

εχεις διαβασει

Κόκκινο κρέας και σίδηρος

Συνεργάστηκε η Αμαλία Γιωτοπούλου, κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc, διευθύντρια Mediterranean Diet Center Χαλανδρίου

Είναι το κόκκινο κρέας η καλύτερη πηγή σιδήρου;

Ναι και όχι. Μια μερίδα 100 γρ. μοσχάρι ή αρνί (ωμό, που είναι περίπου μία παλάμη όταν μαγειρευτεί) παρέχει ίση ποσότητα σιδήρου με 3,5 φλιτζάνια ωμό σπανάκι. Αυτό σημαίνει ότι το κρέας προσφέρει το σίδηρο σε πιο συγκεντρωμένη μορφή.

Οι διαιτολόγοι θεωρούσαν ότι ο αιμικός σίδηρος στο κρέας, τα πουλερικά και τα οστρακοειδή απορροφάται πολύ καλύτερα σε σχέση με το μη αιμικό σίδηρο στα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά, τα αβγά και τους σπόρους.

Δες επίσης: Συνταγή για θρεπτικό ψωμί ολικής άλεσης με γκρανόλα από τη διατροφολόγο Σταυρούλα Κρίκη

Πλέον, όμως, ακόμα και ο μη αιμικός σίδηρος θεωρείται ικανοποιητικός, εφόσον ο περισσότερος κόσμος έχει μάθει ότι, όταν συνδυάζεται με βιταμίνη C, αυξάνεται η απορρόφησή του.

Είναι το κόκκινο κρέας κακό για τη υγεία μας;

Το 2015 η Διεθνής Αρχή Έρευνας για τον Καρκίνο (IARC) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) ανακοίνωσε μια σημαντική εκτίμηση που ανίχνευε τη σύνδεση του καρκίνου με τα κόκκινα κρέατα (σκέψου μοσχάρι, χοιρινό, αρνίσιο, κατσικίσιο) και τα επεξεργασμένα κρέατα (όπως μπέικον, ζαμπόν, σαλάμι, επεξεργασμένο κοτόπουλο και λουκάνικα). Αφού οι ειδικοί έλεγξαν περισσότερες από 800 μελέτες διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων ερευνών που διήρκεσαν περισσότερα από 20 χρόνια, συμπέραναν ότι το κόκκινο κρέας είναι «μάλλον καρκινογενές για τους ανθρώπους, βασισμένο σε περιορισμένες ενδείξεις».

Η σύνδεση βρέθηκε μεταξύ του κόκκινου κρέατος και του καρκίνου του παγκρέατος και του προστάτη, αλλά, όπως πάντα στη διατροφή, αυτό ήταν δύσκολο να διαχωριστεί από άλλους παράγοντες, όπως οι συνέπειες μιας διατροφής με ελάχιστα λαχανικά ή το κάπνισμα ή η συχνή κατανάλωση κρασιού ή μπίρας.

Οι συγγραφείς της μελέτης δεν έλεγαν ότι οι άνθρωποι πρέπει να κόψουν το κρέας για πάντα, αλλά προφανώς δε θα έπρεπε να τρώμε μία ζουμερή μπριζόλα κάθε βράδυ. Εξάλλου, οι ενδείξεις για το κόκκινο κρέας γίνονται περισσότερες. Έχει φανεί ότι μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για καρκίνο του στήθους σύμφωνα με τη Ηarvard Nurses’ Health Study σε 88.000 γυναίκες.

Παράλληλα, στην Αυστραλία το 2015 έρευνα έδειξε ότι περίπου 2.600 καρκίνοι του εντέρου που διαγνώστηκαν στην Αυστραλία το 2010 αποδίδονταν στην κατανάλωση κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος.

Ο λόγος; Μπορεί να είναι η μεγάλη ποσότητα λιπαρών, το καψάλισμα κατά το μαγείρεμα ή ακόμα και ότι όσοι τρώνε πολύ κρέας αμελούν τα προστατευτικά οφέλη των λαχανικών – ή και ένας συνδυασμός όλων των παραπάνω.

Σύμφωνα με μελέτες, ο κίνδυνος αυξάνεται αν τρως περισσότερο από 100 με 120 γρ. μαγειρεμένου κόκκινου κρέατος τη μέρα.

Δες επίσης: Πού οφείλονται οι μαύροι κύκλοι στα μάτια; Η διατροφή που θα μειώσει το πρόβλημα

Γι’ αυτό, σύμφωνα με τους περισσότερους διαιτολόγους, η κατανάλωση του κόκκινου κρέατος είναι κάπως σαν τον ήλιο – η έκθεση στις ακτίνες του για λίγο σου κάνει καλό, αλλά μην το παρακάνεις.

Οι διαιτολόγοι προτείνουν αυτές τις στρατηγικές για να μειώσεις την κατανάλωση:

  • Διάλεξε μικρότερα και πιο άπαχα κομμάτια κόκκινου κρέατος και κράτα κάποιες ημέρες της εβδομάδας τελείως χορτοφαγικές.
  • Διάλεξε ψάρι και πουλερικά ως εναλλακτικές σε συνταγές που συνήθως γίνονται
    με κόκκινο κρέας.
  • Για γευστικά σάντουιτς με πρωτεΐνη βάλε αβγά, τυρί κότατζ, βούτυρο ξηρών
    καρπών και χούμους αντί για κόκκινο κρέας.
  • Επιπρόσθετα, βάζοντας πολλά λαχανικά στο πιάτο σου και τρώγοντας φρούτα αντί για γλυκά, μπορείς να έχεις ένα καλό αντίδοτο στον κίνδυνο από το κόκκινο κρέας. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι βιταμίνες και οι πολυφαινόλες στα φρούτα και τα λαχανικά μπορούν να προστατέψουν ενάντια στους καρκίνους του στομάχου και του εντέρου. «Υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι οι πιο υγιεινές δίαιτες είναι βασισμένες σε λαχανικά βάζοντας βέβαια και μια καλής ποιότητας πρωτεΐνη στο μενού» λέει η ειδικός. «Συμφωνώ ότι δε θα έπρεπε να τρώμε υπερβολικές ποσότητες κρέατος».

Ποια είναι τα θρεπτικά συστατικά για κάθε είδος κρέατος; Mοσχάρι, αρνί, κοτόπουλο, χοιρινό

 

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

φρούτα λαχανικα΄ισορροπημένη διατροφή υγιεινή διατροφή δίαιτα
Βιολογικά τρόφιμα: 5 επιλογές που αξίζει να κάνεις

Μπορεί τα βιολογικά τρόφιμα να έχουν γεμίσει την αγορά, κάποια όμως αξίζει να τα επιλέγεις ακόμη κι αν είναι λίγο πιο ακριβά από τα συμβατικά.

Πειραγμένα μπράουνις σοκολάτας με ντίνκελ από την Gwyneth Paltrow

Μπράουνις σοκολάτας με λίγες θερμίδες. Μια γλυκιά συνταγή από το ιδιαίτερο βιβλίο μαγειρικής της Gwyneth Paltrow, Μy Father’s Daughter.

Διαταραγμένη σχέση με το φαγητό
Τα 5 σημάδια που δείχνουν ότι έχεις διαταραγμένη σχέση με το φαγητό

Η ειδικός σού δείχνει τα 5 σημάδια που θα σε κάνουν να το συνειδητοποιήσεις

#shapegreece