Τι είναι τα τρανς λιπαρά, ποιες είναι οι πηγές τους και πώς να τα μειώσεις;

Οι συστάσεις και οι οδηγίες για να τα μειώσεις.

22.10.2019

εχεις διαβασει

Τι είναι τα τρανς λιπαρά

Τι είναι τα τρανς λιπαρά και τι αλλάζει σύμφωνα με τις νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως μας τις μεταφέρει ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ);

Τι είναι τα τρανς λιπαρά;

Ένα είδος ακόρεστων λιπαρών οξέων. Στη φύση υπάρχουν trans λιπαρά σε μικρές ποσότητες στο λίπος του γάλακτος και του κρέατος που προέρχονται από μηρυκαστικά ζώα (3-8% επί του ολικού λίπους), αλλά ο αντίκτυπός τους στη δημόσια υγεία είναι σχετικά μικρός. Αντίθετα, τα έλαια που έχουν υδρογονωθεί μερικώς, για καθαρά τεχνολογικούς σκοπούς, μπορεί να περιέχουν trans λιπαρά («βιομηχανικώς παραγόμενα» trans λιπαρά) σε πολύ μεγαλύτερες ποσότητες.

Διάβασε επίσης: Ετικέτες τροφίμων –  5 συστατικά που αποφεύγουμε στα επεξεργασμένα τρόφιμα

Τα τρανς λιπαρά αυξάνουν τα επίπεδα της LDL ή «κακής» χοληστερίνης στον ορό του αίματος και μειώνουν τα επίπεδα της HDL ή «καλής». Οι ειδικοί αναφέρουν πιθανή συσχέτιση μεταξύ της υψηλής κατανάλωσής τους με άλλα προβλήματα υγείας, όπως άνοια και ορισμένες μορφές καρκίνου.

*Τα τρανς λιπαρά ευθύνονται για 500.000 θανάτους στον κόσμο σύμφωνα με τον ΠΟΥ.

Η νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα τρανς λιπαρά και την προσληψή τους. 

Σύμφωνα με τη νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η περιεκτικότητα σε trans λιπαρά (εκτός των trans λιπαρών που αποτελούν φυσικά συστατικά του λίπους ζωικής προέλευσης) σε τρόφιμα που προορίζονται για τον τελικό καταναλωτή και σε τρόφιμα που προορίζονται για προμήθεια εμπόρων λιανικής δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 2 γρ. ανά 100 γρ. λίπος. Η συμμόρφωση των επιχειρήσεων τροφίμων ως προς τα trans λιπαρά πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την 1η Απριλίου 2021.

Από πού τα παίρνουμε; Τα φαγητά με τρανς λιπαρά:

Βιομηχανικώς παραγόμενα τρανς λιπαρά: 

‣ Εκλεκτά αρτοσκευάσματα με μερικώς υδρογονωμένα λίπη
‣ Μερικώς υδρογονωμένα λίπη και σκληρές μαργαρίνες
‣ Προϊόντα ζύμης και σφολιατοειδών με μερικώς υδρογονωμένα λίπη
‣ Φυσικώς παραγόμενα trans
‣ Λίπος γάλακτος
‣ Βούτυρο
‣ Κρέας με ορατό λίπος

Συμβουλές για να τα μειώσεις: Αυτές είναι οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA):

‣ Διάβαζε τη λίστα συστατικών στις ετικέτες τροφίμων και έλεγχε την περιεκτικότητα σε υδρογονωμένα λίπη.
‣ Όταν αγοράζεις έτοιμες πίτες, προτίμησε εκείνες με χωριάτικο φύλλο αντί για ζύμη σφολιάτας.

3 συστάσεις από τον ΠΟΥ: 

‣ Προτιμάμε το βρασμό ή το μαγείρεμα στον ατμό αντί για το τηγάνισμα.

‣ Αφαιρούμε το ορατό λίπος από το κρέας.

‣ Χρησιμοποιούμε εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο στις σαλάτες και στο τηγάνισμα.

Αλλά ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός (αριθμ. 1169/2011) δεν επιτρέπει την αναγραφή της περιεκτικότητας των trans λιπαρών οξέων στον Πίνακα Διατροφικής Δήλωσης στα συσκευασμένα τρόφιμα.

Διάβασε επίσης: Γιατί δεν αναγράφονται τα τρανς λιπαρά στις ετικέτες τροφίμων;

[related id="445109"]

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece