Ετικέτες τροφίμων: 5 συστατικά που αποφεύγουμε στα επεξεργασμένα τρόφιμα

Ποια είναι τα 5 συστατικά στα επεξεργασμένα τρόφιμα που καλό είναι να αποφεύγεις; Η ειδικός τα επισημαίνει.

15.10.2020

εχεις διαβασει

Ετικέτες τροφίμων: 5 συστατικά που αποφεύγουμε στα επεξεργασμένα τρόφιμα

Aπό την Βίρνα Σκουλίδη, διαιτολόγο – διατροφολόγο, (dietlicious.gr)

Τις τελευταίες δεκαετίες το 60% περίπου της διατροφής αποτελείται από επεξεργασμένα τρόφιμα (σνακ, κονσέρβες , κλπ). Ακόμα και κάποια τρόφιμα, που θεωρούνται υγιεινά λόγω κάποιων συστατικών τους (π.χ. μπισκότα με βρώμη ή χυμοί φρούτων και λαχανικών) ή θα έπρεπε να είναι υγιεινές επιλογές από τη φύση τους, μπορεί να είναι «τοξικά» για των οργανισμό εξαιτίας των συστατικών ή των πρόσθετων που περιέχουν.

Τα συστατικά που θα βρεις σε σχεδόν όλες τις ετικέτες τροφίμων και που πρέπει να αποφεύγεις είναι:

Φοινικέλαιο

Θα το βρεις στα συστατικά του προϊόντος ως «φυτικά έλαια» σε παρένθεση, φοινικέλαιο. Η μετατροπή ενός ελαίου σε στέρεη μορφή, σημαίνει και την μετατροπή του σε trans λιπαρό, το οποίο έχει την ιδιότητα να διατηρεί το προϊόν πιο φρέσκο, που σημαίνει ότι του επιτρέπει να παραμένει στα ράφια του super market για αρκετά χρόνια χωρίς να χαλάσει. Η κατανάλωση τροφών με trans λιπαρά αυξάνει την κακή LDL χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια ενώ μειώνει την καλή HDL χοληστερόλη. Επίσης, αυτού του είδους λιπαρά αυξάνουν τον κίνδυνο δημιουργίας θρόμβων στο αίμα και εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Υπάρχουν πλέον προϊόντα χωρίς φοινικέλαιο, αλλά όχι και χωρίς trans λιπαρά από άλλες πηγές. Γι’ αυτό το λόγο, προτίμησε εκείνα που η περιεκτικότητα τους είναι χαμηλότερη από 2 γραμμάρια / 100γρ προϊόντος, που είναι και η μέγιστη επιτρεπόμενη ποσότητα σύμφωνα με την ευρωπαϊκή επιτροπή.

Σιρόπι καλαμποκιού πλούσιο σε φρουκτόζη

Το χειρότερο από όλα τα ραφιναρισμένα προϊόντα είναι το σιρόπι καλαμποκιού (HFCS). Βρίσκεται σε όλα τα τυποποιημένα και επεξεργασμένα τρόφιμα, ίσως ακόμα και σε κάποια που δεν φαντάζεσαι όπως ψωμί ολικής άλεσης, φέτες καπνιστού σολομού ή γαλοπούλας. Αυξάνει τα τριγλυκερίδια, ενισχύει την παραγωγή ορμονών που ευθύνονται για την αποθήκευση λίπους (ινσουλίνη) και οδηγεί το άτομο στην υπερκατανάλωση τροφής και αύξηση βάρους, οδηγώντας το σε καρδιαγγειακά νοσήματα και διαβήτη.

Διάβασε επίσης: Λιποπρωτεΐνη-α: Μάθε αν έχεις αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα

Διάβασε επίσης: Καλή χοληστερόλη: Γιατί έχει τόση σημασία αυτό στην εμμηνόπαυση;

Διάβαζε τις ετικέτες τροφίμων: Τεχνητά γλυκαντικά

Πέρα από το σιρόπι καλαμποκιού, τα τεχνητά γλυκαντικά βρίσκονται κι αυτά σε όλα τα προϊόντα με την ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» ή «light». Ναι, αυτά τα τρόφιμα δεν περιέχουν ζάχαρη, αυτό όμως δεν τα κάνει υγιεινά. Για να βελτιώσουν την γεύση του τελικού προϊόντος μετά την αφαίρεση της ζάχαρης από αυτό, οι ετιατείες τροφίμων προσθέτουν τεχνητά γλυκαντικά . Η ασπαρτάμη, η ζαχαρίνη, η σουκραλόζη κ.ά. είναι πιο δύσκολο να μεταβολιστούν από τον οργανισμό, απ’ ότι η απλή ζάχαρη. Αυτά τα υποτιθέμενα diet – friendly γλυκαντικά ουσιαστικά σου κάνουν μεγαλύτερο κακό από καλό τελικά.

Διάβαζε τις ετικέτες τροφίμων: Τεχνητά συντηρητικά

Όπως και με τα τεχνητά γλυκαντικά, υπάρχουν πολλά είδη τεχνητών συντηρητικών. Κάποια από αυτά είναι χειρότερα από άλλα, ενώ υπάρχουν και κάποια που δεν έχουν δοκιμαστεί ακόμα αρκετά και απαιτείται περαιτέρω έρευνα. Τα δύο χειρότερα από όλα είναι τα νιτρικά / νιτρώδη και το ΒΗΑ (βουτυλιωμένη υδροξυανισόλη).Τα νιτρικά / νιτρώδη βρίσκονται κυρίως σε επεξεργασμένα κρέατα και κρεατοσκευάσματα, όπως προμαγειρευμένα και τυποποιημένα κομμάτια κρέατος και τα αλλαντικά, ενώ έχουν άμεσα συσχετιστεί με την εμφάνιση καρκίνου. Το BHA επιβραδύνει την τάγγιση των ελαίων στα τρόφιμα συνδέοντάς το κι αυτό με την εμφάνιση καρκίνου. Βρίσκεται σε τσιπς, δημητριακά πρωινού, τσίχλες και φυτικά έλαια.

Διάβαζε τις ετικέτες τροφίμων: MSG

Το γλουταμινικό μονονάτριο (MSG) είναι ένας επεξεργασμένος ενισχυτής γεύσης και πρόκειται για ένα σοβαρά επιβλαβές συστατικό, αφού έχει αποδειχθεί πως επιδρά σημαντικά με την λειτουργία του εγκεφάλου. Βρίσκεται σε κατεψυγμένα τρόφιμα, τις έτοιμες σούπες, σε τυποποιημένα κρέατα ακόμα και κάποιες βρεφικές φόρμουλες. Το συγκεκριμένο συστατικό δεν είναι πάντα εύκολο να εντοπιστεί, αφού αναφέρεται με διαφορετικές ονομασίες.

 

[related id="440867"]

Περισσότερα από Υγεία

Best of network

#shapegreece