Γιατί πονάς όταν τρέχεις και πώς θα το αποφύγεις

Όταν είναι επώδυνο, το τρέξιμο δεν είναι ευχάριστο. Εδώ, "ανιχνεύουμε" τους 10 πιο πιθανούς τραυματισμούς που μπορεί να υποστείς κάποια στιγμή στις δρομικές προπονήσεις σου.

τρέξιμο iStock

Τρέχοντας στην αγαπημένη σου καθημερινή διαδρομή, τα οφέλη για την υγεία και τη σιλουέτα σου είναι τεράστια, ωστόσο τι συμβαίνει όταν νιώσεις ξαφνικά ένα ασυνήθιστο κάψιμο στην φτέρνα ή κάποιο δυσάρεστο τράβηγμα στους μύες πίσω από το γόνατο; Άραγε, πόσο σοβαρός είναι ένας οξύς πόνος στους μηρούς ή στην κνήμη;

Αυτά και πολλά περισσότερα είδη τραυματισμών κατά το τρέξιμο (από τα ισχία μέχρι τους αστραγάλους), αναλύονται παρακάτω από τον Ορθοπαιδικό Χειρουργό – Αθλητίατρο, Δρ. Εμμανουήλ Μπριλάκη.

Πελματιαία απονευρωσίτιδα

Η πελματιαία απονεύρωση είναι μια παχιά ταινία συνδετικού ιστού που εκτείνεται από την πτέρνα έως τη βάση των δακτύλων του ποδιού. Η φλεγμονή αυτής της ταινίας οφείλεται σε επαναλαμβανόμενο τραυματισμό, και εκδηλώνεται με πόνο στην φτέρνα ή στο πέλμα όταν το πόδι έρχεται σε επαφή με το έδαφος ή όταν ωθεί το σώμα προς τα εμπρός.

Τενοντοπάθεια του επιγονατιδικού τένοντα

Ο επιγονατιδικός τένοντας βρίσκεται μεταξύ της επιγονατίδας και του πρόσθιου τμήματος της κνήμης, ως συνέχεια του τετρακέφαλου (είναι ο τένοντας που χτυπά ο ιατρός με το σφυράκι για να ελέγξει το αντανακλαστικό του γόνατος". Η φλεγμονή οφείλεται σε χρόνια καταπόνηση του τένοντα κατά το τρέξιμο και θα το αντιληφθείς όταν νιώθεις πόνο σε αυτό το σημείο κάθε φορά που το πόδι σου προσγειώνεται στο έδαφος.

Ρήξη/Τενοντοπάθεια οπίσθιων μηριαίων

Οι περισσότεροι τραυματισμοί των οπίσθιων μηριαίων σχετίζονται με το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων και είναι τραυματισμοί "υπερβολικής χρήσης", όπου κατά κανόνα αφορούν σε αδύναμους και απροετοίμαστους μύες. Μια ρήξη στους οπίσθιους μηριαίους εκδηλώνεται με οξύ πόνο στο σημείο και αδυναμία να πιέσεις το έδαφος, ενώ στην τενοντοπάθεια ιγνυακού τένοντα θα αισθανθείς έναν διάχυτο πόνο στο πίσω μέρος του γόνατος ή πιο ψηλά, όταν κινείς το πόδι προς τα εμπρός και πριν το πέλμα αγγίξει το έδαφος.

Σύνδρομο λαγονοκνημιαίας ταινίας

Η λαγονοκνημιαία ταινία είναι μια παχιά ζώνη συνδετικού ιστού που εκτείνεται κατά μήκος της εξωτερικής επιφάνειας του περιφερικού τμήματος του μηρού κοντά στο γόνατο. Θα αντιληφθείς το πρόβλημα όταν αισθανθείς έναν διάχυτο πόνο στην εξωτερική πλευρά του γονάτου καθώς κινείς το πόδι σου μπροστά.

Περιοστίτιδα ή χρόνιο σύνδρομο διαμερίσματος της κνήμης

Η περιοστίτιδα εκδηλώνεται με πόνο στην πρόσθια ή την έσω επιφάνεια του κατώτερου τμήματος της κνήμης. Προκαλείται από τον ερεθισμό του περιοστέου ή των γειτονικών μυών και τενόντων, εξαιτίας υπέρχρησης και πιθανόν σε έδαφος αδυναμίας ή αστάθειας του αστραγάλου και του ποδιού.

Τενοντίτιδα/Τενοντοπάθεια του αχίλλειου τένοντα

Τενοντίτιδα του αχίλλειου τένοντα σημαίνει: οξύς τραυματισμός υπέρχρησης στον αχίλλειο. Τενοντοπάθεια του αχίλλειου τένοντα σημαίνει: χρόνιος τραυματισμός υπέρχρησης στον τένοντα. Σε κάθε περίπτωση θα αισθανθείς πόνο στην φτέρνα ή κάτω από αυτή ή κατά μήκος του κατώτερου οπίσθιου τμήματος της κνήμης, κατά την προσγείωση ή την ώθηση του ποδιού από το έδαφος για να κινηθεί μπροστά. Αυτό συμβαίνει λόγω αδυναμίας του γαστροκνημίου ή των μυών του πέλματος, που σημαίνει: ανεπαρκής ισχύς για απορρόφηση των κραδασμών.

Σύνδρομο επιγονατιδομηριαίου πόνου

Ο συγκεκριμένος τραυματισμός εκλύει πόνο στο κάτω μέρος της επιγονατίδας ή γύρω από αυτή και προκαλείται από συμπίεση της επιγονατίδας στον μηρό. Αυτός ο πόνος συχνά γίνεται πιο έντονος όταν ανεβαίνεις σκάλες ή τρέχεις σε ανηφόρα.

Τενοντίτιδα των καμπτήρων μυών του ισχίου

Εκδηλώνεται ως διάχυτος πόνος στο άνω τμήμα της πρόσθιας επιφάνειας του μηρού, ειδικά όταν σηκώνεις το πόδι προς τα πάνω κατά την έναρξη της βάδισης ή του τρεξίματος. Μπορεί να προκληθεί είτε από υπέρμετρη λόρδωση του κατώτερου τμήματος της οσφύς κατά την προπόνηση, είτε λόγω της συνήθειάς σου να τρέχεις με μεγάλους διασκελισμούς.

Κάταγμα κνήμης εκ κοπώσεως

Η πρώτη "αυτοδιάγνωση" αφορά σε έναν διάχυτο (όχι καλά εντοπισμένο) πόνο κατά μήκος της κνήμης, ο οποίος εντείνεται με την προσγείωση ή την ώθηση του ποδιού κατά την έναρξη της κίνησης. Τα κατάγματα εκ κοπώσεως προκαλούνται συνήθως κατά την ξαφνική αύξηση στον όγκο, την ένταση ή/και τη συχνότητα της δρομικής σου προπόνησης.

Διάστρεμμα αστραγάλου

Προκαλείται συνήθως λόγω ανεπαρκούς σταθερότητας των ποδιών κατά το τρέξιμο σε ανώμαλο έδαφος. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το πόδι "γυρίζει" προς τα μέσα προκαλώντας βλάβη στους συνδέσμους που βρίσκονται στην εξωτερική επιφάνεια του αστραγάλου –εκεί που πιθανότατα θα αισθανθείς τον οξύ πόνο.

Πώς θα προλάβεις κάθε πιθανό τραυματισμό

"Πολλά από τα παραπάνω προβλήματα οφείλονται σε παρόμοιες αιτίες: μεγάλος διασκελισμός, μυϊκή δυσκαμψία, αδυναμία των μυών του ισχίου, κακή ισορροπία και αδυναμία του αστραγάλου ή του άκρου ποδιού, συνεχής πρόσκρουση της φτέρνας, πρηνισμός του ποδιού", λέει ο Δρ. Μπριλάκης, και συμβουλεύει: "Σχεδόν όλοι οι τραυματισμοί κατά το τρέξιμο μπορούν να προληφθούν και να αντιμετωπιστούν με διατάσεις, κατάλληλα υποδήματα και μείωση του διασκελισμού, μέσα σε μια περίοδο αποφόρτισης του σκέλους. Συστήνεται να ακολουθείται ο "κανόνας του 10%" για να προληφθεί η υπερ-προπόνηση: αυτό σημαίνει αύξηση της απόστασης κατά 10% ανά εβδομάδα, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στο σώμα να προσαρμόζεται στις αυξήσεις του όγκου της άσκησης χωρίς να καταπονείται".

Από τον Εμμανουήλ Μπριλάκη, ορθοπαιδικό χειρουργό-αθλητίατρο, διευθυντή Brilakis Orthopaedics, αναπληρωτή διευθυντή Γ' Ορθοπαιδικής Κλινικής Νοσοκομείου "Υγεία", διδάκτορα Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών (brilakisorthopaedics.gr)

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i