Ταξίδι με αεροπλάνο: Τι να μην κάνεις κατά τη διάρκεια των αναταράξεων

Αυτά τα συχνά λάθη μπορεί να μετατρέψουν το ταξίδι με αεροπλάνο από μια τρομακτική κατάσταση σε επικίνδυνη.

ταξίδι με αεροπλάνο και γυναίκα που κοιμάται istock

Ένα ταξίδι με αεροπλάνο είναι πάντα μια φανταστική ιδέα αλλά δεν υπάρχει τίποτα πιο ανησυχητικό από το να πετάς στον αέρα στα 35.000 πόδια και να πέφτεις σε αναταράξεις που σφίγγει το στομάχι σου και κάνει την καρδιά σου να χοροπηδά.

Αν και οι ειδήσεις είναι αρκετά τρομακτικές, ειδικά όταν τραυματίζονται άνθρωποι, είναι εκπληκτικό πόσα εκατομμύρια πτήσεις πραγματοποιούνται χωρίς προβλήματα.

Μπορεί οι έντονες αναταράξεις στο αεροπλάνο να έχουν προκαλέσει καρδιακές προσβολές, τραυματισμούς στη σπονδυλική στήλη και (σε ​​πολύ σπάνιες περιπτώσεις) θανάτους στο παρελθόν, οι ειδικοί αναφέρουν ωστόσο ότι αυτές οι καταστάσεις είναι αρκετά σπάνιες. Για να μην αναφέρουμε, ότι τα αεροπλάνα έχουν κατασκευαστεί για να αντέχουν τις αναταράξεις κατά τη διάρκεια της πτήσης, οι οποίες, στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι ακίνδυνες.

Πόσα βακτήρια έχει στο αεροπλάνο; ΠΟΛΛΑ! Μάθε τι πρέπει να κάνεις

Πώς προκαλούνται οι αναταράξεις στο αεροπλάνο

Οι αναταράξεις προκαλούνται από ξαφνικές αλλαγές στην κίνηση του αέρα γύρω από το αεροσκάφος. Αυτό μπορεί να συμβεί για διάφορους λόγους, όπως:

  • Ατμόσφαιρα: Οι πιο συνηθισμένες αιτίες αναταράξεων προκαλούνται από ρεύματα αέρα που κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες ή θερμοκρασίες. Αναταράξεις εμφανίζονται κοντά σε σύννεφα, καταιγίδες, ρεύματα αέρος (jet streams), ή ακόμα και από τα ίδια τα αεροπλάνα που πετούν δίπλα σου.
  • Αλλαγές: Οι αλλαγές στο ύψος, την κατεύθυνση ή την ταχύτητα του αεροσκάφους μπορούν να προκαλέσουν αναταράξεις. Για παράδειγμα, όταν ένα αεροπλάνο απογειώνεται ή προσγειώνεται, περνάει μέσα από ατμοσφαιρικά στρώματα με διαφορετικές πυκνότητες, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις.
  • Γεωγραφία: Το πέταγμα πάνω από βουνά, λόφους ή άλλα ανώμαλα εδάφη μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις, καθώς ο αέρας αναγκάζεται να ρέει πάνω και γύρω από αυτά τα εμπόδια.

Ποια λάθη πρέπει να αποφύγεις κατά τη διάρκεια αναταράξεων στο αεροπλάνο 

Υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις για να μειώσεις τα αισθήματα πανικού και να αποφύγεις τυχόν τραυματισμούς στο αεροπλάνο.

  1. Μην σηκώνεσαι όρθια
  2. Μην ξεκουμπώνεις τη ζώνη σου
  3. Μην βγαίνεις από το μπάνιο
  4. Μην ανοίγεις τους χώρους αποθήκευσης πάνω από τα καθίσματα
  5. Μην αφήνεις το τραπεζάκι ανοιχτό
  6. Προσπάθησε να μην πανικοβληθείς

1. Μην σηκώνεσαι όρθια

Μπορεί να έχεις την παρόρμηση να σηκωθείς και να μετακινηθείς όταν σοβαρές αναταράξεις χτυπήσουν το αεροπλάνο, αλλά θα πρέπει να αντισταθείς σε αυτήν την ενστικτώδη απάντηση μάχης ή φυγής, λένε οι ειδικοί.

Το να μείνεις όρθια είναι το πιο επικίνδυνο πράγμα που μπορείς να κάνεις κατά τη διάρκεια των αναταράξεων, επειδή είναι πιθανό να πέσεις κάτω και να πέσουν από πάνω σου πράγματα ή να πέσεις πάνω σε σκληρά αντικείμενα όπως στο καρότσι τροφίμων. Ακόμη κι αν είσαι γυμνασμένη, αυτό δεν θα κάνει τη διαφορά γιατί οι αναταράξεις είναι ξαφνικές. 

Τι να κάνεις: Όταν ξεκινούν οι αναταράξεις και τυχαίνει να μην κάθεσαι στη θέση σου, κάθισε αμέσως στο πάτωμα και κρατήσου από το μπράτσο μιας θέσης. Διαφορετικά, κινδυνεύεις να εκτοξευθείς προς τα πάνω και να χτυπήσεις το κεφάλι σου στην οροφή της καμπίνας.

Εάν βρίσκεσαι στο κάθισμά σου, φρόντισε οι γοφοί και η λεκάνη σου να είναι ευθυγραμμισμένα με τα γόνατά σου και τα πόδια σου να παραμένουν σταθερά στο έδαφος. Η μετακίνηση του βάρους μεταξύ της λεκάνης και των ποδιών μπορεί να μειώσει την πίεση στην πλάτη σου και να σε διευκολύνει να παραμείνεις στη θέση σου περισσότερο. Εάν σκύψεις το κεφάλι σου μπροστά είναι πιο πιθανό να το χτυπήσεις.

Επίλεξε μια θέση στο κέντρο του αεροπλάνου, δίπλα στα φτερά. Εκεί βρίσκεται το κέντρο βάρους του αεροπλάνου, έτσι δεν θα νιώσεις τις αναταράξεις τόσο πολύ.

2. Μην ξεκουμπώνεις τη ζώνη σου

Υπάρχει λόγος που το προσωπικό πτήσης σου λέει να έχεις κουμπωμένη τη ζώνη ασφαλείας, ακόμα κι αν η πινακίδα είναι σβηστή. Οι περισσότεροι από τους τραυματισμούς που σχετίζονται με τις αναταράξεις συμβαίνουν όταν οι επιβάτες δεν φορούν τη ζώνη τους.

Τι να κάνεις: Η ζώνη ασφαλείας δεν χρειάζεται να είναι συνέχεια κουμπωμένη, αλλά όταν συμβούν αναταράξεις, θα πρέπει να μπορείς να τη σφίξεις πολύ γρήγορα.

3. Μην βγαίνεις από το μπάνιο

Εάν τυχαίνει να βρίσκεσαι στην τουαλέτα όταν ξεκινήσουν οι αναταράξεις, μείνε εκεί και κάθισε στην τουαλέτα μέχρι να υποχωρήσουν.

Τι να κάνεις: Μπορεί να είναι τρομακτικό να μην ξέρεις τι συμβαίνει έξω, αλλά το να μένεις καθισμένη είναι το καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις. Μόνο όταν τα πράγματα ηρεμήσουν, θα πρέπει να επιστρέψεις στη θέση σου, να καθίσεις και να φορέσεις τη ζώνη σου.

4. Μην ανοίγεις τους χώρους αποθήκευσης πάνω από τα καθίσματα

Είναι εξαιρετικά απίθανο οι αναταράξεις να οδηγήσουν σε έκτακτη προσγείωση στη θάλασσα ή κάτι άλλο δραματικό, επομένως δεν χρειάζεται να πανικοβληθείς και να ψάχνεις τα υπάρχοντά σου στον αποθηκευτικό χώρο της καμπίνας του αεροσκάφους. (Ακόμα κι αν συμβεί κάτι σημαντικό, θα χρειαστεί να αφήσεις όλα τα πράγματά σου πίσω ούτως ή άλλως.) Επομένως, μείνε καθισμένη. Αν τους ανοίξεις μπορεί να πέσουν βαριές σακούλες στο κεφάλι σου ή σε κάποιον άλλο.

Τι να κάνεις: Κάθε φορά που κάθεσαι στο κάθισμά σου απομάκρυνε τα αντικείμενα που θα μπορούσαν να "πετάξουν" κατά τη διάρκεια αναταράξεων, όπως τα παιδικά παιχνίδια. 

5. Μην αφήνεις το τραπεζάκι ανοιχτό

Όσο ενοχλητικό κι αν είναι (ειδικά αν βρίσκεσαι στη μέση του ταξιδιού και πίνεις ένα ποτό), υπάρχει λόγος που οι αεροσυνοδοί σου ζητούν να κλείσεις το τραπέζι. Το πρόσωπο, το στήθος ή η κοιλιά σου μπορεί να χτυπήσουν πάνω του.

Τι να κάνεις: Κλείσε το τραπεζάκι για να εμποδίσεις την εκτόξευση των αντικειμένων στον αέρα και τον πιθανό τραυματισμό που μπορεί να προκαλέσουν. Η μεγαλύτερη ανησυχία είναι να χυθεί ζεστός καφές ή καυτό τσάι πάνω σου.

Απέφευγε επίσης να ακουμπάς το κεφάλι σου στο τραπεζάκι για να πάρεις έναν γρήγορο (αν και άβολο!) υπνάκο. Οποιοδήποτε είδος ταλάντωσης, μικρό ή μεγάλο, μπορεί να τραυματίσει το κεφάλι ή τον αυχένα σου. Εάν χρειάζεσαι οπωσδήποτε το τραπεζάκι ανοιχτό για να διαβάσεις ή να βάλεις το laptop σου, απόφευγε να σκύβεις προς τα εμπρός. Κάνοντάς το αυτό μπορεί να καταπονήσεις τον αυχένα σου.

Αν φοράς γυαλιά πρεσβυωπίας, είναι καλή ιδέα να τα φοράς για να βλέπεις χωρίς να πλησιάζεις πολύ το πρόσωπό σου στο τραπέζι, κάτι που μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες να χτυπήσεις το κεφάλι σου κατά τη διάρκεια των αναταράξεων.

6. Προσπάθησε να μην πανικοβληθείς

Το πιο σημαντικό: προσπάθησε να παραμείνεις ήρεμη. Εάν φαντάζεσαι φρικτά σενάρια σκέψου ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι εξαιρετικά ασφαλή. Περισσότεροι από 2,9 εκατομμύρια άνθρωποι πετούν στις ΗΠΑ κάθε μέρα, αλλά μόνο 163 τραυματίστηκαν σοβαρά από αναταράξεις μεταξύ 2009 και 2022, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας, δηλαδή περίπου ένας τραυματισμός το μήνα για 13 χρόνια.

Τι να κάνεις: Εάν νιώθεις ότι ανακατεύεσαι, δοκίμασε κάποιες ασκήσεις βαθιάς αναπνοής, οι οποίες ενεργοποιούν το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα (το σύστημα ξεκούρασης και πέψης που εξουδετερώνει την απόκριση μάχης ή φυγής) και θα σε βοηθήσουν να χαλαρώσεις.

Πόνος στα αυτιά στο αεροπλάνο: Πώς θα τον αποφύγουμε;

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i