TikTok: Πώς άλλαξε τον κόσμο μας το νέο μέσο κοινωνικής δικτύωσης

Με κύριους χρήστες την Gen Z και άτομα ηλικίας μέχρι 35 ετών, η πλατφόρμα δικαίως χαρακτηρίζεται ως "το social medium των νέων".

TikTok

Μάρτιος 2020. Μια ζοφερή περίοδος για την ανθρωπότητα, που αντιμετώπιζε σύσσωμη μια άγνωστη απειλή, τον κορoνοϊό. Ταυτόχρονα, και εν μέσω καραντίνας, ένα νέο μέσο κοινωνικής δικτύωσης κάνει την εμφάνισή του, με εκατομμύρια downloads και εγγραφές νέων χρηστών ανά δευτερόλεπτο: το TikTok. Ή μάλλον όχι και τόσο νέο, αφού η πετυχημένη αυτή start up είχε δημιουργηθεί ήδη από το 2016 στην Κίνα, ενώ βρέθηκε στην 7η θέση των apps με τα περισσότερα downloads από το 2000 έως το 2019.

Ο φόβος του αγνώστου αλλά και η γενικότερη (και πολύ φυσιολογική) αγωνία που όλοι οι άνθρωποι νιώθαμε, η ανία του εγκλεισμού αλλά και η συνεχόμενη τηλεργασία ή τηλεκπαίδευση δημιούργησαν πρόσφορο έδαφος για να εισέλθει κάτι ολότελα καινούριο στις ζωές μας – τουλάχιστον, στις ζωές των περισσότερων από εμάς. Ανάμεσα στις ατέλειωτες βόλτες, τα μαθήματα μαγειρικής, την ενασχόληση με την κηπουρική, αλλά και τους μαραθώνιους σειρών στο Netflix, το TikTok πρόσφερε μια εναλλακτική πρόταση ψυχαγωγίας, αποτελώντας έτσι και επίσημα το social medium της καραντίνας.

Ας το γνωρίσουμε καλύτερα

Με κύριους χρήστες την Gen Z και άτομα ηλικίας μέχρι 35 ετών, η πλατφόρμα δικαίως χαρακτηρίζεται ως "το social medium των νέων". Ουσιαστικά, το TikTok δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε έχει όρεξη και δημιουργικότητα να εκφραστεί μέσα από τη δημιουργία ολιγόλεπτων fun βίντεο (από 15 δευτερόλεπτα μέχρι και 3 λεπτά), επενδυμένων με μουσική (συνήθως με κάποιο trending TikTok τραγούδι). Με ένα γρήγορο scroll down εύκολα βρίσκει κανείς μια πληθώρα θεμάτων τα οποία καλύπτονται στο συγκεκριμένο μέσο, από beauty tutorials μέχρι coaching tips ή ανάλυση θεμάτων ψυχολογίας αλλά και πάσης φύσεως χιουμοριστικά βίντεο. Και μόδα, πολλή μόδα σε μορφή fashion tips: Πώς να συνδυάσεις τα ρούχα σου, τι να φορέσεις αν είσαι κουμπάρα, ποια τρία κομμάτια πρέπει να αγοράσεις οπωσδήποτε για τις καλοκαιρινές διακοπές κ.ο.κ.

Εύκολα μπορεί να κατανοήσει κανείς ότι στην εν λόγω πλατφόρμα μπορείς να αναζητήσεις οτιδήποτε επιθυμείς: Συμβουλές και tips, αστεία βίντεο για να γελάσεις και να περάσει η ώρα σου, ακόμα και νέους φίλους. Η πλατφόρμα, επίσης, παρέχει
όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να γίνει το απαραίτητο editing στα βίντεο (φίλτρα, ειδικά εφέ, voice over, cool γραμματοσειρές), ενώ κατά καιρούς δημιουργούνται διάφορα challenges ή κυκλοφορούν περίεργα φίλτρα που ασφαλώς γίνονται viral στο λεπτό.

Προς τι, όμως, όλος αυτός ο ντόρος;

Και τι το διαφορετικό παρέχει σε σχέση με το Instagram ή το ακόμα παλαιότερο Facebook που έχει κάνει τόσους ανθρώπους να κολλήσουν κυριολεκτικά μαζί του και να περνούν τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα σκρολάροντας σχεδόν εμμονικά σε μια οθόνη; Η εύκολη απάντηση είναι ότι προσφέρει γέλιο. Άφθονο αυθόρμητο γέλιο σε μια εποχή που είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Η φύση των βίντεο είναι τόσο χαλαρή και casual, καθόλου στημένη, ενώ δίνεται βήμα στον κάθε άνθρωπο να εκφράσει τις σκέψεις και τις ιδέες του με τον πιο ευρηματικό τρόπο που μπορεί
να σκεφτεί. Και ο καλύτερος κερδίζει, με την έννοια ότι όποιος καταφέρει να
κεντρίσει το ενδιαφέρον του κόσμου και να συγκεντρώσει χιλιάδες, ακόμα και εκατομμύρια views και likes μπορεί να ασκήσει επιρροή σε μεγάλη μερίδα του πληθυσμού. Και για πρώτη φορά δεν έχει καμία σημασία για το αν πρόκειται για κάποιον celebrity ή κάποιον εντελώς άσημο. Όλα είναι συνάρτηση των μοναδικών ικανοτήτων του κάθε ατόμου: Ανάλογα με τις προσπάθειες που καταβάλλει ο καθένας αλλά και το δικό του ξεχωριστό ταλέντο, δρέπει και τα αντίστοιχα αποτελέσματα. Πλήρης αξιοκρατία, επομένως, αλλά και μια άσκηση του μυαλού για να εφευρίσκει συνεχώς νέες ευρηματικές ιδέες που όχι μόνο θα αρέσουν στην πλειονότητα του κόσμου, αλλά και θα καταφέρουν να μεταδώσουν εύστοχα το όποιο μήνυμα. Και αυτό ακριβώς είναι που το ξεχωρίζει έναντι των ανταγωνιστών του: Το γεγονός ότι θεωρείται ένα πλήρως δημοκρατικό μέσο, παρότι έχει κατηγορηθεί πολλές φορές για το "χαμηλό επίπεδο" των χρηστών, αλλά και το "κακής ποιότητας περιεχόμενο" που προσφέρει. Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να έχουν λόγο (εφόσον το επιθυμούν) και γίνονται εν δυνάμει influencers, ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης, φύλου, εθνικότητας, με μόνο κριτήριο τις ικανότητές τους. Όσο, όμως, περνάει ο καιρός και το TikTok γίνεται ακόμα πιο δημοφιλές ανάμεσα στο ευρύ κοινό, η βελτίωση του περιεχομένου του είναι εμφανής. Όλο και περισσότεροι χρήστες είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν χρόνο και προσπάθεια παρέχοντας υψηλού επιπέδου digital content στους αποδέκτες τους, ώστε να δώσουν αξία τόσο στο προφίλ τους όσο και στους followers
τους. Και απώτερος στόχος είναι η… αναγνώριση, τα views και, εντέλει, τα χρήματα. Γιατί, ναι, ένας από τους λόγους για τους οποίους θεωρείται τόσο πολύτιμη αυτή η start up είναι και το γεγονός ότι μπορεί κανείς να πλουτίσει εύκολα, δεδομένου του virality και του reach που μπορεί να πιάσει ένα βίντεο (σ.σ. σε πόσους δηλαδή ανθρώπους ή accounts θα φτάσει μέσα σε λίγες μόνο ώρες, ακόμα και σε ελάχισταλεπτά). Και ακριβώς επειδή κανείς δεν ξέρει πώς ακριβώς δουλεύει ο αλγόριθμος – αποτελεί ένα από τα μυστικά της εταιρείας –, διατηρείται και ένα μυστήριο, μια αγωνία αν θέλεις, για το πώς θα πάει κάποιο βίντεο που δημιουργείς. Θα φτάσει έναν ικανοποιητικό αριθμό views μέσα σε 1-2 ώρες ή θα "πατώσει";

Η επόμενη μέρα

Φυσικά, είναι επόμενο ότι αυτή η φρενίτιδα με το TikTok έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον πολλών εταιρειών, που ψάχνουν εκεί τον επόμενο ambassador/influencer που θα τους εκπροσωπήσει, ενώ είναι διατεθειμένοι να τον πληρώσουν αδρά για την παραγωγή ενός ολιγόλεπτου βίντεο. Στο εξωτερικό είναι πλέον κανόνας η διαφήμιση μέσω TikTok, περισσότερο ακόμα και από το Instagram ή το Facebook. Η χώρα μας ακολουθεί δειλά δειλά, με πολλές εταιρείες να μην μπορούν ακόμα να πιστέψουν τη δυναμικότητα του συγκεκριμένου μέσου, που θεωρείται από πολλούς ότι απευθύνεται κυρίως στη νεότερη γενιά. Αν και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί εύκολο και εύχρηστο social medium, μιας και χρειάζεται αρκετός χρόνος και θέληση για να εξοικειωθεί κανείς με την πλατφόρμα και να καταλάβει τη φιλοσοφία του, αξίζει να το προσπαθήσει κανείς μόνο και μόνο για να πάρει μια γεύση της εμπειρίας αυτής, μιας εμπειρίας που διαφαίνεται ότι θα μας απασχολήσει και θα μας επηρεάσει ιδιαίτερα στο μέλλον.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i