Μπορεί το κλάμα να βλάψει την επιδερμίδα σου;

Όσο καλό και αν είναι το κλάμα, από συναισθηματική άποψη, οι φυσικές επιδράσεις του δεν είναι τόσο ευεργετικές για το δέρμα.

κλάμα iStock

Το τελευταίο διάστημα, όλοι προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τις δικές μας στρατηγικές διαχείρισης του στρες. Από τον διαλογισμό έως και τα περιοδικά, όλα βοηθούν να ρίξουμε τα επίπεδα του άγχους μόνοι μας. Αυτή η ανακούφιση έρχεται πολλές φορές και μέσα από το κλάμα. 

"Το κλάμα μπορεί να θεωρηθεί εκδήλωση συναισθηματικού στρες στο σώμα", λέει ο Erum Ilyas, MD, δερματολόγος. Ανεξάρτητα από τον λόγο πίσω από αυτό, μια το κλάμα μπορεί να βελτιώσει την κατάσταση του νου, να μειώσει τα επίπεδα άγχους και να χρησιμεύσει ως τρόπος για να ανακτήσουμε την ισορροπία. "Η απελευθέρωση από τα συναισθηματικά δάκρυα μπορεί να είναι μερικές φορές ακριβώς αυτό που χρειάζεσαι για να συνεχίσεις", λέει ο Δρ Ilyas.

Το μόνο αρνητικό; Ότι αυτή η διαδικασία μπορεί να στρεσάρει το δέρμα (ειδικά εάν το δέρμα σου είναι επιρρεπές στην ακμή ή είναι ευαίσθητο). Εάν βρίσκεσαι σε περίοδο που κλαις συχνά, ως αποτέλεσμα του στρες, η λήψη μιας επιπλέον φροντίδας στη ρουτίνα σου ίσως είναι απαραίτητη. 

Το κλάμα βοηθά στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων του στρες

Το άγχος μπορεί να εκδηλωθεί σε όλο το σώμα μας (εφίδρωση, αϋπνία, πονοκέφαλος) και το δέρμα δεν αποτελεί εξαίρεση. Υπάρχει πλήθος δερματικών παθήσεων που μπορούν να προκληθούν ή να επιδεινωθούν από άγχος, όπως ακμή, ψωρίαση και ατοπική δερματίτιδα. Η έρευνα δείχνει ότι αυτό συμβαίνει επειδή το δέρμα συμμετέχει ενεργά στον κύκλο απόκρισης στο στρες. "Εάν αντιμετωπίζεις πολύ άγχος, το δέρμα σου σίγουρα θα το δείξει σε κάποια μορφή", λέει ο Δρ Ilyas.

Είναι αρκετά ενδιαφέρον ότι το κλάμα είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους το σώμα προσπαθεί να διατηρήσει την ισορροπία έναντι των εσωτερικών και εξωτερικών στρεσογόνων παραγόντων. 

Υπάρχουν τρεις τύποι δακρύων, σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Οφθαλμολογίας:

  • ο βασικός (που ενεργεί ως προστατευτική ασπίδα για τα μάτια),
  • ο αντανακλαστικός (που ξεπλένει τα επιβλαβή ερεθίσματα) και
  • ο συναισθηματικός (τα δάκρυα παράγονται από το σώμα ως απόκριση σε έντονα συναισθηματικές καταστάσεις).

Τα συναισθηματικά δάκρυα περιέχουν πραγματικά ίχνη ορμονών στρες που δεν βρίσκονται στα βασικά ή αντανακλαστικά δάκρυα. Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι η απελευθέρωση αυτού του συγκεκριμένου τύπου δακρύων βοηθά το σώμα να επιστρέψει σε ήρεμη κατάσταση μετά από μια αγχωτική στιγμή ή ένα ερέθισμα - εξ ου και γιατί εσωτερικά νιώθουμε ηρεμία μετά το κλάμα.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Emotions διαπίστωσε ότι το κλάμα μπορεί πράγματι να είναι μια μέθοδος καταπράυνσης, βοηθώντας στην ηρεμία και τη ρύθμιση του καρδιακού ρυθμού, και άλλες μελέτες δείχνουν ότι τα συναισθηματικά δάκρυα μπορεί να απελευθερώσουν οξυτοκίνη και ενδορφίνες (ορμόνες που μας κάνουν να νιώθουμε καλά). Συνολικά, παρόλο που το κλάμα είναι αποτέλεσμα δυσάρεστων συναισθημάτων, μπορεί, με τη σειρά του, να μειώσει το άγχος.

κλάμα
iStock

... Αλλά η πράξη του κλάματος μπορεί να στρεσάρει το δέρμα σου, πάρα πολύ
 

Όσο καλό και αν είναι το κλάμα, από συναισθηματική άποψη, οι φυσικές επιδράσεις του δεν είναι τόσο ευεργετικές για το δέρμα.

Αρχικά, το αλάτι στα δάκρυα μπορεί να ταράξει την ισορροπία της υγρασίας του δέρματος, τραβώντας τα υγρά από το ανώτερο στρώμα και έτσι να οδηγηθεί σε αφυδάτωση. Επιπλέον, δεδομένου ότι το δέρμα γύρω από τα μάτια είναι εξαιρετικά λεπτό και ευαίσθητο, ερεθίζεται ακόμη πιο εύκολα από άλλες περιοχές του προσώπου ή του σώματός μας.

Το συνεχές τρίψιμο των ματιών και του προσώπου, ενώ σκουπίζουμε τα δάκρυα, διαταράσσει το φράγμα του δέρματος, το οποίο είναι το πιο απομακρυσμένο στρώμα του δέρματος που βοηθά στη στεγανοποίηση της υγρασίας και σε προστατεύει από τις εξωτερικές συνθήκες. Μετά το κλάμα, το δέρμα γίνεται πιο ευάλωτο σε περιβαλλοντικά ετεθίσματα, όπως βλάβες από τον ήλιο, αλλεργιογόνα και ρύπανση.

Όταν κλαις, η υπερχείλιση των δακρύων μπορεί να συσσωρευτεί στον μαλακό ιστό γύρω από τα μάτια και τα αιμοφόρα αγγεία της περιοχής διαστέλλονται χάρη στην αυξημένη ροή του αίματος στην περιοχή, προκαλώντας ερυθρότητα και πρήξιμο, λέει ο Δρ Ilyas.

Τα δάκρυα προέρχονται από αδένες πάνω από τα μάτια μας, μετά διασχίζουν τα μάτια και στραγγίζουν στους δακρυϊκούς αγωγούς μας (μικρές τρύπες στις εσωτερικές γωνίες των ματιών) που στραγγίζονται στη μύτη, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Ματιών. "Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική καταρροή που μπορεί να οδηγήσει σε ερεθισμένο, ευαίσθητο δέρμα γύρω από τα ρουθούνια", προσθέτει. "Τα ρουθούνια θα φαίνονται διευρυμένα, κοκκινωπά και ελαφρώς πρησμένα."

Εν τω μεταξύ, χάρη στην αυξημένη ροή του αίματος και τη διαστολή των αιμοφόρων αγγείων στο πρόσωπο, τα μάγουλά σου θα ερεθιστούν. "Για εκείνους που είναι επιρρεπείς σε ροδόχρου ακμή, τα ξεσπάσματα μπορεί να επιδεινωθούν λόγω της αυξημένης πίεσης στα τριχοειδή αγγεία του δέρματος από την ένταση του υγρού", λέει ο Δρ Ilyas. "Αυτό μπορεί επίσης να οδηγήσει σε σπασμένα αιμοφόρα αγγεία."

Ωστόσο, υπάρχει και η εξαίρεση και αυτή είναι τα λιπαρά δέρματα. Το κλάμα μπορεί να είναι καλό για το δέρμα σου αν είναι λιπαρό. Πιστεύεται ότι "για τους λιπαρούς τύπους δέρματος, το αλάτι στα δάκρυα μπορεί πιθανώς να ωφελήσει το δέρμα με την απορρόφηση της περίσσειας λαδιού και ενδεχομένως να σκοτώσει βακτήρια στο δέρμα που μπορούν να προκαλέσουν ακμή ", λέει ο Δρ. Ilyas.

Πώς να φροντίσεις το δέρμα σου μετά από κλάμα 

Για να αποκαταστήσεις και να προστατέψεις το δέρμα σου μετά από τα δάκρυα, ξεκίνα να μειώνεις το πρήξιμο και τη φλεγμονή. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί βάζοντας ένα δροσερό πανί στο πρόσωπό σου. Δοκίμασε να ξεπλύνεις το πρόσωπό σου με τρεχούμενο νερό ή να βάλεις παγοκύστες για λίγα λεπτά. Θα βοηθήσει στη συστολή των αιμοφόρων αγγείων και των ιστών, η οποία μειώνει την ερυθρότητα και τη φλεγμονή και οδηγεί σε μείωση του πρηξίματος. 

Μπορείς επίσης να ανακουφιστείς κάνοντας απαλό μασάζ από το κέντρο του προσώπου προς τα έξω για να ωθήσεις αυτό το υγρό που έχει απομείνει πίσω στο λεμφικό σύστημα.

Το επόμενο βήμα είναι η επιδιόρθωση του δέρματος που είχε διαταραχθεί από αλμυρά δάκρυα. Εφάρμοσε απαλά μια ενυδατική κρέμα στο πρόσωπό - κατά προτίμηση, μια που περιέχει σκουαλένιο, κεραμίδια ή ενώσεις υαλουρονικού οξέος, λέει ο Δρ Madfes. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην αναπλήρωση της ενυδάτωσης και στη μείωση του ερεθισμού.

*Τip: Βάλε την ενυδατική κρέμα στο ψυγείο πριν την εφαρμογή. Η δροσιά της κρέμας θα οδηγήσει σε αγγειοσυστολή για περαιτέρω μείωση του πρηξίματος του προσώπου.

Όσον αφορά την επούλωση της περιοχής των ματιών, οι κρέμες ματιών με καφεΐνη και καλέντουλα μπορούν να βοηθήσουν στη συρρίκνωση του πρήγματος συστέλλοντας τους ιστούς. Η καφεΐνη είναι επίσης ένα αντιοξειδωτικό που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i