Running therapy: Τρέξε με τον... ψυχοθεραπευτή σου!

Δες πώς θα το κάνεις ακόμα και με έναν φίλο σου!

treksimo-def

Συνεργάστηκε ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος, πτυχιούχος του Πανεπιστημίου Κρήτης (www.psychologos-papadakis.gr).

Όπως γνωρίζει καλά όποιος ασχολείται με το τρέξιμο, είτε παίρνει μέρος σε μαραθωνίους είτε απλώς κάνει δυο-τρεις φορές το γύρο του τετραγώνου πριν ξεκινήσει για τη δουλειά, δεν υπάρχει τίποτα που να βοηθά να δει τα πράγματα πιο καθαρά από το ρυθμικό πάτημα του πέλματος στο έδαφος.

Να είναι όλη αυτή η ευφορία αποτέλεσμα των ενδορφινών που εκκρίνονται στο σώμα κατά τη διάρκεια της άσκησης;

«Όχι μόνο» απαντά ο Willian Pullen, διάσημος Βρετανός ψυχοθεραπευτής και ο πρώτος που εισήγαγε τη θεραπεία μετά.. τρεξίματος στις ψυχοθεραπευτκές τεχνικές που εφαρμόζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο ίδιος χαρακτηρίζει αυτή τη νέα προσέγγιση ως μια «ολιστική ψυχοθεραπεία» που εξισορροπεί την αλληλεπίδραση ανάμεσα σε σώμα, μυαλό και συναισθήματα με στόχο την παραγωγή περισσότερης «ενέργειας» και στα τρία!

treksimo-psixotherapeia (1)

Τι προσφέρει η running therapy;

Γιατί κάποιος να προτιμήσει να δώσει ραντεβού με τον ψυχοθεραπευτή του στο πάρκο αντί στο γραφείο του;

«Επιλέγουμε να κάνουμε τις καθιερωμένες συνεδρίες με τους ασθενείς μας βγάζοντας την ίδια στιγμή βόλτα τα σκυλιά ή κάνοντας τζόγκινγκ, επειδή οι έρευνες δείχνουν ότι η σωματική δραστηριότητα στο ύπαιθρο έχει θετική επιρροή στο στρες, στην αυτοπεποίθηση, την επίλυση προβλημάτων και τη δημιουργικότητα» σχολιάζει ο θεραπευτής Mark Miller από τη Μινεσότα των ΗΠΑ που ακολουθεί αυτή την πρακτική.

treksimo-psixotherapeia (2)

«Αντί να καθόμαστε σε ένα δωμάτιο, περπατάμε ή τρέχουμε πλάι πλάι. Εξάλλου, κλείνοντας ραντεβού στο πάρκο ή στην όχθη μιας λίμνης, βρισκόμαστε στο ιδανικό μέρος προκειμένου να πειστεί κανείς να αρχίσει να επενδύει στον εαυτό του και στην υγεία του. Έτσι, ο πελάτης έχει ταυτόχρονα παρέα στην άσκηση και έναν άνθρωπο με την κατάλληλη εκπαίδευση και εμπειρία ώστε να μπορεί να τον βοηθήσει να διαχειριστεί τις δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίζει στη ζωή του».

«Η running therapy βασίζεται στη δράση, γι’ αυτό είναι ιδανική για ανθρώπους που νιώθουν πολύ ανίσχυροι ή πολύ θλιμμένοι για να κινητοποιηθούν» λέει ο Pullen. Η ίδια η κίνηση σε ένα συμβολικό επίπεδο προκαλεί την αίσθηση ότι όλα είναι δυνατά και όλα μπορούν να αλλάξουν. Επιπλέον, καθώς τρέχουν μαζί, τα επίπεδα της ωκυτοκίνης τόσο στον ασθενή όσο και στο θεραπευτή ανεβαίνουν, αυξάνοντας τα συναισθήματα συμπάθειας.

Και, βέβαια, η απώλεια βάρους και η βελτίωση της φυσικής κατάστασης είναι ένα έξτρα μπόνους!

Άλλο ένα από τα θετικά αυτού του είδους ψυχοθεραπείας είναι πως καθώς ο θεραπευόμενος τρέχει και μιλάει ταυτόχρονα (φυσικά, απαιτείται καλή φυσική κατάσταση για να το καταφέρει), η προσοχή του ιδίου δεν αποσπάται ιδιαίτερα ούτε από το ένα ούτε από το άλλο.

Οπότε, μπορεί να τρέξει περισσότερο από όσο συνήθως αλλά και να εκφράσει, όλα όσα αισθάνεται πιο ελεύθερα σε σχέση με ό,τι θα έκανε καθισμένος σε μια καρέκλα απέναντι από το θεραπευτή. treksimo-psixotherapeia (3)

Από την άλλη, είναι προφανές ότι αυτό το είδος δεν είναι κατάλληλο για όλους. «Υπάρχουν άνθρωποι που η έκταση της συναισθηματικής δυσφορίας τους είναι τέτοια που δεν τους επιτρέπει να έχουν ούτε καν το επίπεδο της ενεργητικότητας που χρειάζονται για να δέσουν τα κορδόνια των παπουτσιών τους – πόσο μάλλον για να τρέξουν.

Είναι όμως μια προσέγγιση της κλασικής ψυχοθεραπείας που θα μπορούσε να έχει πλεονεκτήματα αν εφαρμοστεί στα κατάλληλα άτομα, την κατάλληλη στιγμή» τονίζει ο ψυχολόγος Πάτροκλος Παπαδάκης.

Πώς θα το κάνεις ακόμα και με έναν φίλο σου, στη σελίδα 3.

Μιας και δεν μπορείς (προς το παρόν) να ακολουθήσεις αυτό το δραστήριο είδος ψυχοθεραπείας στην Ελλάδα, ο ειδικός εξηγεί πως να κάνεις μια «άτυπη» συνεδρία.  Τα καλά νέα είναι ότι μπορείς να επωφεληθείς ως ένα βαθμό από ό,τι έχει να σουπροσφέρει η running therapy τρέχοντας μαζί με ένα φίλο ή μια φίλη σου και συζητώντας παράλληλα όλα όσα σας απασχολούν.

Να ποιοι είναι, σύμφωνα με τον Pullen, οι βασικοί κανόνες για μια σύντομη DIY «συνεδρία» μεταξύ φίλων:

1. Βρες ένα φίλο που να εμπιστεύεσαι απόλυτα – και τρέχει στον ίδιο ρυθμό μ’ εσένα!

2. Αποφασίστε από πριν ποιος θα είναι αυτός που μιλάει και ποιος αυτός που θα ακούει.

3. Μην ξεχνάς ότι πρέπει να ακούει πραγματικά ο ένας τον άλλο, όχι να συζητάτε.

Οι ερωτήσεις επιτρέπονται, όχι όμως η έκφραση απόψεων.

treksimo-psixotherapeia

4. Μη νιώθεις την ανάγκη να μιλάς συνέχεια. Η σιωπή μπορεί να είναι εξίσου ένας βοηθητικός παράγοντας.

5. Μη βιάζεσαι. Δώσε όσο χρόνο χρειάζεται στον εαυτό σου και στο φίλο σου.

6. Φρόντισε να παρατηρείς τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν το σώμα και τα συναισθήματά σου.

7. Στο τέλος, αφιέρωσε αρκετό χρόνο στη χαλάρωση όχι μόνο του σώματος αλλά και της ψυχής σου.

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i