Οπτικοποίηση: Να πώς θα χρησιμοποιήσεις την #1 τεχνική για να επιτυγχάνεις κάθε στόχο

Τι εννοού οι gurus όταν λένε ότι, για να πετύχεις το στόχο σου, πρέπει να τον οραματιστείς; Ιδού το game plan της επιτυχίας.

06.07.2019

Γράφει: Αμαλία Δούκα

εχεις διαβασει

Δοκίμασα mindfulness: Τι είναι, ποιες είναι οι τεχνικές του και πώς θα το κάνεις μόνη σου;

Για να πετύχεις το στόχο σου, να βελτιώσεις τη φυσική σου κατάσταση, να είσαι πιο υγιής, με περισσότερη αυτοπεποίθηση και πολλά ακόμα, πρέπει να δημιουργήσεις μια εικόνα του επιθυμητού αποτελέσματος στο μυαλό σου, λένε επιστήμονες.

Οπτικοποίηση

Γνωρίζεις ότι οι αθλητές χρησιμοποιούν την οπτικοποίηση για να προσφέρουν στον εαυτό τους ένα πλεονέκτημα και να καταλαγιάσουν τη νευρικότητά τους πριν από έναν μεγάλο αγώνα (Θυμάσαι το #PhelpsFace από τους Ολυμπιακούς;). «Όταν φαντάζεσαι τον εαυτό σου να εκτελεί π.χ. μια άσκηση, οι μύες σου συσπώνται σαν να την έκανες πραγματικά.

Οι συσπάσεις είναι τόσο μικρές που δεν μπορείς να τις νιώσεις, είναι όμως αρκετές για να ενδυναμώσουν τη δύναμη των μυών σου» εξηγεί η Nicole Detling, PhD, επίκ. καθηγήτρια Κινησιολογίας και αθλητικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα και σύμβουλος αθλητικής ψυχολογίας σε αθλητές επιπέδου Ολυμπιακών Αγώνων.

Με άλλα λόγια, όταν κάνεις διανοητικά ένα σερβίς στο τένις ή κολυμπάς ύπτιο, ουσιαστικά το κάνεις και σωματικά. Θέλεις αποδείξεις; Άνθρωποι με γύψο στον καρπό που οραματίζονταν ότι κινούσαν τους ακινητοποιημένους τους μυς έχασαν μόνο τη μισή δύναμη των συγκεκριμένων μυών συγκριτικά μ’ εκείνους που δεν οραματίζονταν ότι γυμνάζονταν, βρέθηκε σε έρευνα στο Journal of Neurophysiology.

Και τώρα οι ειδικοί ανακαλύπτουν πως τα οφέλη του οραματισμού αφορούν πολύ περισσότερα από τη φυσική κατάσταση.

Σε νέα έρευνα έχει επαληθευτεί η αποτελεσματικότητά του για όλους, δείχνοντας πως η τεχνική είναι ιδιαίτερα ισχυρή στη βελτίωση της αυτοπεποίθησης, τη μείωση του άγχους και την ενίσχυση της απόδοσης. «Αυτό γίνεται επειδή ο εγκέφαλός σου ανταποκρίνεται στην οπτικοποίηση με τον ίδιο τρόπο όπως και οι μύες σου» επισημαίνει ο Philip Post, PhD, επίκ. καθηγητής Κινητικής μάθησης και αθλητικής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο New Mexico State.

«Όταν φαντάζεσαι τον εαυτό σου να αντιδρά με έναν συγκεκριμένο τρόπο σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα, ενδυναμώνεις τα νευρολογικά μονοπάτια που πρέπει να ενεργοποιηθούν όντως με αυτό τον τρόπο» συμπληρώνει. Όταν φτάσει η μεγάλη στιγμή, το έχεις «κάνει» τόσες φορές διανοητικά που είσαι καλύτερα προετοιμασμένη για να κρατήσεις την ψυχραιμία σου.

Και το καλύτερο; Αρκούν μόλις 10 λεπτά οραματισμού τη μέρα για να αρχίσεις να βλέπεις τα αποτελέσματα, ενώ θα μπορούσες να παρατηρήσεις αλλαγές αμέσως μετά από μόλις μία συνεδρία. Ακολούθησε μαζί μας τα πιο σημαντικά βήματα:

Πρώτα ο στόχος

Βεβαιώσου πως αυτό που θέλεις να επιτύχεις είναι ξεκάθαρο και μετρήσιμο. Μετά ρώτησε τον εαυτό σου τι ακριβώς πρέπει να γίνει προκειμένου να συμβεί. Εάν θέλεις να τρέχεις πιο γρήγορα, το πρώτο βήμα είναι να αυξήσεις σταδιακά το ρυθμό σου. Εάν ο στόχος σου είναι να εκφωνήσεις έναν τέλειο λόγο, μπορείς να ξεκινήσεις κάνοντας εξάσκηση μπροστά στον καθρέφτη. Το να είσαι συγκεκριμένη για τις κινήσεις που πρέπει να κάνεις, σου επιτρέπει να δημιουργήσεις μια διανοητική εικόνα, η οποία με τη σειρά της ενεργοποιεί τα αντίστοιχα εγκεφαλικά μονοπάτια και σε οδηγεί σε ισχυρότερα αποτελέσματα.

Τώρα οι λεπτομέρειες

Για να ξεκινήσεις, φαντάσου τον εαυτό σου να κάνεις αυτή τη δράση από την αρχή μέχρι το τέλος – να περνάς τη γραμμή του τερματισμού με τέλεια φόρμα ή να βγάζεις ένα λόγο και να σε χειροκροτούν, για παράδειγμα. «Μετά πρόσθεσε λεπτομέρειες στην αίσθηση που έχεις» συμβουλεύει ο Philip Post. Τι βλέπεις, ακούς ή ακόμα και μυρίζεις στην πραγματική ζωή; «Προσπάθησε να κάνεις τη φαντασίωση όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική και κοντινή με την πραγματικότητα προκειμένου να ενεργοποιηθούν όσο γίνεται περισσότερο οι αντίστοιχες περιοχές του εγκεφάλου» προσθέτει.

Κατόπιν τα εμπόδια

Σκέψου τι προκλήσεις θα αντιμετωπίσεις στην αληθινή ζωή. «Έλα στην αντίστοιχη θέση, π.χ. μπροστά στο ακροατήριο που θα κάνεις μια επαγγελματική παρουσίαση. Πώς νιώθεις; Μπορεί να είσαι νευρική και να τρέμουν τα χέρια σου. Φαντάσου ότι θα διαφοροποιήσεις αυτή την αντίδραση παίρνοντας μερικές βαθιές ανάσες για να πέσουν οι παλμοί της καρδιάς σου ή χαμογελώντας για να καθησυχάσεις τον εαυτό σου» προτείνει ο Philip Post.

Τέλος η εξάσκηση

Παρότι ο οραματισμός έχει αποτελέσματα, μόνος του δεν αρκεί. «Σε πρόσφατες έρευνες επιβεβαιώνεται πως ο συνδυασμός της φαντασίας με την πραγματική εξάσκηση είναι σημαντικός για να δεις μια σταθερή, θετική διαφορά» καταλήγει ο Philip Post.

Editor's Picks

Περισσότερα από Καλή ζωή

#shapegreece