Εξετάσεις και διάβασμα: 10 συμβουλές από τον οφθαλμίατρο για να προστατέψεις τα μάτια σου

Τα ενοχλήματα στα μάτια είναι συνηθισμένα σε όσους δίνουν εξετάσεις και αφιερώνουν πολλές ώρες καθημερινά στο διάβασμα.

κοπέλα διαβάζει για τις εξετάσεις istock

Μελέτες έχουν δείξει ότι σχεδόν τέσσερις στους δέκα έχουν ήπια προβλήματα με τα μάτια τους από το πολύωρο διάβασμα, ενώ άλλος ένας στους δέκα έχει σοβαρά. Τα προβλήματα αυτά είναι συχνότερα σε όσους διαβάζουν πολλές ώρες στις ψηφιακές οθόνες. Τα πιο συνηθισμένα είναι η ξηροφθαλμία, το αίσθημα καύσου (κάψιμο) στα μάτια και οι πονοκέφαλοι. Άλλα συμπτώματα είναι η θολωμένη όραση και η δακρύρροια (δάκρυσμα των ματιών).

"Τα οφθαλμολογικά προβλήματα είναι συχνά στους μαθητές και στους φοιτητές κατά τις περιόδους των εξετάσεων, αφού περνάνε ατέλειωτες ώρες με εστιασμένα τα μάτια σε ένα σημείο, χωρίς να βλεφαρίζουν συχνά και -όταν διαβάζουν στα κομπιούτερ- με τα μάτια τους να κοιτάζουν οριζόντια", αναφέρει ο δρ Αναστάσιος-Ι. Κανελλόπουλος, MD, Χειρουργός-Οφθαλμίατρος, ιδρυτής και επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Οφθαλμολογίας LaserVision, Καθηγητής Οφθαλμολογίας του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

Η παρατεταμένη κατάσταση εστίασης και επανεστίασης των ματιών κατά το διάβασμα προκαλεί κόπωση στους οφθαλμικούς μυς, εξηγεί. Αντίστοιχα, το μειωμένο βλεφάρισμα και η οριζόντια όραση οδηγούν σε εξάτμιση των δακρύων. 

Το επακόλουθο είναι καταπόνηση των ματιών, η βαρύτητα της οποίας είναι ανάλογη με τις ώρες του διαβάσματος, το μέγεθος της ψηφιακής οθόνης, τη φωτεινότητά της, την απόσταση των ματιών από αυτήν και τον φωτισμό του δωματίου όπου διαβάζει ο μαθητής.

Ρόλο παίζει επίσης αν τα διορθωτικά γυαλιά που τυχόν φορά έχουν τους σωστούς βαθμούς, αν κατά το διάβασμα φοράει φακούς επαφής (αυξάνουν τον κίνδυνο ξηροφθαλμίας και προκαλούν τριβή στην επιφάνεια των ματιών), αν έχει ιστορικό οφθαλμοπαθειών και αν πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη ή αυτοάνοσα νοσήματα. 

Τα κορίτσια έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν ξηροφθαλμία με το πολύ διάβασμα, ενώ συχνά αντιμετωπίζουν ταυτοχρόνως ερεθισμούς στα μάτια από τα καλλυντικά που χρησιμοποιούν.

10 συμβουλές προστασίας για το διάβασμα

Επειδή το τελευταίο που χρειάζονται οι μαθητές είναι να έχουν πονοκέφαλο ή να βλέπουν θολά κατά το διάβασμα, ο δρ Κανελλόπουλος έχει μερικές πρακτικές συμβουλές για να ξεκουράζουν τα μάτια τους. 

  1. Κάνε συχνά διαλείμματα
  2. Διάβαζε καθισμένη, με ίσια πλάτη
  3. Φόρα τα γυαλιά σου
  4. Μη διαβάζεις μόνο στις οθόνες
  5. Προτίμησε τις μεγάλες οθόνες
  6. Μην ξεχνάς να βλεφαρίζεις συχνά
  7. Μην κόβεις ώρες από τον ύπνο σου
  8. Πρόσεχε τι τρως
  9. Μείωσε την καφεΐνη
  10. Φρόντισε να συντηρείς σωστά τους φακούς επαφής

1. Κάνε συχνά διαλείμματα

Να εφαρμόζεις τον κανόνα 20-20-20. Αυτός ο κανόνας λέει να κοιτάς κάθε 20 λεπτά για 20 δευτερόλεπτα ένα αντικείμενο που βρίσκεται σε απόσταση 20 ποδιών (αντιστοιχούν σε 6 μέτρα) από εσάς. Φρόντισε επίσης κάθε 1 ώρα να σηκώνεσαι από την καρέκλα και να περπατάς ή να κάνεις κάτι δραστήριο που σε ευχαριστεί για 5 λεπτά.

2. Διάβαζε καθισμένη, με ίσια πλάτη

Μην διαβάζεις ξαπλωμένη στο κρεβάτι ούτε μπρούμυτα στο πάτωμα. Να κάθεσαι σε μια καλή καρέκλα γραφείου, με ίσια πλάτη και με τα μάτια σου σε επαρκή απόσταση από τα βιβλία (πρέπει να είναι τουλάχιστον 25 εκατοστά μακριά) και από την οθόνη (πρέπει να είναι 50-75 εκατοστά).

Το γραφείο σου πρέπει να βρίσκεται σε χώρο όπου το φως του ήλιου δεν αντανακλά στην οθόνη του υπολογιστή, ούτε στα μάτια σου. Αν είσαι συνεχώς κλεισμένη στο σπίτι, καλό είναι να βρεις ένα σκιερό χώρο στην βεράντα ή στον κήπο για να διαβάζεις και εκεί για λίγες ώρες.

3. Φόρα τα γυαλιά σου

Οι φακοί επαφής δεν είναι κατάλληλοι για το διάβασμα για τις εξετάσεις. Μελέτες έχουν δείξει πως όσοι διαβάζουν εντατικά φορώντας τους, έχουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσουν θολή όραση, ξηροφθαλμία και πονοκέφαλο. Ούτε είναι υγιές για τα μάτια σου να διαβάζεις χωρίς γυαλιά παρότι έχεις διαγνωστεί με έστω και μικρού βαθμού διαθλαστική ανωμαλία (π.χ. μυωπία).

4. Μη διαβάζεις μόνο στις οθόνες

Το πολύωρο διάβασμα από σημειώσεις στο χαρτί και παραδοσιακά βιβλία επίσης κουράζει τα μάτια, αλλά όχι τόσο πολύ όσο οι ψηφιακές οθόνες. Προσπάθησε να εναλλάσσεις συχνά το ψηφιακό διάβασμα με το πατροπαράδοτο.

5. Προτίμησε τις μεγάλες οθόνες

Όσο μεγαλύτερη είναι η οθόνη, τόσο πιο φιλική για τα μάτια, εφόσον κάθεσαι σε επαρκή απόσταση και με σωστή στάση σώματος. Να αποφεύγεις λοιπόν να χρησιμοποιείς το κινητό και το tablet σου και να χρησιμοποιείς το laptop ή ακόμα καλύτερα το desktop. Αν έχεις μικρότερες οθόνες δοκίμασε να αυξήσεις το ζουμ ή το μέγεθος των γραμμάτων.

6. Μην ξεχνάς να βλεφαρίζεις συχνά

Θα χρειαστεί λίγη προσπάθεια, αλλά σιγά-σιγά θα το συνηθίσεις. Το βλεφάρισμα συμβάλλει στη διασπορά των δακρύων και διατηρεί υγρή την επιφάνεια των ματιών. Με αυτό τον τρόπο μειώνει τον κίνδυνο ξηροφθαλμίας και καταπόνησης των ματιών. Για να βοηθηθείς ακόμα περισσότερο, μπορείς να χρησιμοποιείς τεχνητά δάκρυα.

7. Μην κόβεις ώρες από τον ύπνο σου

Ο ύπνος δεν είναι απαραίτητος μόνο για να έχεις καλή μνήμη και να θυμάσαι όσα διάβασες. Τον χρειάζονται και τα μάτια σου για να ξεκουράζονται. Στη διάρκειά του χαλαρώνουν και ανανεώνονται οι οφθαλμικοί μύες. Έτσι βοηθούν τα μάτια να εστιάζουν καλύτερα την επόμενη μέρα. 

8. Πρόσεχε τι τρως

Το διάβασμα προσφέρεται για τσιμπολόγημα ανθυγιεινών τροφίμων, αλλά δεν είναι αυτά που χρειάζεται ο οργανισμός σου για να αντεπεξέλθει στις εξετάσεις. Να τρως υγιεινό φαγητό σε τακτά χρονικά διαστήματα, να αποφύγεις τις δίαιτες όσο διαρκούν οι εξετάσεις εάν δεν υπάρχει ιατρικός λόγος, και να μην τσιμπολογάς τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά ή/και ζάχαρη. Μην ξεχνάς τα ψάρια, τα φρούτα και τα λαχανικά εποχής που περιέχουν συστατικά πολύτιμα για την υγεία των ματιών. 

9. Μείωσε την καφεΐνη

Μπορεί να μοιάζει ιδανική για να διατηρήσεις τη νοητική εγρήγορση, αλλά σε μεγάλες ποσότητες αφυδατώνει τον οργανισμό. Ακόμα και η ήπια αφυδάτωση προκαλεί κόπωση και μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή δακρύων. Μην το παρακάνεις με τους καφέδες και τα ενεργειακά ροφήματα, ούτε με τα αναψυκτικά τύπου κόλα. Προτιμότερο είναι να πίνεις άφθονο νερό (τουλάχιστον 6 ποτήρια την ημέρα), καθώς και ένα ποτήρι γάλα και ένα ποτήρι φυσικό χυμό φρούτων (χωρίς προσθήκη ζάχαρης). 

10. Φρόντισε να συντηρείς σωστά τους φακούς επαφής

Να τηρείς σχολαστικά τις οδηγίες του κατασκευαστή τους, διότι αν εκδηλώσεις κάποια λοίμωξη ή φλεγμονή από τους βρώμικους φακούς κινδυνεύεις να χάσεις τις εξετάσεις σου. Να αποφεύγεις επίσης να κοιμάσαι φορώντας φακούς επαφής, ακόμα κι αν γράφουν ότι είναι κατάλληλοι για χρήση τη νύχτα.

"Η υγεία των ματιών είναι πολύτιμη την περίοδο των εξετάσεων. Εάν έχεις πονοκεφάλους, θολή όραση ή νιώθεις οποιαδήποτε ενόχληση ή κούραση στα μάτια, επικοινώνησε με τον οφθαλμίατρό σου. Εκείνος μπορεί να συστήσει ειδικές ασκήσεις για τα μάτια και κάποια κολλύρια που μπορεί να σε βοηθήσουν. Μην ξεχνάς ότι η υγεία σου είναι πιο σημαντική από τις σχολικές και πανεπιστημιακές εξετάσεις, επομένως πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα", καταλήγει ο δρ Κανελλόπουλος.

Έχεις κουρασμένα μάτια; Να πώς θα τα ανακουφίσεις



 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i