Αγιουρβέδα: Η νέα παλιά τάση για τη διαχείριση του άγχους

Τι είναι η αγιουρβέδα και πώς μπορεί να μας βοηθήσει να ελέγξουμε το άγχος στην καθημερινότητά μας.

γυναίκα ηρεμία φύση ζεν istock

Η αγιουρβέδα είναι το παραδοσιακό σύστημα ιατρικής στην Ινδία. Στα σανσκριτικά σημαίνει "επιστήμη της ζωής". Δεν αφορά μόνο τα βότανα και τις συμπληρωματικές θεραπείες. Στην πραγματικότητα είναι μια ολοκληρωμένη προοπτική ζωής, ένας ξεχωριστός τρόπος για να βλέπεις τα βιώματά σου και τον κόσμο, ένα σύστημα που έχει πλούσια ιστορία και πολιτιστικό βάθος. Η εν λόγω μέθοδος εξακολουθεί να έχει μεγάλη σημασία για εκατομμύρια Ινδούς σήμερα, αλλά κατακτά επίσης όλο και περισσότερο τους δυτικούς. Θεωρείται η νέα μεγάλη τάση στον χώρο της ευεξίας, καθώς αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά προγράμματα που δίνουν έμφαση στις "ρίζες" του συστήματος εμφανίζονται σε όλη τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Πρόκειται για ένα αυτόνομο συνεκτικό σύστημα, με τη δική του κοσμολογία, φυτολογία και διαδικασία διάγνωσης. Είναι ο "μεγεθυντικός φακός" για την κατανόηση της υγείας, του σώματος, του μυαλού και του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε.

Φτερό στον άνεμο

Πριν προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε το άγχος μέσω της αγιουρβεδικής οπτικής, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πρώτα ότι η αγιουρβέδα βλέπει στην ίδια την ύπαρξη το σύνολο επιμέρους στοιχείων. Αυτός ο "φακός" είναι η πιο ποιητική μεταφορά για την εμπειρία του εαυτού και της ζωής. Είτε μιλάμε για φωτιά, νερό, γη είτε για άνεμο ή αιθέρα, όλα όσα υπάρχουν γύρω μας αποτελούνται από κάποιον συνδυασμό αυτών των στοιχείων. Είναι πιο εύκολο να το καταλάβεις αν σκεφτείς τα στοιχεία στα τρόφιμα: το πιπέρι περιέχει το στοιχείο της φωτιάς, μια γλυκοπατάτα περιέχει τη γη και η σούπα περιέχει το νερό. Απλό, σωστά; Μπορείς, επίσης, να δεις τα στοιχεία στα συναισθήματα. Εάν είσαι θυμωμένη και "κόκκινη" στην όψη, τότε κάποιο στοιχείο φωτιάς κυλά μέσα σου. Εάν είσαι βαθιά ερωτευμένη, πιθανότατα θα δοκιμάζεις το γλυκό στοιχείο του νερού. Εάν αισθάνεσαι ισχυρή και γειωμένη, πιθανότατα υπάρχει μέσα σου το στοιχείο της γης. Όσον αφορά το άγχος, το στοιχείο του ανέμου είναι σε μεγάλο βαθμό μέσα στο παιχνίδι. Φαντάσου ένα φύλλο που κουνιέται από το αεράκι ή μια φλόγα κεριού που τρεμοπαίζει στον άνεμο και θα καταλάβεις γιατί το άγχος και ο άνεμος συμβαδίζουν.

Διαβάστε Επίσης

Πέρα από τα στοιχεία

Η κοσμολογία της αγιουρβέδα διασπά τα στοιχεία ακόμα περισσότερο σε gunas (γκούνας) ή ποιότητες. Αυτές οι ιδιότητες είναι τα βασικά δομικά στοιχεία που συνθέτουν τα πάντα, από το φαγητό έως το συναίσθημα. Τι θεωρεί η μέθοδος που συζητάμε; Πως όταν κάποιος εκπαιδευτεί να αναγνωρίζει τα gunas του σε ό,τι κάνει και βιώνει, όταν γίνεται ευαίσθητος στις υποκείμενες ιδιότητες που απαρτίζουν αυτές τις εμπειρίες, μπορεί κατόπιν να αναζητήσει αυτές που τον φέρνουν πιο κοντά σε μια κατάσταση ηρεμίας.

Τα 20 gunas έχουν ως εξής:
Δυνατό Ελαφρύ
Ζεστό Κρύο
Στατικό Κινητό
Μαλακό Σκληρό
Ξηρό Στεγνό
Καθαρός Νεφελώδης
Αργά Γρήγορα
Ομαλή Τραχιά
Μεγάλο Λεπτό
Υγρό Πυκνό

Στην αρχή μπορεί να φαίνεται δύσκολο να "μεταφράσουμε" αυτές τις ιδιότητες στην καθημερινή μας εμπειρία. Αλλά με ανοιχτό μυαλό και πιο προσεκτική ματιά προς τα μέσα, μπορούμε να αρχίσουμε να βλέπουμε πως οι πολικότητες σε αυτές τις ιδιότητες μπορούν να εφαρμοστούν σε μεγάλο μέρος της ζωής, συμπεριλαμβανομένης της εμπειρίας του άγχους.

Βήμα βήμα προς την ηρεμία

Αν θέλεις να δοκιμάσεις την αγιουρβεδική προσέγγιση για να ηρεμήσεις από το άγχος, το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να προκαλέσεις τις ιδιότητες που είναι το αντίθετό του, οι οποίες είναι αυτές που καταγράφονται στη συνέχεια. Το θετικό είναι ότι η διαδικασία αυτή μπορεί να προσαρμοστεί πλήρως σε ό,τι λειτουργεί καλύτερα για εσένα. Ακολουθούν μερικές επιλογές για να προσεγγίσεις κάθε κατηγορία με πρακτικούς ρεαλιστικούς τρόπους.

Δυνατό Ο ευκολότερος και πιο ικανοποιητικός τρόπος για να προκαλέσεις αυτή την ποιότητα είναι να καταναλώσεις ένα χορταστικό γεύμα. Δε χρειάζεται να το παρακάνεις, αλλά υπάρχει πολλή ψυχολογική δύναμη όταν η πείνα σου είναι ικανοποιημένη. Στέλνει σήματα στον εγκέφαλό σου ότι ικανοποιείται η πιο βασική σου ανάγκη και η εμπειρία από μόνη της μπορεί να είναι παρηγορητική και θρεπτική. Ένας άλλος τρόπος για να προκαλέσεις την ποιότητα "Δυνατό" είναι να δεχτείς και να δώσεις μια μεγάλη αγκαλιά.

Στατικό Ο προτεινόμενος τρόπος για να προκαλέσεις αυτή την ποιότητα είναι απλώς να "μένεις". Αυτό σημαίνει ότι δε χρειάζεται να πας κάπου αν δεν το θέλεις. Δεν περιφέρεσαι απλώς για να γεμίσεις τον χρόνο σου. Αν πρέπει να "τρέξεις" κάποιες υποχρεώσεις, προσπάθησε να τις μοιράσεις σε περισσότερες ημέρες αντί σε μία, αν είναι δυνατόν.

Μαλακό Ξύπνησε την ποιότητα αυτή φορώντας άνετα ρούχα. Διάλεξε αυτά που επιτρέπουν την καλή κυκλοφορία του αίματος, τη σωστή αναπνοή και την ευελιξία. Αυτό δε σημαίνει ότι θα πρέπει να φοράς παντελόνι γιόγκα κάθε μέρα. Απλώς προσπάθησε να αποφεύγεις τα σφιχτά ή τα συνθετικά υφάσματα. Άλλοι αγαπημένοι τρόποι για να προκαλέσεις το Μαλακό είναι, για παράδειγμα, να χαϊδεύεις τις γάτες σου, να τραγουδάς ή να κοιμάσαι σε όμορφα βαμβακερά σεντόνια.

Καθαρό Για να προκαλέσεις την ποιότητα Καθαρό στη ζωή σου, ξεκαθάρισε το πρόγραμμά σου. Δεσμεύσου μόνο σε ό,τι είναι απαραίτητο και άσε άλλα πράγματα να φύγουν. Αυτή είναι μια συνεχής πρακτική. Όταν παρατηρείς ότι αρχίζεις να καταπιέζεσαι, χαλάρωσε τις δεσμεύσεις σου. Μια αγαπημένη δραστηριότητα για την πρόκληση του Καθαρού είναι απλά να αφιερώσεις λίγο χρόνο για να κοιτάξεις τον ορίζοντα μια καθαρή μέρα. Όσο απλό και αν είναι, μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση επέκτασης ακόμα και όταν βρίσκεσαι σε μια πολύ δύσκολη φάση.

Αργό Για να επικαλεστείς την ποιότητα Αργό, προσπάθησε κυριολεκτικά να επιβραδύνεις. Εκτός από τον υποπρογραμματισμό και τον περιορισμό των υποχρεώσεών σου, προσπάθησε να "κατεβάζεις" ταχύτητα όταν παρατηρείς ότι ο ρυθμός σου αυξάνεται. Για παράδειγμα, μπορεί να σου αρέσει να περπατάς ή να οδηγείς γρήγορα. Οι φίλοι σου θα σου πουν ότι είσαι συνήθως 10 βήματα μπροστά. Όταν πηγαίνεις σκόπιμα πιο αργά απ’ όσο θα ήθελες, εκπαιδεύσου εκ νέου για να απολαύσεις τη βραδύτητα με όλα τα οφέλη της. Προσπάθησε, επίσης, να τρως τα γεύματά σου με λίγο περισσότερη επιμέλεια. Αν μπορείς να περάσεις τα 20 λεπτά σε ένα γεύμα, αντί να τσιμπήσεις κάτι και να προχωρήσεις στην επόμενη δραστηριότητα, έχει καλώς. Σε γενικές γραμμές, προσπάθησε να επιτρέψεις στον εαυτό σου να επικεντρωθεί μόνο στο γεύμα χωρίς να κάνεις άλλες εργασίες.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i