Διατροφή για χοληστερίνη, τριγλυκερίδια και HDL χοληστερόλη

Διατροφικές συστάσεις για δυσλιπιδαιμία, δηλαδή για τις διαταραχές της χοληστερίνης, των τριγλυκεριδίων και της HDL από την ειδικό.

03.09.2018

εχεις διαβασει

Από την Αγγελική K. Μοράρη, MSc, Επιστήμονας Τροφίμων & Διατροφής (BSc), Μεταπτυχιακή Εξειδίκευση στην Κλινική Διαιτολογία, nutritipsbyaggelikimorari.wordpress.com

Τι είναι η δυσλιπιδαιμία;

O όρος «δυσλιπιδαιμία» έχει αντικαταστήσει τους παλαιότερα χρησιμοποιούμενους όρους υπερχοληστεριναιμία, υπερλιπιδαιμία κλπ. Εκφράζει τη γενικότερη διαταραχή της μεταβολικής ισορροπίας των λιπιδίων και όχι μόνο τις υψηλές τιμές αυτών. Λέγοντας δυσλιπιδαιμία συνήθως εννοούμε διαταραχές τις χοληστερίνης, των τριγλυκεριδίων και της HDL.

Διαιτολογική προσέγγιση

Μελέτες δείχνουν ότι πολλές από τις διαιτητικές στρατηγικές που ακολουθούνται για τη βελτιστοποίηση των λιπιδίων του ορού συμβάλλουν επίσης στο γλυκαιμικό έλεγχο σε ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη.

Γενικές οδηγίες

Συνίσταται:

  • +Διακοπή του καπνίσματος
  • +Υπολιπιδαιμική δίαιτα (πτωχή σε ζωικά λίπη και trans λιπαρά οξέα, αυξημένη σε φυτικές ίνες)
  • +Κατανάλωση τροφών εμπλουτισμένων με φυτικές στερόλες/στανόλες (αναμένεται να μειώσουν την LDL χοληστερόλη κατά ~ 10%)
  • +Απώλεια βάρους (μείωση κατά 10% μέσα σε 6 μήνες)
  • +Αυξήση της σωματικής άσκησης (για παράδειγμα γρήγορο βάδισμα 30–60 λεπτά/ημέρα τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας)

Σύμφωνα με το American Heart Association – διατροφή για χοληστερίνη – τριγλυκερίδια:

  • Τρώμε ποικιλία από φρέσκα ή κατεψυγμένα λαχανικά και φρούτα χωρίς σάλτσες υψηλής θερμιδικής αξίας ή με προστιθέμενο αλάτι και ζάχαρη αντίστοιχα.
  • Αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών και σύνθετων υδατανθράκων (όπως λαχανικά, φρούτα, όσπρια, δημητριακά κτλ.)
  • Επιλέγουμε από την ομάδα του κρέατος τα πουλερικά (χωρίς πέτσα) και τα μαγειρεύουμε υγιεινά με ελαιόλαδο.
  • Τρώμε ποικιλία ψαριών τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, ειδικά τα ψάρια που περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα (όπως σολομό, πέστροφα και ρέγγα).
  • Επιλέγουμε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά.
  • Περιορίζουμε ποτά και τρόφιμα με προστιθέμενα σάκχαρα.
  • Περιορίζουμε τα κορεσμένα λιπαρά (5-6% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης) και τα τρανς λιπαρά ή αντικαθιστούμε με μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά.
  • Εάν πίνουμε αλκοόλ, το περιορίζουμε.

Διατροφή για γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση: Τι να τρως και τι όχι

 

Ενδεικτικό Διαιτολόγιο – διατροφή για χοληστερίνη και τριγλυκερίδια:

  • Πρωινό: 1 κεσεδάκι γιαούρτι 2% + 4 κ.σ κουάκερ (για να γίνει πιο αντιοξειδωτικό πασπάλισε με κανέλα) + 2 κ.σ cranberries ή blueberries
  • Δεκατιανό: 2 φρούτα + 6 ανάλατα αμύγδαλα + πράσινο τσάι
  • Μεσημεριανό: Σολομό ψητό + 1 ½ φλ. άγριο ρύζι και σαλάτα με βραστά χόρτα
  • Απογευματινό: 2 φρούτα + πράσινο τσάι
  • Βραδινό: Ψητά λαχανικά με 30γρ. άπαχη μυζήθρα και 1 φέτα ψωμί του τοστ ολικής

 

#TIP: Προσοχή στο αλάτι καθώς και στους κύβους μαγειρικής, μην τα προσθέτεις στο φαγητό! Διαβάζεις προσεκτικά τις ετικέτες τροφίμων και επιλέγεις πάντα προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε αλάτι /νάτριο.

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

πόδια κιρσοί ευρυαγγείες
Όλα τα νεότερα για τις θεραπείες για κιρσούς και ευρυαγγείες

Μπορείς να έχεις σε κάθε ηλικία όμορφα και υγιή πόδια; Φυσικά! Ενημερώσου για τα νεότερα για τις θεραπείες για κιρσούς και ευρυαγγείες.

8 τροφές για καλό ύπνο (έτσι θα νικήσεις τις αϋπνίες!)

Ο ύπνος! Αυτό το σπουδαίο αγαθό. Εσύ γνωρίζεις γιατί αξίζει να κοιμάσαι λίγο παραπάνω; Σου έχουμε την απάντηση!

5 σημάδια ότι μπορεί να έχεις ανεπάρκεια βιταμίνης Β12

Λίγα θρεπτικά συστατικά βρίσκονται τόσο στη δημοσιότητα αυτή τη στιγμή όσο η βιταμίνη Β12.

Διατροφή για χαμηλό αιματοκρίτη: Τι να τρώω για να αντιμετωπίσω την αναιμία;

Διατροφή για χαμηλό αιματοκρίτη: H διατροφολόγος Διονυσία Αγαλιώτη μας δίνει γενικές οδηγίες διατροφής σε περίπτωση αναιμίας.

Αν ΔΕN θες να ζήσεις πολύ, να τι πρέπει να κάνεις

Τα 4 σημεία στα οποία έχει καταλήξει η επιστήμη

παιδιά φρούτα φράουλες υγιεινή διατροφή οικογένεια
Παγκόσμια ημέρα διαβήτη 2018: Η πρόληψη του διαβήτη ξεκινά μέσα από την οικογένεια

Στην οικογένεια είναι αφιερωμένη η φετινή παγκόσμια ημέρα διαβήτη. Τι θα κρατήσουμε στο μυαλό μας; Η πρόληψη του διαβήτη είναι εφικτή και ξεκινά μέσα από την οικογένεια!

#shapegreece