Διατροφή για γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση: Τι να τρως και τι όχι

Η ειδικός Αγγελική Μοράρη προτείνει χρήσιμες διατροφικές συμβουλές στα άτομα που πάσχουν από Γαστροοισοφαγική Παλινδρομική Νόσο (ΓΟΠΝ).

25.08.2018

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Διατροφή για γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση: Τι να τρως και τι όχι

Από την Αγγελική K. Μοράρη, MSc, Επιστήμονας Τροφίμων & Διατροφής (BSc), Μεταπτυχιακή Εξειδίκευση στην Κλινική Διαιτολογία, nutritipsbyaggelikimorari.wordpress.com

 

Σύμφωνα με μελέτη του Ελληνικού Ιδρύματος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής 4 στους 10 Έλληνες εμφανίζουν συμπτώματα γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Τι είναι η Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμική Νόσος (ΓΟΠΝ);

Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση είναι φυσιολογικό φαινόμενο και συμβαίνει σε όλους τους ανθρώπους. Η υπερβολή αυτού του φυσιολογικού φαινομένου οδηγεί στην γαστροοισοφαγική παλινδρομική νόσο. Η ΓΟΠΝ είναι μία παθολογική κατάσταση κατά την οποία το περιεχόμενο του στομάχου παλινδρομεί προς τον οισοφάγο. Αυτό συμβαίνει λόγω της χαλάρωσης του κάτω οισοφαγικού σφιγκτήρα, που λειτουργεί σαν βαλβίδα που ανοίγει και κλείνει την είσοδο της τροφής προς το στομάχι.

Γενικές οδηγίες αντιμετώπισης της νόσου

Σε γενικές γραμμές διατήρησε ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος, καθώς η παχυσαρκία συνδέεται με επιδείνωση των συμπτωμάτων της ΓΟΠΝ.

Καλό είναι να αποφύγεις:

  • Τα μεγάλα ή και λιπαρά γεύματα
  • Το κάπνισμα – μειώνει την ικανότητα του κατώτερου οισοφαγικού σφιγκτήρα να λειτουργήσει σωστά.
  • Την κατάκλιση 2-3 ώρες μετά το γεύμα σου
  • Τα καφεϊνούχα ροφήματα και φαγητά
  • Τα αλκοολούχα ποτά
  • Τα εφαρμοστά ρούχα και τις ζώνες
  • έντονη σωματική δραστηριότητα κυρίως μετά τα γεύματα σας
  • Πολύ όξινα ή πικάντικα και καυτερά φαγητά

Διατροφικές αλλαγές

«Οι διατροφικές αλλαγές συχνά αρχίζουν με αυτά που πρέπει να αποφύγεις. Αυτά περιλαμβάνουν τρόφιμα που μπορούν να προκαλέσουν ή να επιδεινώσουν τα συμπτώματα της ΓΟΠΝ», τονίζει η ειδικός.

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Οι 10 τροφές που προκαλούν φούσκωμα στο στομάχι (Απόφυγέ τες αν θες επίπεδη κοιλιά σε 1 μέρα!)

 

Τα τρόφιμα που ενοχοποιούνται είναι τα εξής:

  • Ο καφές (με ή χωρίς καφεΐνη) και τα καφεϊνούχα ποτά χαλαρώνουν τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα.
  • Η σοκολάτα περιέχει μια χημική ουσία που ονομάζεται μεθυλξανθίνη από το κακάο, η οποία είναι παρόμοια με την καφεΐνη.
  • Τα εσπεριδοειδή καθώς και οι χυμοί τους όπως το πορτοκάλι, το γκρέιπφρουτ τα οποία έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε οξύ.
  • Oι ντομάτες καθώς και τα προϊόντα με βάση την ντομάτα, όπως ο χυμός ντομάτας, και οι σάλτσες τους.
  • Τα ανθρακούχα ποτά (αεριούχα ποτά) προκαλούν διάταση του στομάχου (φούσκωμα), η οποία αυξάνει την πίεση στον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα προκαλώντας παλινδρόμηση οξέος.
  • Τροφές όπως η μέντα, το σκόρδο και το κρεμμύδι χαλαρώνουν τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα που προκαλεί παλινδρόμηση οξέος.
  • Λιπαρά, τηγανητά τρόφιμα ή πικάντικα. Γενικά μην χρησιμοποιείτε πολλά μπαχαρικά.

Αν και η τήρηση των διαιτητικών οδηγιών είναι επιβεβλημένη, πολύ συχνά ο ίδιος ο πάσχων έχει ήδη αναγνωρίσει ορισμένα είδη τροφών ή ποτών που μπορεί να τον ενοχλούν λιγότερο ή περισσότερο. Καλό είναι να κρατάτε ένα ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων με όσα τρόφιμα ή ποτά σας ενοχλούν!

Ενδεικτικό Διαιτολόγιο

  • Πρωινό: 1φλ. γάλα 1,5% & 1φλ. δημητριακά πρωινού
  • Δεκατιανό: 1 μπανάνα & 1 αχλάδι
  • Μεσημεριανό: Αρακάς συνοδέψτε με 30γρ. ανθότυρο
  • Απογευματινό: 1φλ. χυμό μήλου & 1 τοστ ολικής με τυρί χαμηλό σε λιπαρά
  • Βραδινό: Σαλάτα με φιλέτο κοτόπουλου, ½ φλ. καλαμπόκι & 2 φρυγανιές ολικής σαν κρουτόν

#TIP: Ένταξε τη μαστίχα Χίου στη διατροφή σου αφού έχει πλέον αναγνωριστεί ως ένα φυσικό φάρμακο για την αντιμετώπιση των πεπτικών συμπτωμάτων όπως και της ΓΟΠΝ.

 

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.