Λαμβάνεις αρκετή βιταμίνη D3; Ορίστε τι πρέπει να γνωρίζεις

Η D3 είναι η μόνη βιταμίνη που μπορεί να συντεθεί στο σώμα μέσω έκθεσης του δέρματος σε απευθείας ηλιακό φως

13.10.2018

Γράφει: Κατερίνα Πατούλια

εχεις διαβασει

Λαμβάνεις αρκετή βιταμίνη D3; Ορίστε τι πρέπει να γνωρίζεις

Με τον χειμώνα προ των πυλών, καθώς ετοιμάζεσαι να αποχαιρετήσεις τις ηλιόλουστες ημέρες για τους ερχόμενους μήνες, δεν χρειάζεται και να στερηθείς την «βιταμίνη της ηλιοφάνειας», πιο συγκεκριμένα γνωστή ως βιταμίνη D3.

 

Υπάρχουν πέντε διαφορετικά είδη βιταμίνης D που είναι σημαντική για την παραγωγή των οστών του σώματός σου, τον περιορισμό της κόπωσης και, σύμφωνα με νέα έρευνα του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου, μειώνει τη σοβαρότητα των κρίσεων άσθματος.

Τι είναι αυτό λοιπόν που ξεχωρίζει την βιταμίνη D από τα υπόλοιπα είδη;

Η Justine Roth, R.D., πιστοποιημένη διαιτολόγος διατροφολόγος, αναφέρει ότι, αν και υπάρχουν πέντε τύποι βιταμίνης D, το σώμα πρωτίστως χρησιμοποιεί την βιταμίνη φυτικής προέλευσης D2 και την D3, που είναι ζωικής προέλευσης. Ενώ και οι δύο αυτές μορφές βιταμίνης πρέπει να περάσουν από μια μετατροπή στο σώμα για να απορροφηθούν, η D3 κάνει την όλη διαδικασία πολύ πιο αποτελεσματικά.

«Η D3 είναι η μόνη βιταμίνη που μπορεί να συντεθεί στο σώμα μέσω έκθεσης του δέρματος σε απευθείας ηλιακό φως», λέει η Roth.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Σημαντική ανακάλυψη: Η Βιταμίνη D προστατεύει από κρυολόγημα, γρίπη, πνευμονία

«Συγκεκριμένα, το σώμα μπορεί να παραγάγει αρκετή βιταμίνη D μέσα σε μόνο 10 λεπτά απροστάτευτης έκθεσης στον ήλιο την ημέρα».

Σύμφωνα με έρευνα του 2017 στο Πανεπιστήμιο Surrey, η βιταμίνη D3 είναι δύο φορές πιο αποτελεσματική από τη D2 στην αύξηση του επιπέδου της βιταμίνης στο σώμα σου.

Τι άλλο θα πρέπει να γνωρίζεις για τη «βιταμίνη της ηλιοφάνειας»;

Τι προσφέρει στο σώμα σου

Όταν η βιταμίνη D3 μεταβολίζεται σε μια ενεργή μορφή στο σώμα, τότε μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία φωσφόρου και ασβεστίου στη ροή του αίματος. «Αυξάνοντας την παραγωγή δυνατών οστών, η D3 σε προστατεύει ενάντια στα κατάγματα και την οστεοπόρωση», αναφέρει η Roth.

«Μπορεί ακόμα να σε προστατεύσει και από την οστεομαλακία, μία πάθηση στην οποία τα οστά γίνονται πολύ μαλακά».

Αλλά η βιταμίνη κάνει περισσότερα από το να δημιουργεί απλώς υγιή οστά. Σύμφωνα με την Κλινική Μάγιο, μπορεί να έχει θετική επίδραση σε διαταραχές της διάθεσης, όπως η κατάθλιψη, στην κόπωση, στην πρόληψη του καρκίνου, την μυϊκή αδυναμία, το άσθμα και πολλά ακόμα.

Πού υπάρχει

Σε αντίθεση με τη φυτικής προέλευσης βιταμίνη D2, η D3 μπορεί να βρεθεί μόνο σε ζωικά προϊόντα. Οι φυσικές πηγές  της D3 περιλαμβάνουν ψάρια(όπως ο σολομός και η πέστροφα) και τα αυγά, ενώ η Roth επισημαίνει και άλλες τροφές εμπλουτισμένες με αυτήν, όπως το γάλα, ο χυμός και κάποια ψωμιά.

Πώς θα αποφασίσεις αν χρειάζεσαι περισσότερη

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς και της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, σημειώνεται μία «αυξανόμενη επιδημία» έλλειψης βιταμίνης D3 στους ενήλικες στην Αμερική.

Μία έλλειψη μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή παραγωγή οστών και κατάγματα από καταπόνηση, που παρατηρούνται περισσότερο στους γοφούς, στα πόδια και στη λεκάνη. Επίσης, μπορεί να προκαλέσει σοβαρό πόνο κατά τη διάρκεια της άθλησης ή ενός απλού περίπατου.

Ευτυχώς με μία απλή εξέταση αίματος μπορείς να διαπιστώσεις εάν λαμβάνεις αρκετή ποσότητα βιταμίνης D3. Μίλησε με τον γιατρό σου εάν πιστεύεις ότι θα πρέπει να κάνεις έναν έλεγχο.

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

Best of network

#shapegreece