Όταν το σώμα μας "φωνάζει" για βοήθεια και φροντίδα: Πώς να μάθουμε να το "ακούμε"

Μάθε να σε αγαπάς και να σε φροντίζεις.

woman fitness body iStock

Τις περισσότερες φορές το σώμα ενημερώνει τον "κάτοχό" του αν κάτι δεν λειτουργεί σωστά. Εάν για παράδειγμα παρατηρηθούν προβλήματα, όπως αλλαγές στην όραση, στην ομιλία, στο περπάτημα, στη σκέψη ή την επικοινωνία ή υπάρχει έντονος πόνος στο στήθος ή δύσπνοια, καλό είναι να αναζητηθεί αμέσως ειδική βοήθεια.

Διαβάστε Επίσης

Μήπως θα βοηθούσε μια μέρα ξεκούρασης από τη γυμναστική;

Αν κάποιος νιώθει εξαντλημένος, μπορεί να χρειάζεται μια ημέρα ξεκούρασης από το πρόγραμμα γυμναστικής του. Το πόσο συχνά χρειάζεται αυτή η ημέρα εξαρτάται από το πόσο σκληρά γυμνάζεται, τι είδους γυμναστική κάνει και πώς αισθάνεται. Ένας personal trainer θα μπορούσε να παρέχει τις κατάλληλες συμβουλές για σωστή αποθεραπεία.

Μήπως φταίει η ηλικία;

Κάποιος πόνος από τη φθορά στο σώμα είναι φυσικός καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν, ενώ μπορεί να παρατηρήσουν ότι δεν είναι τόσο ευέλικτοι ή ισχυροί όσο παλιά. Οι πόνοι στις αρθρώσεις και μεταξύ των οστών της σπονδυλικής στήλης μπορεί να αρχίσουν να εμφανίζονται σταδιακά. Αυτό θα μπορούσε να βλάψει και να περιορίσει την κίνησή τους, αλλά βοηθά να παραμείνουν σωματικά δραστήριοι. Αν ο πόνος δεν φεύγει, ο γιατρός μπορεί να προτείνει μια εξειδικευμένη ρουτίνα άσκησης "αποκατάστασης" για τη διαχείρισή του.

Διαβάστε Επίσης

Ο καρδιακός ρυθμός δεν είναι φυσιολογικός

Ένας πιο γρήγορος, με φτερούγισμα ή πιο αργός καρδιακός παλμός που διαρκεί περισσότερο από λίγα λεπτά ή συμβαίνει συχνά, μπορεί να είναι σημάδι ύπαρξης  ασθένειας ή προβλήματος καρδιακού ρυθμού. Σοβαρός πόνος στο στήθος ή δυσκολία στο περπάτημα ή την ομιλία μπορεί να σημαίνει καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο και χρειάζεται άμεση μετάβαση στο νοσοκομείο.

Burnout;

Η συνεχής πίεση μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερη ενέργεια, πονοκεφάλους, στομαχικές διαταραχές ή άλλα συμπτώματα. Αυτά μπορεί να είναι σημάδια ότι πρέπει να γίνει σωστότερη διαχείριση του άγχους, στην οποία βοηθούν η άσκηση, οι θετικές σχέσεις, ο διαλογισμός, το χαμόγελο, το γέλιο και τα διαλείμματα από ό,τι προκαλεί αυτό το άγχος.

Η διάθεση έχει σημασία

Ο καθένας έχει στιγμές που αισθάνεται θλιμμένος. Ωστόσο η κατάθλιψη ή τα προβλήματα άγχους μπορεί να επηρεάσουν κάποιον και σωματικά καθώς και συναισθηματικά. Μπορεί να παρατηρήσει ότι κλαίει πολύ, απομονώνεται, αποφεύγει να κάνει πράγματα που κανονικά του αρέσουν, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί και να κοιμηθεί και τρώει  περισσότερο (ή λιγότερο) από το κανονικό. Είναι απαραίτητο στις περιπτώσεις αυτές να μιλήσει με τον γιατρό του.

Αλλαγές στην όρεξη

Η μεγαλύτερη από τη συνήθη κατανάλωση φαγητού ή και η μικρότερη μπορεί να σημαίνει ότι το σώμα στέλνει το μήνυμά του ότι κάτι δεν πάει καλά. Μπορεί η αυξημένη όρεξη να οφείλεται σε άγχος ή η μειωμένη σε κατάθλιψη. Ορισμένες καταστάσεις, ακόμη και το γήρας, μπορούν επίσης να επηρεάσουν την όρεξη. Αυτό που βοηθά είναι να παραμένει κανείς σωματικά δραστήριος και να καταναλώνει γευστικά, υγιεινά τρόφιμα.

Τραυματισμός στη γυμναστική;

Μια καλή συνεδρία γυμναστικής μπορεί να προκαλέσει και μικρής έντασης πόνους, αλλά ο μυϊκός πόνος που διαρκεί αρκετές μέρες πιθανότατα σημαίνει ότι υπάρχει κάποιος τραυματισμός λόγω υπερβολικής άσκησης. Σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητο κανείς να περιμένει λίγο μέχρι να επιστρέψει στο φυσιολογικό για να ασκηθεί ξανά, να διατηρήσει χαμηλότερη την ένταση της άσκησης και να την εντατικοποιήσει αργά.

Προβλήματα ύπνου

Πολλοί άνθρωποι περνούν τη νύχτα χωρίς να κοιμούνται καλά, στριφογυρίζοντας στο κρεβάτι. Το σώμα μπορεί να στέλνει μήνυμα ότι χρειάζεται περισσότερο ύπνο. Πρώτον, αυτό που βοηθά είναι να πηγαίνει κανείς για ύπνο αλλά και να ξυπνάτην ίδια ώρα κάθε μέρα. Ακόμη, να κοιμάται τουλάχιστον 7 ώρες τη νύχτα, να διατηρεί την κρεβατοκάμαρά του δροσερή και να μην παρακολουθεί τηλεόραση αμέσως πριν ή μετά τον ύπνο. Ένας δραστήριος τρόπος ζωής κατά τη διάρκεια της ημέρας βοηθά επίσης, όπως και η αποφυγή των μεγάλων γευμάτων και της καφεΐνης πολύ κοντά χρονικά με την ώρα του ύπνου. Αν αυτό δεν είναι αρκετό, ένας γιατρός μπορεί να βοηθήσει να προσδιοριστεί ποιο είναι το πρόβλημα.

Πόνος που δεν σταματά

Οι επαναλαμβανόμενοι πόνοι μπορεί να είναι σημάδι κάποιου ιατρικού προβλήματος, οπότε δεν έχει σημασία να "καλυφθούν" προσωρινά με φάρμακα. Είναι σημαντικό να σταματήσει κανείς έναν μικρό πόνο από το να μετατραπεί σε ένα μεγάλο πρόβλημα που δεν θα φύγει εύκολα. Ένας γιατρός βοηθά στον εντοπισμό της πηγής του προβλήματος και στη θεραπεία του.

Ένα νέο εξόγκωμα

Είτε μια γυναίκα με ένα εξόγκωμα στο στήθος είτε ένας νεαρός άνδρας με ένα εξόγκωμα στην περιοχή των όρχεων, είναι καλό να επισκεφθεί έναν γιατρό προκειμένου να το ελέγξει. Πραγματικά δεν μπορεί κανείς να καταλάβει τι είναι, απλά με βάση το πώς τον κάνουν να νιώθει. Δεν είναι πάντα καρκίνος, αλλά είναι σημαντικό να ενημερωθεί για τα νέα εξογκώματα σίγουρα, και το συντομότερο δυνατό σε περίπτωση που χρειάζεται θεραπεία.

Μια κακή αντίδραση

Μπορεί κανείς να νομίζει ότι αρχίζει να έχει αλλεργίες στη γύρη ή ότι το έντερό του δεν μπορεί να χειριστεί σωστά τη λακτόζη ή τη γλουτένη. Ή ακόμη και ότι το δέρμα του ξαφνικά παρουσιάζει φαγούρα και ξηρότητα. Όλα αυτά δεν πρέπει να τα χρησιμοποιήσει κανείς για να οδηγηθεί μόνος του σε συμπεράσματα. Εν αντιθέσει, ένας γιατρός μπορεί να ενημερώσει για την ύπαρξη ή μη κάποιας αλλεργίας ή άλλου προβλήματος.

Καταγραφή ημερολογίου

Ο γιατρός σε πιθανή επίσκεψη του πελάτη του κάνει ορισμένες ερωτήσεις προκειμένου να μάθει τι προκαλεί τα προβλήματα που έχει παρατηρήσει. Στις απαντήσεις που θα λάβει υπάρχουν μερικά πράγματα που βοηθούν πολύ, όπως μια γραπτή λίστα με τα συμπτώματα, πότε ξεκίνησαν, τι φαίνεται να βοηθά, τι τα κάνει χειρότερα, πώς προσπάθησε να διορθώσει το πρόβλημα, τι φάρμακα παίρνει, ακόμη και βιταμίνες.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i