Καύσωνας: Πώς να προστατέψεις την καρδιά σου σύμφωνα με τον καρδιολόγο

Εάν θέλεις να προστατέψεις τη δική σου καρδιά ή των γονιών σου στον καύσωνα, ακολούθησε τις συμβουλές του καρδιολόγου.

γυναίκα σε καύσωνα istock

Η ζέστη και ο καύσωνας, τα τελευταία χρόνια κορυφώνεται στην Ελλάδα, λόγω της υπερθέρμανσης του Πλανήτη. Ποιες συμβουλές δίνει ο Καρδιολόγος κ. Παναγιώτης Ιακωβής, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πώς ο καύσωνας επηρεάζει την καρδιά

Ο καύσωνας έχει μέγιστη επίδραση στο καρδιαγγειακό σύστημα, αφού η μεγάλη εφίδρωση, η αφυδάτωση, η αγγειοδιαστολή, η υπόταση και η δυσφορία που προκαλούνται, ειδικά στο αστικό περιβάλλον, είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικές. Η καρδιά υπό αυτές τις συνθήκες αναγκάζεται να λειτουργεί πιο έντονα και πιο γρήγορα, κι έτσι αυξάνεται το φορτίο που φέρει, όπως και η κατανάλωση οξυγόνου της. 

"Τις ημέρες του καύσωνα, λοιπόν, αυξάνονται τα περιστατικά απορρύθμισης των καρδιακών παθήσεων αλλά και η εμφάνιση νέων καρδιαγγειακών επεισοδίων. Επιπλέον η αφυδάτωση, η υπόταση και η αναπνευστική δυσφορία, μπορεί να επιβαρύνουν και άλλα όργανα του σώματος όπως οι νεφροί και οι πνεύμονες, ενώ η υπερβολική ζέστη επιδεινώνει και τις γνωσιακές λειτουργίες του εγκεφάλου", επισημαίνει ο Καρδιολόγος κ. Παναγιώτης Ιακωβής, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών και προσθέτει: 

Πώς να προστατέψεις την καρδιά σου

"Για να αποφύγεις τις δυσάρεστες επιδράσεις του καύσωνα στο καρδιαγγειακό σύστημα, απαιτείται να λάβεις μια σειρά προληπτικών και θεραπευτικών μέτρων, τα οποία θα ήταν καλό να έχουν έναν πιο μόνιμο χαρακτήρα, δεδομένου ότι αναμένεται παρατεταμένη αύξηση του θερμικού φορτίου στην χώρα μας:

1. Φρόντισε να ενυδατώνεσαι επαρκώς

  • Πίνε αρκετό νερό, ειδικά τις πιο ζεστές ημέρες και τις ώρες κατά τις οποίες έχεις σωματική δραστηριότητα. Μην αφήνεις την ενυδάτωση "για αργότερα", δεδομένου ότι τα επεισόδια αφυδάτωσης και υπότασης, μπορεί να γίνουν άμεσα επικίνδυνα.
  • Πρόσθεσε λίγο αλάτι στο φαγητό.
  • Έχε συνεχώς ένα μπουκάλι με δροσερό νερό κοντά σου. Προτίμησε την ενυδάτωση με νερό και όχι με αλκοόλ ή σακχαρούχα αναψυκτικά.
  • Οι καρδιοπαθείς, οι υπερτασικοί και νεφροπαθείς, οφείλουν να συζητήσουν με τον γιατρό τους τη βέλτιστη ποσότητα υγρών, νερού και αλατιού που θα καταναλώνουν μέσα στο 24ωρο.
  • Όσοι ασκούν βαριά σωματική εργασία σε εξωτερικό ζεστό περιβάλλον, οφείλουν να είναι απόλυτα τυπικοί στις ανωτέρω οδηγίες και να μην αφήνουν τον οργανισμό τους επί πολλές ώρες χωρίς ανάπαυση στη δροσιά και χωρίς να ενυδατωθούν. 

Hydration Hacks: Συμβουλές ενυδάτωσης για το σώμα σε ένα κύμα καύσωνα

2. Φόρεσε ελαφριά ρούχα

  • Φόρεσε ανοιχτόχρωμα, άνετα ρούχα που δεν προκαλούν δυσφορία. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στα σφιχτά ρούχα γύρω από τον τράχηλο και τον λαιμό, όπως οι γραβάτες και τα μαντήλια, που δεν επιτρέπουν την διαφυγή της σωματικής θερμότητας.
  • Άφηνε πιο ανοιχτά τα κουμπιά που κλείνουν τα ρούχα γύρω από τον λαιμό.
  • Προτίμησε ρούχα που επιτρέπουν την "αναπνοή" του σώματος και την εύκολη εξάτμιση του ιδρώτα.
  • Φόρα καπέλο, γυαλιά και χαμηλές λεπτές κάλτσες που δεν συμπιέζουν την γάμπα και το πόδι. 

3. Περιόρισε την άσκηση

  • Τις ημέρες και ώρες της ζέστης και της ηλιοφάνειας, απόφευγε τις βαριές σωματικές δραστηριότητες και την άθληση σε εξωτερικούς θερμούς χώρους.
  • Φρόντιζε άμεσα για την αναπλήρωση των υγρών και ηλεκτρολυτών που έχασες με την άθληση ή την σωματική εργασία.
  • Επίλεγε σκιασμένους χώρους με επαρκή αερισμό, χωρίς συνωστισμό για τις σωματικές δραστηριότητες.
  • Φρόντισε να γυμνάζεσαι με παρέα. 
  • Μην επιδιώκεις να ιδρώσεις περισσότερο με άσκηση εν μέσω καύσωνος, φορώντας κλειστά ρούχα, αφού κάτι τέτοιο σε εκθέτει σε κίνδυνο αφυδάτωσης και θερμοπληξίας. Η εφίδρωση κατά την διάρκεια της άσκησης, δεν είναι "καύση λίπους", αλλά αφυδάτωση και απώλεια ηλεκτρολυτών. Δεν είναι, λοιπόν, "αδυνάτισμα" και έτσι το βάρος που έχασες σε νερό, θα το ανακτήσεις ξανά. 
  • Μην κάνεις μπάνιο με γεμάτο στομάχι. Κατά το θαλάσσιο μπάνιο, οι καρδιοπαθείς οφείλουν να είναι πολύ συντηρητικοί στο πόσο βαθιά θα ανοιχτούν, αφού η επιστροφή από τα βαθιά είναι πολύ πιο κουραστική και επικίνδυνη.

4. Μην αμελείς τον ιατρικό έλεγχο

  • Ο καύσωνας και η χρονική παράταση των ζεστών ημερών που αναμένεται, απαιτούν τακτικές μετρήσεις της αρτηριακής πίεσης και ρύθμιση της φαρμακευτικής αγωγής, σε συνεργασία με τον γιατρό.
  • Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται οι ευάλωτες ομάδες με χρόνια νοσήματα, τα νεογνά, οι ηλικιωμένοι, οι καρδιοπαθείς, οι νεφροπαθείς, οι πάσχοντες από πνευμονολογικά νοσήματα και όσοι λαμβάνουν νευρολογικά φάρμακα, καθώς αυτά μπορεί να επηρεάσουν τους θερμορυθμιστικούς μηχανισμούς του οργανισμού.
  • Οι καρδιοπαθείς απαιτείται να επικοινωνήσουν με τον γιατρό τους αν νιώσουν συμπτώματα θερμικής εξάντλησης, υπότασης και αφυδάτωσης.
  • Κρίσιμος θεωρείται και ο βιοχημικός έλεγχος ηλεκτρολυτών και νεφρικής τους λειτουργίας καθώς και ο έλεγχος για πιθανό πρήξιμο των ποδιών στην περιοχή των αστραγάλων.

5. Τρώγε ελαφρά

  • Απόφευγε τα βαριά, λιπαρά και δύσπεπτα γεύματα και τρώγε μικρότερη ποσότητα ειδικά τις βραδινές ώρες.
  • Μοίραζε τα γεύματά σου μέσα στην ημέρα ώστε να μην επιβαρύνεσαι πεπτικά εντός μικρού χρονικού διαστήματος.
  • Προτίμησε την ελαφριά μεσογειακή διατροφή τα φρούτα και τις ελαφρές σαλάτες με επάρκεια πρωτεΐνης.

6. Προσοχή στην επιλογή προορισμού διακοπών

  • Οι καρδιολογικοί ασθενείς οφείλουν να έχουν υπερ-επάρκεια φαρμάκων πριν ξεκινήσουν τις διακοπές τους, να έχουν μαζί τους σημείωμα με τις παθήσεις και την αγωγή που λαμβάνουν καθώς και τηλέφωνα επικοινωνίας οικείων και γιατρού. Είναι χρήσιμο να επικοινωνήσουν με τον γιατρό τους πριν το ταξίδι, ειδικά αν αυτό είναι απομακρυσμένο.
  • Η επιλογή προορισμού διακοπών για τους πάσχοντες από καρδιολογικά νοσήματα, είναι καλό να γίνεται αφού ελεγχθεί η επάρκεια ιατρικών υπηρεσιών στην περιοχή αναψυχής.
  • Τα σύγχρονα "έξυπνα" ρολόγια που μετρούν καρδιολογικές παραμέτρους, είναι χρήσιμα στις διακοπές του καρδιολογικώς πάσχοντα, αρκεί οι ενδείξεις τους να λαμβάνονται υπόψη με κάθε επιφύλαξη.
  • Ομοίως, κι ένα καλό ηλεκτρονικό πιεσόμετρο και οι σχετικές εφαρμογές στο κινητό μας τηλέφωνο.

7. Αναζήτησε χώρους δροσιάς

  • Προσπάθησε να περνάς τη μέρα σου σε σκιερό και δροσερό μέρος με επαρκή αερισμό. Η χρήση ανεμιστήρων είναι απαραίτητη.
  • Σε στιγμές υψηλών θερμοκρασιών, χρησιμοποίησε με σύνεση το κλιματιστικό, το οποίο οφείλει να είναι επαρκώς συντηρημένο, φροντίζοντας για λογικές θερμοκρασίες χωρίς απότομες εναλλαγές εσωτερικού και εξωτερικού χώρου.
  • Τα δροσερά -όχι παγωμένα - μπάνια είναι χρήσιμα.
  • Ας μην ξεχάσουμε αυτές τις δύσκολες ημέρες τους παππούδες και τις γιαγιάδες που ζούνε μόνοι τους και μπορεί να βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση ή σε απόλυτη μοναξιά. Έστω κι ένα τηλέφωνο μπορεί να βοηθήσει. 

Τέλος, ας θυμηθούμε ότι και τα ζωάκια έχουν καρδιά και δη ιδιαίτερα ευαίσθητη. Ας αφήσουμε λίγο νεράκι στην είσοδο του σπιτιού μας" καταλήγει ο δρ Ιακωβής.

Ψυχολογικές επιπτώσεις του καύσωνα: Πώς επηρεάζει την ψυχική ευεξία

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i