Διατροφή για πρόληψη Αλτσχάιμερ: H δίαιτα MIND

Νέες έρευνες σχετίζουν την πρόληψη του Αλτσχάιμερ με τη διατροφή.

17.09.2019

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Διατροφή για πρόληψη Αλτσχάιμερ: H δίαιτα MIND

Από τη Βίρνα Σκουλίδη, διαιτολόγο – διατροφολόγο.

Τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα σχετίζουν την πρόληψη του Αλτσχάιμερ και με τη διατροφή μας. Η νόσος Alzheimer, μία προοδευτική και νευροεκφυλιστική νόσος, που προκαλεί απώλεια της μνήμης και σύγχυση, αποτελεί την πιο κοινή μορφή άνοιας, προσβάλλοντας περισσότερα από 5 εκατομμύρια άτομα στην Ευρώπη.

Mind Diet: Διατροφή και πρόληψη Αλτσχάιμερ

Σύμφωνα με επιστημονικά στοιχεία, υπάρχει σύνδεση του συγκεκριμένου διατροφικού μοντέλου με την πρόληψη της νόσου Alzheimer, αν και χρειάζεται περαιτέρω έρευνα.
Εάν λοιπόν, θέλεις να βελτιώσεις την υγεία του εγκεφάλου και να μειώσεις τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ, ιδίως αν υπάρχει στο οικογενειακό ιστορικό, μπορείς να εξετάσεις το ενδεχόμενο να δοκιμάσεις τη διατροφή MIND, η οποία έχει συνδεθεί με βραδύτερη νοητική εξασθένιση.

Σε μία έρευνα που δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2015 στο Alzheimer’s & Dementia, αναπτύχθηκε ένα πλάνο διατροφής, η δίαιτα MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) με στοιχεία από την μεσογειακή διατροφή και την δίαιτα DASH, δύο διατροφικά μοντέλα που βασίζονται στα φυτικής προέλευσης τρόφιμα, με οφέλη για την ενίσχυση της λειτουργίας του εγκεφάλου. Αν και υπάρχουν αρκετές ομοιότητες μεταξύ των τριών αυτών διατροφικών μοντέλων, η δίαιτα MIND είναι η μόνη που προωθεί την κατανάλωση τροφών που έχουν βρεθεί ότι προάγουν την νοητική υγεία.

Η έμφαση δίνεται στις φυτικές τροφές και αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι, αυτή η δίαιτα απαιτεί συγκεκριμένα, μεγαλύτερη κατανάλωση μούρων και πράσινων φυλλωδών λαχανικών, που είναι πλούσια σε αντιοξεδωτικά και στον περιορισμό των ζωϊκών προϊόντων που είναι πλούσια σε κορεσμένο λίπος.

Τα βακκίνια (blueberries), οι φράουλες και τα βατόμουρα (blackberries) φαίνεται να εμποδίζουν την νοητική γήρανση στις γυναίκες κατά 2,5 χρόνια, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2012 στο Annals of Neurology. Παρομοίως, υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης πράσινων φυλλωδών λαχανικών, όπως σπανάκι, kale και της χαμηλότερης εμφάνισης φλεγμονής και οξειδωτικού στρες, δύο παράγοντες που συνδέονται με την νόσο Alzheimer, σύμφωνα με το Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Τροφές που περιλαμβάνει η διατροφή MIND:

  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά: τουλάχιστον 6 μερίδες την εβδομάδα
  • Ξηρούς καρπούς: τουλάχιστον 5 μερίδες την εβδομάδα
  • Μούρα: τουλάχιστον 2 μερίδες την εβδομάδα
  • Φασόλια: τουλάχιστον 3 μερίδες την εβδομάδα
  • Προϊόντα ολικής άλεσης: τουλάχιστον 3 μερίδες την ημέρα
  • Ψάρι: τουλάχιστον 1 μερίδα την εβδομάδα
  • Πουλερικά (κοτόπουλο, γαλοπούλα): 2 φορές / εβδομάδα
  • Ελαιόλαδο: ως το μοναδικό έλαιο που χρησιμοποιείται στην διατροφή
  • Κρασί: όχι περισσότερο από 1 ποτήρι την ημέρα

Τροφές που θα πρέπει να περιορίζονται σύμφωνα με την διατροφή MIND:

  • Κόκκινο κρέας: Στόχευσε σε όχι περισσότερες από 3 μερίδες την εβδομάδα. Σε αυτή την κατηγορία βρίσκεται το μοσχάρι, το χοιρινό, το αρνί και όλα τα προϊόντα που παρασκευάζονται από αυτά τα κρέατα.
  • Βούτυρο και μαργαρίνη: όχι παραπάνω από 1 κουταλιά της σούπας την ημέρα.
  • Τυρί: όχι περισσότερες από 5 μερίδες την εβδομάδα.
  • Γλυκά: Συμπεριλαμβάνεται κάθε είδος γλυκίσματος, όπως παγωτό, σοκολάτα, γλυκά, μπισκότα, κλπ. Προσπάθησε να τα περιορίσεις και να καταναλώνεις το μέγιστο 4 μερίδες από αυτά.
  • Τηγανητά και έτοιμο φαγητό: Περιόρισε την κατανάλωση τηγανητών φαγητών και γευμάτων εκτός σπιτιού (εστιατόρια / street food) σε λιγότερες από 1 φορά την εβδομάδα.

*Η μερίδα αναφέρεται σε:

  • 90 γραμμάρια κρέατος και ψαριού
  • 30 γραμμάρια τυριού
  • 2 φλιτζάνια φρέσκα πράσινα φυλλώδη λαχανικά
  •  ~ 10 τεμάχια ξηρών καρπών

Διάβασε επίσης: 12 αλλαγές στη συμπεριφορά – πιθανά συμπτώματα του Αλτσχάιμερ

Διάβασε επίσης: Τα προβλήματα του ύπνου μπορεί να αποτελούν πρώιμη ένδειξη για Αλτσχάιμερ

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece