Έτσι θα αποφύγεις τη γαστρεντερίτιδα το καλοκαίρι

Η γαστρεντερίτιδα το καλοκαίρι μπορεί να σου χαλάσει τη διάθεση – και τις διακοπές! Διάβασε πώς θα την αποφύγεις όταν μαγειρεύεις ή όταν τρως έξω.

19.07.2020

εχεις διαβασει

παγωτό

Συνεργάστηκε ο Αναστάσιος Σπαντιδέας, παθολόγος –κλινικός φαρμακολόγος, διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών

Γιατί η γαστρεντερίτιδα το καλοκαίρι είναι η πιο συνηθισμένη ίωση; Οι υψηλές θερμοκρασίες συμβάλουν στον άμεσο πολλαπλασιασμό των μικροβίων: Κολοβακτηρίδια, σαλμονέλα, σταφυλόκοκκος, λιστέρια, σιγκέλα και διάφορα άλλα μπορούν να μολύνουν μια μεγάλη ποικιλία τροφίμων με αποτέλεσμα η γαστρεντερίτιδα το καλοκαίρι… να θερίζει! Και ένας ακόμη λόγος; Το καλοκαίρι τρώμε συχνότερα έξω, είτε στις διακοπές είτε στις βόλτες μας, οπότε είναι λίγο περισσότερες οι πιθανότητες να φάμε κάτι που έχει εκτεθεί σε μικρόβια ή έχει αλλοιωθεί.

Τι είναι η γαστρεντερίτιδα

Η γαστρεντερίτιδα είναι μια λοίμωξη που οφείλεται σε ιό, βακτήρια και παράσιτα που πλήττουν το πεπτικό σύστημα. Πιο συγκεκριμένα, στους ενήλικες η γαστρεντερίτιδα προκαλείται κυρίως από κολοβακτηρίδια, καμπυλοβακτηρίδια, σαλμονέλα και σιγκέλα, ενώ στα παιδιά και στα μωρά από εντεροϊούς.

Καλοκαιρινές ιώσεις; Οι κινήσεις για να μην κολλήσεις μέσα στο καλοκαίρι!

3 τροφές που πρέπει να μειώσεις για την υγεία του εντέρου

Πώς θα αποφύγεις τη γαστρεντερίτιδα το καλοκαίρι

Πρώτα απ’ όλα, τήρησε τους βασικούς κανόνες υγιεινής στην κουζίνα και όχι μόνο.

Πλέντε προσεκτικά τα χέρια σου, ιδίως μετά τη χρήση της τουαλέτας, καθώς και πριν από το φαγητό.

– Πλένε πολύ καλά φρούτα και λαχανικά πριν τα καταναλώσεις. Ειδικά για τα ταξίδια εκτός Ελλάδας, έχε υπόψη σου το χρυσό κανόνα «βράσε, ψήσε, ξεφλούδισε». Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι νερό και φαγητό, ακόμη και λαχανικά ή σαλάτες, πρέπει να βράζονται προτού καταναλωθούν, ενώ τα φρούτα πρέπει να καταναλώνονται ξεφλουδισμένα.

– Μην προσθέτεις παγάκια στα αναψυκτικά και στα κάθε είδους ροφήματα που καταναλώνεις εκτός σπιτιού, διότι αποτελούν τη συνηθέστερη πηγή τροφικής δηλητηρίασης.

Το παγωτό που μπορεί να έχει λιώσει και ξαναπαγώσει γίνεται επικίνδυνο για πρόκληση γαστρεντερίτιδας. Έλεγξε τη συσκευασία να μην είναι αλλοιωμένη εξωτερικά και στη συνέχεια το «σχήμα» του παγωτού.

– Με τη ζέστη, όλα τα τρόφιμα αλλοιώνονται πιο γρήγορα. Μετά το μαγείρεμα, βάλε το φαγητό στο ψυγείο αμέσως μόλις κρυώσει.

ην πίνεις νερό από πηγές και ρυάκια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, εκτός κι αν οι τοπικές Αρχές επιβεβαιώνουν ότι είναι πόσιμο.

– Μην αγοράζεις τρόφιμα ή ροφήματα από τους μικροπωλητές στο δρόμο, ιδίως όταν είναι αμφίβολη η εποπτεία τους από τις υγειονομικές αρχές.

– Μείνε μακριά από τα θαλασσινά για τα οποία δε γνωρίζεις την πηγή προέλευσής τους και κατά συνέπεια αν είναι υγειονομικά ελεγμένα.

Τι να προσέχεις όταν τρως έξω

Επίλεγε καταστήματα όπου οι υπεύθυνοι φαίνεται ότι εφαρμόζουν τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής για την ασφάλεια των τροφίμων, άρα και των πελατών τους (καθαρά πατώματα, τοίχοι και τραπεζομάντιλα, καθαρές τουαλέτες, απουσία εντόμων).

– Να είσαι επιφυλακτική όταν ακούς το σερβιτόρο, ένθερμο και πιεστικό, να προτείνει πιάτα – δεν αποκλείεται να σου συστήσει κάποια που δεν είναι πάντα τα πιο φρέσκα.

Μην παραγγέλνεις ορεκτικά που έχουν σάλτσες αμφίβολης ποιότητας.

Απόφευγε την κατανάλωση κρέατος σε μορφή κιμά, όπως μπιφτέκι ή τηγανητά κεφτεδάκια, γιατί μπορεί εύκολα να νοθευτεί ή να έχει αλλοιωθεί.

–  Προτίμησε ως σαλάτα την κλασική αγγουροντομάτα ή χωριάτικη. Είναι σαφώς πιο καλή επιλογή από άλλες πιο περίπλοκες και με βάση λαχανικά όπως το μαρούλι, για το πλύσιμο και την προετοιμασία των οποίων μπορεί το προσωπικό να μη δείξει την απαιτούμενη προσοχή.

  Παράγγελνε φαγητά της ώρας, γιατί τα μαγειρευτά μπορεί να μην έχουν παρασκευαστεί την ίδια μέρα.

Τι είναι η διάρροια των ταξιδιωτών και πώς θα την αποφύγεις

Όταν ταξιδεύεις στο εξωτερικό, εκτίθεσαι απότομα σε αλλαγές που μπορεί να επηρεάσουν δραστικά τις φυσικές άμυνες του ανοσοποιητικού σου συστήματος. Μπορεί, για παράδειγμα, να μην κοιμάσαι αρκετά, να αλλάξουν οι διατροφικές σου συνήθειες, να ξεκουρδιστεί το βιολογικό ρολόι του οργανισμού σου.

Επίσης, δεν αποκλείεται να εκτεθείς σε μικρόβια που το σώμα σου δεν έχει συνηθίσει να αντιμετωπίζει. Επιπλέον, η υγεία σου μπορεί να «απειληθεί» από τυχόν θερμά κλίματα ή ανθυγιεινές συνθήκες που ευνοούν την αύξηση και τη διάδοση των επικίνδυνων μικροοργανισμών.

Ένας στους τρεις ταξιδιώτες αρρωσταίνει εξαιτίας της κατανάλωσης μολυσμένων τροφίμων και νερού – πρόκειται για τη γνωστή «διάρροια των ταξιδιωτών». Πότε κινδυνεύεις περισσότερο; Αν σκοπεύεις να επισκεφτείς τους λεγόμενους προορισμούς υψηλού κινδύνου, δηλαδή χώρες της Ασίας, της Αφρικής ή της Λατινικής Αμερικής.

Τι να αποφεύγεις: Ωμά, μισοψημένα ή τρόφιμα μαγειρεμένα από πλανόδιους πωλητές. SOS είναι τα παγάκια και το μη εμφιαλωμένο νερό καθώς και τα φρούτα ή λαχανικά που καλό είναι να αποφεύγεις στα ταξίδια στο εξωτερικο.

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

Best of network

#shapegreece