Μάτια και οθόνη υπολογιστή/κινητού: Απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις

Η σύγχρονη ζωή είναι γεμάτη με οθόνες, από τα smartphones μέχρι τους φορητούς υπολογιστές.

BeFunky-collage (2)

Η πραγματικότητα αυτή και ο τρόπος με τον οποίο εργαζόμαστε και επικοινωνούμε έχει σε ιατρικό επίπεδο ένα αντίκτυπο: Την καταπόνηση των ματιών λόγω του υπολογιστή, επίσης γνωστή ως οπτικό σύνδρομο υπολογιστών. Αυτό επηρεάζει την όραση, τα συναισθήματα ακόμη και την ψυχική υγεία.

Το οπτικό σύνδρομο υπολογιστών επηρεάζει περίπου το 75 % των ανθρώπων που εργάζονται σε υπολογιστές, ειδικά όσων είναι άνω των 40 ετών. Ευτυχώς, δεν είναι μόνιμο: Τα συμπτώματα της ψηφιακής καταπόνησης των ματιών μπορεί να βελτιωθούν αν κάποιος υιοθετήσει νέες συνήθειες. Φυσικά συμπληρώματα και προϊόντα για την ανακούφιση των συμπτωμάτων και της ξηροφθαλμίας μπορεί επίσης να βοηθήσουν.

Διαβάστε Επίσης

Ποια είναι τα συμπτώματα της καταπόνησης των ματιών από τον υπολογιστή;

Για πολλούς ανθρώπους είναι γνώριμη η αίσθηση να κοιτάζουν μια οθόνη για πάρα πολύ ώρα. Για κάποιους μάλιστα είναι τρόπος ζωής. Εάν κανείς περνάει πολύ χρόνο μπροστά από μια οθόνη, μπορεί να αντιμετωπίσετε μερικά ή όλα από τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Ξηρά, οκνηρά ή υγρά μάτια
  • Κόπωση των ματιών
  • Θολή ή διπλή όραση
  • Πόνος στο λαιμό, στον ώμο ή στην πλάτη
  • Πονοκέφαλο
  • Ευαισθησία στο φως

Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να δυσκολέψουν κάποιον να εργαστεί ή να βρει απόλαυση μέσω ψηφιακών συσκευών. Ευτυχώς, υπάρχουν μερικές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν.

Τι βοηθά με την καταπόνηση των ματιών από τον υπολογιστή;

Η εστίαση σε μια οθόνη είναι πιο δύσκολη για τα μάτια από ό, τι σε ένα βιβλίο ή μια έντυπη σελίδα, γεγονός που οφείλεται σε διάφορους παράγοντες:

  • Μειωμένη αντίθεση μεταξύ ψηφιακού κειμένου και φόντου
  • Αντανάκλαση οθόνης
  • Ελαφρώς θολό κείμενο σε οθόνες

Το αποτέλεσμα είναι ένα υψηλότερο επίπεδο πίεσης στους μυς των ματιών. Ο ανεπαρκής φωτισμός, η κακή στάση του καθίσματος και τα μη διορθωμένα προβλήματα όρασης μπορούν να προσθέσουν βαρύτητα στα συμπτώματα. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να ανακουφιστεί κανείς από το οπτικό σύνδρομο υπολογιστών είναι να περιοριστεί ο χρόνος που περνά μπροστά από την οθόνη. Αυτό δεν είναι εφικτό για όλους, όμως. Μια καλή ιδέα είναι να κάνει συχνά διαλείμματα από την οθόνη και να αλλάξει την περιοχή εργασίας του υπολογιστή.

Ακολουθούν μερικές αποτελεσματικές στρατηγικές που οι γιατροί συστήνουν για την καταπολέμηση της πίεσης των ματιών λόγω του υπολογιστή:

Ο κανόνας 20-20-20

Ο κανόνας 20-20-20 είναι μια εύχρηστη υπενθύμιση για να δώσει κανείς στα μάτια του ένα διάλειμμα: Κάθε 20 λεπτά, πρέπει να κοιτάζει κάτι που είναι 20 πόδια (6 μέτρα) μακριά του για 20 δευτερόλεπτα. Αυτό δίνει στα μάτια τον απαραίτητο χρόνο να χαλαρώσουν και να αναπροσαρμοστούν μετά την εστίαση με προσοχή σε μια οθόνη.

Blinking ή αλλιώς "ανοιγοκλείσιμο ματών"

Το να ανοιγοκλείνει κανείς τα μάτια του είναι σημαντικό για τη λίπανση των ματιών. Οι άνθρωποι φυσικά ανοιγοκλείνουν τα μάτια τους περίπου 15 φορές το λεπτό. Αν κανείς θυμάται να το κάνει πιο συχνά ακόμη και περιστασιακά, μπορεί να τον βοηθήσει να κρατήσει τα μάτια του ενυδατωμένα.

Ρύθμιση φωτισμού και μείωση έντονου φωτός

Τα δυνατά φώτα ή το φως του ήλιου μπορούν να δυσκολέψουν την αντανάκλαση της οθόνης. Η χρήση ενός λαμπτήρα γραφείων, το κλείσιμο των γενικών φώτων και ένα αντιθαμβωτικό φίλτρο οθόνης μπορεί επίσης να βοηθήσουν.

Ρύθμιση της οθόνης 

Η οθόνη εργασίας πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το πρόσωπο. Το επάνω μέρος της οθόνης θα πρέπει να είναι ελαφρώς κάτω από το επίπεδο των ματιών. Επίσης, αξίζει κανείς να αυξήσει την αντίθεση στις ρυθμίσεις του υπολογιστή και να προσαρμόσει τη φωτεινότητα. Σε ιδανική περίπτωση, η οθόνη θα πρέπει να έχει περίπου την ίδια φωτεινότητα με το δωμάτιο.

Χρήση γυαλιών υπολογιστή

Εάν κάποιος φοράει γυαλιά, μπορεί να μιλήσει με τον οφθαλμίατρό του για τους ειδικούς φακούς που μπορούν να μειώσουν την καταπόνηση των ματιών. Ορισμένες επιλογές περιλαμβάνουν αντιανακλαστική επίστρωση και φακούς ειδικά διαμορφωμένους για την εστίαση σε οθόνες υπολογιστών. (Πρόκειται για γυαλιά που είναι διαφορετικά από εκείνα που φιλτράρουν το μπλε φως από τις οθόνες.)

Χρήση οφθαλμικών σταγόνων

Η λίπανση με οφθαλμικές σταγόνες μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της υγρασίας στα μάτια. Ο οφθαλμίατρος μπορεί να συστήσει ή να συνταγογραφήσει μια συγκεκριμένη μάρκα.

Μήπως το οπτικό σύνδρομο υπολογιστών μπορεί να γίνει επικίνδυνο;

Τα καλά νέα είναι ότι το οπτικό σύνδρομο υπολογιστών είναι θεραπεύσιμο. Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται καλύτερα μετά την προσαρμογή των συνηθειών οθόνης τους και την αναδιάταξη του σταθμού εργασίας τους. Εάν τα συμπτώματα είναι σοβαρά ή διαρκούν πολύ, είναι μια καλή ιδέα να επισκεφθεί κανείς έναν οφθαλμίατρο. Μια ολοκληρωμένη εξέταση των ματιών μπορεί να βοηθήσει στο να καθοριστούν αν τα προβλήματα όρασής του συνδέονται με άλλα προβλήματα των ματιών, όπως αστιγματισμός ή πρεσβυωπία. Τα γυαλιά ή οι φακοί επαφής μπορεί να είναι απαραίτητα για να διορθωθεί η όραση, αλλά αν δεν μπορούν να διορθώσουν την εστίαση ή το συντονισμό ματιών, ο οφθαλμίατρος ενδέχεται να συστήσει τη θεραπεία οράματος. Ο γιατρός μπορεί ακόμη να διαγνώσει σύνδρομο ξηροφθαλμίας, το οποίο παρατηρείται  όταν ο οργανισμός δεν έχει αρκετά δάκρυα για να κρατήσει τα μάτια ενυδατωμένα. Οι θεραπείες ξηροφθαλμίας περιλαμβάνουν κυκλοσπορίνη (Restasis, Cequa), κορτικοστεροειδής οφθαλμικές σταγόνες ή χολινεργικά φάρμακα, όπως η πιλοκαρπίνη.

Πώς αντιμετωπίζεται η καταπόνηση των ματιών με φυσικό τρόπο;

Τα ακόλουθα φυσικά συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων της ψηφιακής καταπόνησης των ματιών.

  • Εκχύλισμα Bilberry
  • To εκχύλισμα bilberry μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα της καταπόνησης των μυών των ματιών.
  • Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα
  • Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα έχουν θετικές επιπτώσεις στην ξηροφθαλμία και μειώνουν την εξάτμιση δακρύων.

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i