Μπορούν τα τυριά να θεωρηθούν "ολόκληρες τροφές";

Όταν σκεφτόμαστε ολόκληρα τρόφιμα, συχνά έρχονται στο μυαλό μας φρέσκα φρούτα και λαχανικά και μη επεξεργασμένες τροφές.

Τυριά unsplash

Σε συνεργασία με τη Δήμητρα Γλυνού, κλινικό διαιτολόγο - διατροφολόγο, MSc Διατροφή, Δημόσια Υγεία και Πολιτικές (cibus.gr). 

Όταν σκεφτόμαστε ολόκληρα τρόφιμα, συχνά έρχονται στο μυαλό φρέσκα φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, ξηροί καρποί και μη επεξεργασμένα κρέατα και γενικώς τροφές. Τι γίνεται όμως με το τυρί; Το τυρί θεωρείται πλήρες τρόφιμο; Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση δεν είναι τόσο απλή. Ας δούμε τον ρόλο του σε μια ισορροπημένη διατροφή.

Τα βασικά του τυριού

Το τυρί είναι ένα γαλακτοκομικό προϊόν που παρασκευάζεται με την πήξη των πρωτεϊνών του γάλακτος και τον διαχωρισμό του τυροπήγματος από τον ορό γάλακτος. Διατίθεται σε μεγάλη ποικιλία γεύσεων, υφών και μορφών, καθιστώντας το ένα ευέλικτο συστατικό σε πολλές συνταγές και πιάτα σε όλο τον κόσμο. Το τυρί είναι γνωστό για την πλούσια γεύση του και την υψηλή του περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, που του έχει κερδίσει μια θέση σε πολλά πιάτα, από σάντουιτς μέχρι πίτσες και γκουρμέ πιατέλες τυριών.

Τα κριτήρια των ολόκληρων τροφίμων

Τα ολόκληρα τρόφιμα ορίζονται συνήθως ως τρόφιμα που είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στη φυσική τους κατάσταση, με ελάχιστη επεξεργασία. Είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και προσφέρουν μια σειρά από απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά χωρίς την προσθήκη τεχνητών συστατικών ή συντηρητικών. Ταιριάζει το τυρί σε αυτόν τον ορισμό;

Τυρί: Η γκρίζα περιοχή

Το τυρί πέφτει σε μια γκρίζα περιοχή για το αν πρέπει να θεωρηθεί ως πλήρες τρόφιμο. Να γιατί:

1. Ελάχιστη επεξεργασία: Ενώ το τυρί υφίσταται πολλά στάδια στην παραγωγή του, είναι λιγότερο επεξεργασμένο από πολλά άλλα τρόφιμα. Ξεκινά με το γάλα, το οποίο πήζει και ζυμώνεται, συχνά με την προσθήκη βακτηριακών καλλιεργειών και ενζύμων. Το τυρόπηγμα στη συνέχεια διαχωρίζεται και το τυρί τυπικά παλαιώνεται για να αναπτύξει τις γεύσεις του.

2. Θρεπτική Πυκνότητα: Το τυρί είναι αναμφισβήτητα πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Είναι μια εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης υψηλής ποιότητας, ασβεστίου, φωσφόρου και απαραίτητων βιταμινών όπως η Β12 και η ριβοφλαβίνη. Αυτά τα θρεπτικά συστατικά είναι απαραίτητα για την υγεία των οστών, τον μεταβολισμό και τη γενική ευεξία.

3. Μεταβλητότητα: Η ταξινόμηση του τυριού ως πλήρες τρόφιμο ή όχι μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με το είδος του τυριού. Τα παραδοσιακά, ελάχιστα επεξεργασμένα τυριά όπως η παρμεζάνα, το τσένταρ και το γκούντα είναι πιο κοντά στην κατηγορία των ολόκληρων τροφίμων, ενώ τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τυροκομικά προϊόντα, όπως τα αλείμματα τυριού ή τα τυριά μεμονωμένα είναι λιγότερο.

Βρίσκοντας ισορροπία: Απολαμβάνοντας το τυρί με μέτρο

Είτε το τυρί θεωρείται πλήρες τρόφιμο είτε όχι, μπορεί να είναι μέρος μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής όταν καταναλώνεται με μέτρο. Ακολουθούν μερικές συμβουλές για τη σωστή ενσωμάτωση του τυριού στη διατροφή σου:

1. Επίλεξε ποιότητα: Επίλεξε φυσικές, μη επεξεργασμένες ποικιλίες τυριού που έχουν λιγότερα πρόσθετα και συντηρητικά.

2. Έλεγχος μερίδων: Το τυρί μπορεί να είναι πυκνό σε θερμίδες, γι' αυτό να πρόσεχε  τα μεγέθη των μερίδων για να αποφύγεις την υπερκατανάλωση θερμίδων και κορεσμένων λιπαρών.

3. Συνόδευσε με ολόκληρα τρόφιμα: Απόλαυσε το τυρί με τροφές ολικής αλέσεως όπως κράκερ ολικής αλέσεως, φρέσκα φρούτα ή λαχανικά για ένα ισορροπημένο και θρεπτικό σνακ ή γεύμα.

4. Λάβε υπόψη τις διατροφικές σου ανάγκες: Εάν έχεις δυσανεξία στη λακτόζη ή έχεις διατροφικούς περιορισμούς, βρες εναλλακτικές λύσεις όπως επιλογές τυριού χωρίς λακτόζη ή φυτικής προέλευσης.

5. Απόλαυσε τις γεύσεις: Απόλαυσε τις διαφορετικές γεύσεις διαφορετικών τυριών και βρες πώς συμπληρώνουν άλλα συστατικά στα πιάτα σου, χωρίς να είναι οι απόλυτοι πρωταγωνιστές σε αυτά.

Συμπερασματικά, είτε το τυρί ταξινομείται ως πλήρες τρόφιμο είτε όχι, η θρεπτική του πυκνότητα και η ευελιξία του το καθιστούν πολύτιμη προσθήκη στη διατροφή μας. Όπως όλα τα τρόφιμα, το μέτρο και οι ισορροπημένες επιλογές είναι το κλειδί. 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i