Εντατική αποτοξίνωση; Ο ΑΠΟΛΥΤΟΣ οδηγός από τη διαιτολόγο Δέσποινα Μαρσέλου (τι να τρως, τι να γνωρίζεις)

Πριν και –ακόμη περισσότερο– μετά τις διακοπές (καλοκαιριού, Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς ή Πάσχα) η σκέψη να κάνεις εντατική αποτοξίνωση μπορεί να είναι μεγάλος πειρασμός.

22.01.2020

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

Εντατική αποτοξίνωση

Συνεργάστηκε η Δέσποινα Μαρσέλου, κλινικός διαιτολόγος με ειδίκευση στα αυτοάνοσα νοσήματα, BSc, ΜSc, PgD.

Με όλο και περισσότερες εταιρείες να προσφέρουν προσιτές δίαιτες αποτοξίνωσης με υποσχέσεις για γρήγορη απώλεια κιλών και βαθύ καθαρισμό του οργανισμού, είναι ακόμη πιο εύκολο να υποκύψεις στην ιδέα της γρήγορης λύσης.

Και η δημοτικότητα της εντατικής αποτοξίνωσης έχει αυξητική τάση. Μόνο πέρυσι στις ΗΠΑ η «Clean 9» (δίαιτα που συμπεριλαμβάνει διήμερη αποτοξίνωση με υποκατάστατα γευμάτων και συμπληρώματα) και η «εντατική αποτοξίνωση από τη ζάχαρη» ήταν οι δύο δίαιτες με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στο Google.

Ακόμη κι αν η ιδέα της αποτοξίνωσης ξεκινά στην κουζίνα σου με ένα μπλέντερ και άφθονα φρέσκα λαχανικά και φρούτα, υπάρχουν πολλά που πρέπει να σκεφτείς προτού μπεις στη διαδικασία των τακτικών αποτοξινώσεων.

Και αν η μία αποτοξίνωση είναι θέμα προς συζήτηση (πολλοί ειδικοί θεωρούν πως πρόκειται για πλάνη), τότε οι επαναλαμβανόμενες αποτοξινώσεις θα μπορούσαν πραγματικά να θέσουν σε κίνδυνο το… σκληρό δίσκο του οργανισμού σου. Για να μη μείνουμε όμως στις θεωρίες, συζητήσαμε με ειδικούς για να διαπιστώσουμε τι μπορεί να προκαλέσει η εντατική αποτοξίνωση στο σώμα σου και πώς να την κάνεις με ασφάλεια.

Οι κίνδυνοι της αποτοξίνωσης

Ενώ η ευφορία που προσφέρουν κάποιες από τις πιο «ασφαλείς» και λιγότερο… ιδιότροπες ή εντατικές δίαιτες αποτοξίνωσης είναι αναμφισβήτητη, για τα οφέλη των επαναλαμβανόμενων αποτοξινώσεων τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα – και μάλιστα μπορεί να σου κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ:  Γιατί όλα τα μοντέλα κάνουν αποτοξίνωση με πράσινους χυμούς;

Το σώμα σου αποτοξινώνεται

Τα ζωτικά σου όργανα ξεφορτώνονται τα άχρηστα υπολείμματα – μέσα σε λογικό πλαίσιο! Τα νεφρά και το συκώτι σου, συγκεκριμένα, βοηθούν στην επεξεργασία του αλκοόλ, των φαρμάκων και άλλων βλαβερών ουσιών και αποβάλλουν όλα τα επικίνδυνα υποπροϊόντα.

«Υιοθετώντας μια σταθερά υγιεινή διατροφή, αντί για γρήγορες δίαιτες αποτοξίνωσης, θα χτίσεις πιο γερά θεμέλια για την υγεία σου» εξηγεί η Beth Reardon, συν-συγγραφέας του The Mindful Diet.

«Μια λογική αποτοξίνωση βοηθά να πάρει ξανά μπρος ο οργανισμός σου, να αποκατασταθούν οι λειτουργίες του και να ισορροπήσει έπειτα από μια ιδιαίτερα απαιτητική περίοδο, αφού πολύ συχνά οι απαιτήσεις και οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας μας καταπονούν σωματικά και συναισθηματικά.

Όμως, αν προσπαθήσουμε να είμαστε πιο συνετοί στην καθημερινότητά μας αναφορικά με το τι “ταΐζουμε” το μυαλό και το σώμα μας, θα μπορούσαμε να προσαρμοζόμαστε ως ένα βαθμό».

Οι ακραίες δίαιτες στρεσάρουν το σώμα μας

Έχεις ακούσει τη Master Cleance;

Είναι ένας χυμός αποτοξίνωσης που αποτελείται από 6 με 12 ποτήρια χυμό λεμονιού, πιπέρι καγιέν, σιρόπι σφενδάμνου και νερό, που ακολουθείται από ένα βραδινό καθαρτικό, για περίπου 3 μέρες. Ναι, καλά διαβάζεις. Η Beyoncé είναι γνωστό ότι χρησιμοποίησε αυτή τη συνταγή πριν από το ρόλο της στο Dreamgirls. Προτού όμως αρχίσεις να στύβεις τα λεμόνια, να ξέρεις ότι αυτές οι ακραίες αποτοξινώσεις μπορεί να στρεσάρουν χωρίς λόγο τον οργανισμό σου. «Είναι υπερβολικά περιοριστικές για πολύ μεγάλη χρονική περίοδο και δεν είναι ρεαλιστικές» επισημαίνει η Beth Reardon. «Μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια μυϊκής μάζας – και θυμήσου, η καρδιά  είναι ένας μυς.
Αν αυτό δε σου αρκεί, μάθε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι καταλήγουν με έλλειψη βιταμινών και μετάλλων. Αυτό το είδος του στερητικού προγράμματος ασκεί ακόμη μεγαλύτερη πίεση σε ένα ήδη επιβαρημένο σύστημα». Ακόμη κι αν δε φτάσεις σε αυτές τις ακρότητες, οι διακεκομμένες φάσεις νηστείας ή εντατικής αποτοξίνωσης ασκούν πίεση στον οργανισμό σου. «Και στις δύο περιπτώσεις παράγονται υποπροϊόντα, μεγάλες ποσότητες ελεύθερων ριζών, που μπορεί να προκαλέσουν οξειδωτική βλάβη στο σώμα σου, που σημαίνει ότι χρειάζεται να έχεις συνεχή πρόσβαση σε αντιοξειδωτικά» λέει η Beth Reardon. «Για να μην πούμε πως, υπό ορισμένες συνθήκες, όταν αποχυμώνεις φρούτα και λαχανικά, χάνεις έως και το 40% του περιεχομένου τους σε πολυφαινόλες». Η Δέσποινα Μαρσέλου, κλινικός διαιτολόγος με ειδίκευση στα αυτοάνοσα νοσήματα, BSc, ΜSc, PgD, προσθέτει πως οι διακεκομμένες φάσεις νηστείας μπορεί να απορρυθμίσουν το μεταβολισμό σου. «Δεν είναι πάντα απαραίτητο να καταφύγεις σε τόσο ακραίες δίαιτες για να κατακτήσεις την ιδανική ευημερία» τονίζει.

Η μείωση βάρους μπορεί να είναι παροδική

Παρότι όλοι συμφωνούν πως με την αποτοξίνωση μπορείς να χάσεις κάποια κιλά αρκετά γρήγορα, αυτό δεν είναι απαραίτητα καλό και μπορεί στην πραγματικότητα να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, αν κάνεις αποτοξίνωση πολύ συχνά. «Η γρήγορη απώλεια κιλών μπορεί να αναστατώσει το μεταβολισμό σου και σημαντικά στοιχεία από έρευνες υποδεικνύουν πως απώλεια βάρους πάνω από μισό κιλό την εβδομάδα συνήθως σημαίνει πως μετά τη δίαιτα θα πάρεις ξανά όσα κιλά έχασες ή και περισσότερα» προειδοποιεί η Δέσποινα Μαρσέλου.

Πώς να αποτοξινώσεις τον οργανισμό σου με ασφάλεια

Η Δέσποινα Μαρσέλου πιστεύει πως μια λογική αποτοξίνωση μπορεί να αυξήσει την ενεργητικότητα και τη ζωντάνια σου, να οξύνει το νου και να σου προσφέρει πιο λαμπερά μάτια, καθαρότερο δέρμα, να λειτουργεί καλύτερα το συκώτι και το πεπτικό σου.
Το θέμα είναι τι τρως:

  • Σύμφωνα με την ειδικό, ένα σωστό επταήμερο πρόγραμμα είναι αυτό που σου συστήνει να πίνεις τουλάχιστον 2 λίτρα νερό καθημερινά και να αποφεύγεις τα σιτηρά, τα γαλακτοκομικά, το κρέας, το αλκοόλ και την καφεΐνη.
  • Τρώγε τροφές όπως φρούτα του δάσους, εσπεριδοειδή, πεπόνι, βερίκοκο, ροδάκινο, μπρόκολο, φασολάκια, αγγούρι, τοματίνια, γλυκοπατάτα και καρότο σε αφθονία.
  • Τα καρότα και οι γλυκοπατάτες γίνονται πεντανόστιμη σούπα, ενώ μπορείς να προσθέσεις κινόα στο σπιτικό μπριάμ όπου θα έχεις επίσης πιπεριές, κολοκυθάκια, ντομάτες και κρεμμύδια.
  • Ή μπορείς να κάνεις ένα stir fry λαχανικών, που είναι γρήγορο, θρεπτικό και αποτοξινωτικό.
  • Πρόσθεσε στα γεύματά σου άλλα δημητριακά –καστανό ρύζι και κεχρί– και ψάρια όπως σολομό, σκουμπρί, σαρδέλες και τόνο.
  • Αντί για αποτοξινωτικούς χυμούς, η Δέσποινα Μαρσέλου συστήνει να συμπεριλάβεις έναν καθημερινό φρέσκο χυμό λαχανικών και να παίρνεις μία καλή πολυβιταμίνη για να υποστηρίξεις το συκώτι σου και να διατηρήσεις τα επίπεδα της ενεργητικότητάς σου.
  • Ακολούθησε μια αποτοξίνωση που έχει δοκιμαστεί και αποδίδει, αποδεδειγμένα επιστημονικά, οφέλη.
  • Η Beth Reardon προτείνει επίσης μια «προ-αποτοξίνωση», να κόψεις δηλαδή τον καφέ και τη ζάχαρη για μία εβδομάδα πριν από την αποτοξίνωση. Αντί να πίνεις μόνο χυμούς, προτίμησε τα smoothies, καθώς συμπεριλαμβάνουν τις φλούδες, τους σπόρους και την πούλπα.

Βρες τη σωστή χρονική στιγμή

Αν ήπιες παραπάνω το Σαββατοκύριακο, τότε η υγιεινή διατροφή, με άφθονα φρέσκα φρούτα και λαχανικά και χωρίς αλκοόλ για περίπου μία εβδομάδα, θα επιτρέψει στο συκώτι σου να συνέλθει. Ωστόσο, αν ο τρόπος ζωής σου είναι ιδιαίτερα αγχωτικός, αν πίνεις πολλά διεγερτικά, συμπεριλαμβανομένων αλκοόλ και καφεΐνης, ή η διατροφή σου είναι πλούσια σε ζάχαρη και λιπαρά, μια αποτοξίνωση θα είναι σίγουρα ωφέλιμη. «Μια ετήσια αποτοξίνωση μπορεί να είναι εξαιρετική συνήθεια» τονίζει η Beth Reardon. «Έχουμε εξελιχθεί με περίπλοκους αποτοξινωτικούς μηχανισμούς, όμως οι καιροί έχουν αλλάξει και η ικανότητα του σώματός μας να διαχειρίζεται τις καθημερινές ατασθαλίες δεν έχει εξελιχθεί αντίστοιχα γρήγορα για να τις διαχειρίζεται. Δε θα σύστηνα μια αποτοξίνωση ή νηστεία για περισσότερο από μία με δύο μέρες. Η αποτοξίνωση στρεσάρει πολύ το σώμα μας και πρέπει να προσλαμβάνουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά που θα υποστηρίζουν τις διαδικασίες του οργανισμού! Εξάλλου, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν, έτσι κι αλλιώς, ανεπαρκή αποθέματα θρεπτικών ουσιών».

Διάλεξε αποτοξινωτικές τροφές

Η Δέσποινα Μαρσέλου συμβουλεύει να επιλέγεις συμπληρώματα διατροφής με αγκινάρα, που υποστηρίζει το συκώτι και το πεπτικό σύστημα, γαϊδουράγκαθο, που ενισχύει τη λειτουργία του συκωτιού, και αφέψημα αγριοράδικου, που βοηθά την παραγωγή της χολής και έτσι τη λειτουργία του συκωτιού, συν παντζάρι για τις φιλικές προς το συκώτι ιδιότητές
του. Η Beth Reardon συστήνει να προσθέσεις σταυρανθή λαχανικά στη διατροφή σου –λάχανο, μπρόκολο, κουνουπίδι, λαχανίδα και λαχανάκια Βρυξελών– που προσφέρουν τα δομικά υλικά στο βασικό αποτοξινωτικό ένζυμο του οργανισμού, τη γλουταθειόνη. Επίσης, πράσινα λαχανικά, πολύ νερό (κατά προτίμηση φιλτραρισμένο) και φυτικές ίνες (δοκίμασε λιναρόσπορο), πολυβιταμίνες με βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιχθυέλαιο, βιταμίνη D, γαϊδουράγκαθο, κιτρικό μαγνήσιο και αποτοξινωτικά ροφήματα, π.χ. αγριοράδικο και κουρκούμη, τρεις φορές τη μέρα.

Δε θα έχεις ενεργητικότητα για γυμναστική

Αν όμως κάνεις αποτοξίνωση ή κάποια στερητική δίαιτα, η άσκηση μπορεί να σε εξαντλήσει και να μην έχεις καθόλου ενέργεια. «η ήπια κίνηση είναι πάντα καλή επιλογή, όμως η ακραία άσκηση δε συστήνεται σε μια αποτοξίνωση, επειδή ασκεί υπερβολικό στρες στο σώμα σου», σημειώνει η Beth Reardon και προσθέτει: «το να ιδρώσεις, από την άλλη πλευρά, π.χ. μέσα σε μια καυτή σάουνα, είναι πολύ καλή ιδέα, καθώς το δέρμα είναι το μεγαλύτερο αποτοξινωτικό όργανο που διαθέτεις

Μήπως πως το έχεις παρακάνει με την αποτοξίνωση;

Eχε στο νου σου τις παρακάτω ενδείξεις.

  • Έλλειψη ενεργητικότητας ή μη σταθερά επίπεδα ενέργειας.
  • Αδυναμία συγκέντρωσης
  • Σωματική αδυναμία.
  • Ευερεθιστότητα.
  • Δυσκολία στον έλεγχο του βάρους σου.
  • Κακό μυϊκό τόνο (εξαιτίας της μειωμένης πρόσληψης πρωτεΐνης).

 

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece