Τρεις βασικές πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζεις πριν ξεκινήσεις δίαιτα

Συμβουλές υγιεινής διατροφής.

ασβεστιο iStock

Η δίαιτα έχει από καιρό προωθηθεί στην κοινωνία ως ένας γρήγορος, αποτελεσματικός και εύκολος τρόπος για να χάσει κανείς βάρος, αλλά πολλά πλάνα διατροφής που υπόσχονται απώλεια βάρους δεν είναι βιώσιμα ή υγιεινά. Στην πραγματικότητα, η ακραία διατροφή που ενθαρρύνουν μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερα προβλήματα για το μυαλό και το σώμα.

Η Maureen Moerbeck είναι εγγεγραμμένη διαιτολόγος και ειδική διαιτολόγος για τις διατροφικές διαταραχές για το NHS και την ιδιωτική της κλινική, Mindful Nutrition Practice πιστεύει ότι πολλοί έχουν μια ανθυγιεινή σχέση με το φαγητό - είτε πρόκειται για δίαιτα yo-yo, είτε για περιορισμό ορισμένων τροφών είτε για το γνωστό ως comfort eating, επειδή έχουν μάθει να πιστεύουν ότι θα είναι πιο ευτυχισμένοι αν ζυγίζουν λιγότερο.

Λέει ότι πολλές φαύλες, γρήγορης διόρθωσης δίαιτες διαιωνίζουν επίσης κοινούς μύθους για τα τρόφιμα - όπως η δαιμονοποίηση των υδατανθράκων ή η κατανάλωση πολύ λίγων τροφών - που συμβάλλουν σε αυτή την ανθυγιεινή προσέγγιση του φαγητού.

Το νέο της βιβλίο, Heal Your Relationship with Food: Effective Strategies to Help You Think Differently and Overcome Problems with Eating, Emotions and Body Image παρέχει σαφείς βήματα και πρακτικές συμβουλές για να διορθώσει κανείς αυτές τις ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες και να αλλάξει θετικά τη νοοτροπία του.

Διαβάστε Επίσης

Ακολουθούν όσα πρέπει να γνωρίζουν οι άνθρωποι πριν ξεκινήσουν μια δίαιτα.

Η δίαιτα δεν σημαίνει απαραίτητα μακροχρόνια απώλεια βάρους

Παρόλο που μπορεί να χάσουν βάρος βραχυπρόθεσμα όταν κάνουν δίαιτα, είναι εξαιρετικά πιθανό να το ξαναπάρουν πίσω μακροπρόθεσμα.

Οι μελέτες που έχουν εξετάσει τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα της δίαιτας διαπιστώνουν ότι το βάρος επανέρχεται στα επίπεδα πριν από τη δίαιτα και συχνά μπορεί να αυξηθεί και περισσότερο. Και όχι μόνο αυτό, αλλά επιβραδύνεται και ο μεταβολισμός, γεγονός που από μόνο του αποτελεί προγνωστικό παράγοντα για την επανάκτηση του βάρους.

Η δίαιτα και η απώλεια βάρους δεν είναι αποκλειστικά θέμα θέλησης

Λένε ότι για την απώλεια βάρους χρειάζεται απλώς πειθαρχία και δύναμη θέλησης. Ωστόσο, πολλές φορές όσοι κάνουν δίαιτα υποκύπτουν σε πειρασμούς και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες. Αυτό μπορεί να συνοψιστεί σε μια λέξη: στέρηση.

Η στέρηση συμβαίνει όταν συστηματικά δεν τρώνε αρκετά και οδηγούν το σώμα τους σε αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο. Όταν εξαντλείται, το σώμα θα τους ωθήσει να φάνε αυξάνοντας την πείνα και τις λιγούρες, ώστε να έχουν αρκετή ενέργεια για τις ζωτικές λειτουργίες. Το να βάζουν πάντα τον εαυτό τους σε αυτή την πραγματικά πεινασμένη κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτη κατανάλωση τροφής ή σε κατανάλωση τροφής ακόμη και πολύ μετά τον κορεσμό.

Η στέρηση μπορεί επίσης να εμφανιστεί όταν περιορίζουν ορισμένα είδη τροφίμων. Ακόμη κι αν τρώνε αρκετά κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά δεν επιτρέπουν στον εαυτό τους να τρώνε τις τροφές που θέλουν, η στέρηση είναι μια από τις συνηθισμένες παρενέργειες της δίαιτας.

Διαβάστε Επίσης

Οι υδατάνθρακες είναι σημαντικοί

Οι υδατάνθρακες συχνά δαιμονοποιούνται και λένε ότι πρέπει να τους αποφεύγουν όσοι θέλουν να χάσουν βάρος. Οι υδατάνθρακες αποτελούνται από μόρια ζάχαρης, οπότε το σώμα τους διασπά στην απλούστερη μορφή τους, τη ζάχαρη.

Όλοι οι υδατάνθρακες, ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για φρούτα, ζυμαρικά ή κινόα, διασπώνται και απορροφώνται στην κυκλοφορία του αίματος με τον ίδιο τρόπο. Η μόνη διαφορά είναι ότι όσο πιο σύνθετος είναι ο υδατάνθρακας, τόσο περισσότερο χρόνο χρειάζεται το σώμα για να τον χωνέψει και να τον απορροφήσει.

Όταν η γλυκόζη (ζάχαρη) απορροφάται στην κυκλοφορία του αίματος, ενεργοποιεί την απελευθέρωση μιας ορμόνης που ονομάζεται ινσουλίνη. Η ινσουλίνη λειτουργεί σαν "κλειδί". Ανοίγει τα κύτταρα μέσα στο σώμα, ώστε η γλυκόζη να μπορεί να εισέλθει. Με αυτόν τον τρόπο παράγεται η ενέργεια. Αν δεν υπάρχουν υδατάνθρακες, δεν υπάρχει γλυκόζη, οπότε δεν απελευθερώνεται ινσουλίνη κα τέλος δεν παράγεται ενέργεια.

Η ινσουλίνη βοηθά επίσης στο να αποθηκευτεί η γλυκόζη ως "γλυκογόνο". Αυτές οι αποθήκες γλυκογόνου είναι ζωτικής σημασίας, καθώς επιτρέπουν να αντλείται ένα απόθεμα ενέργειας όποτε το χρειάζεται ο οργανισμός. Οπότε, όταν κάποιος δεν τρώει αρκετούς υδατάνθρακες, τα αποθέματα γλυκογόνου είναι ελάχιστα έως καθόλου.

Το σημαντικό σημείο εδώ είναι ότι όταν αποθηκεύεται γλυκογόνο, αποθηκεύεται παράλληλα και νερό. Όσο περισσότερο γλυκογόνο αποθηκεύεται, τόσο περισσότερο νερό θα υπάρχει. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι μπορεί να παρατηρήσουν ότι το βάρος τους πέφτει γρήγορα αφού τρώνε μια δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες. Δεν είναι επειδή έχουν χάσει στην πραγματικότητα βάρος (λίπος), αλλά επειδή έχουν χάσει νερό μέσω της εξάντλησης των ζωτικών αποθεμάτων γλυκογόνου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i