Μπορεί να παχύνεις αν καταναλώνεις πολλή πρωτεΐνη;

Είναι ένα συστατικό που έχουμε συνδέσει με απώλεια βάρους, απενοχοποιώντας έτσι πολλές φορές τις μεγάλες ποσότητες κρέατος ή γενικότερα πρωτεϊνών που καταναλώνουμε.

πρωτεΐνη iStock

Από τη Δήμητρα Γλυνού, κλινικό διαιτολόγο-διατροφολόγο, MSC Διατροφή, Δημόσια Υγεία και Πολιτικές (cibus.gr).

Πιθανότατα είσαι εξοικειωμένη με τις διατροφές υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες, αφού είναι ένα πρότυπο δίαιτας που το ακούς παντού γύρω σου και σίγουρα κάποιος από το περιβάλλον σου - αν όχι και εσύ - έχει ακολουθήσει. Ακόμη και οι κυρίως ή εξ ολοκλήρου φυτικές δίαιτες μπορεί να είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες. Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητο μέρος μιας υγιεινής διατροφής. Βοηθά στην οικοδόμηση και επιδιόρθωση μυών, οργάνων και οστών. Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες έχει επίσης αποδειχθεί ότι βοηθούν στη μείωση του λίπους, στην απώλεια βάρους, στην αύξηση του κορεσμού ή στο αίσθημα πληρότητας και στη διατήρηση των μυών.

Ωστόσο, οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες έχουν επίσης συσχετιστεί με αρκετούς κινδύνους που είναι σημαντικό να γνωρίζεις και να κατανοείς. Η κατανάλωση υψηλών ποσοτήτων οποιουδήποτε θρεπτικού συστατικού για μεγάλο χρονικό διάστημα συνήθως εγκυμονεί κινδύνους, όπως μπορεί να συμβεί και με την πρωτεΐνη. Η υπερκατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο ορισμένων επιπλοκών στην υγεία, σύμφωνα με πολλές έρευνες. Υπάρχουν πιθανά οφέλη σε μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες για κατά τα άλλα υγιή άτομα, ωστόσο είναι σημαντικό να κατανοήσεις τις ανησυχίες για την υγεία που σχετίζονται με την περίσσεια πρωτεΐνης στο σώμα, ειδικά εάν ακολουθείς μια διατροφή με υπερβολικά υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μπορεί να παχύνεις αν καταναλώνεις πολλή πρωτεΐνη; 

Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες μπορεί να υποδηλώνουν απώλεια βάρους, αλλά αυτός ο τύπος απώλειας βάρους μπορεί να είναι μόνο βραχυπρόθεσμος. Η περίσσεια πρωτεΐνης που καταναλώνεται συνήθως αποθηκεύεται ως λίπος, ενώ το πλεόνασμα αμινοξέων αποβάλλεται. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους με την πάροδο του χρόνου, ειδικά εάν καταναλώνεις πάρα πολλές θερμίδες ενώ προσπαθείς να αυξήσεις την πρόσληψη πρωτεΐνης. Οι μελέτες αναφέρουν πως η αύξηση βάρους συσχετίζεται σημαντικά με δίαιτες όπου η πρωτεΐνη αντικατέστησε τους υδατάνθρακες και άλλα θρεπτικά συστατικά.

Ποια είναι η φυσιολογική πρόσληψη πρωτεΐνης;

Η ιδανική ποσότητα πρωτεΐνης που πρέπει να καταναλώνεις καθημερινά ποικίλλει ανάλογα με διάφορους παράγοντες, όπως ηλικία, φύλο, δραστηριότητα, υγεία, συνολική διατροφή και άλλες μεταβλητές. Ωστόσο, στις περισσότερες περιπτώσεις, η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη πρωτεΐνης για ενήλικες μπορεί να υπολογιστεί με βάση το σωματικό βάρος. Για τους περισσότερους ενήλικες με ελάχιστη φυσική δραστηριότητα, συνιστάται να καταναλώνουν έναν ελάχιστο ημερήσιο μέσο όρο 0,8 γραμμαρίων πρωτεΐνης ανά κιλό (kg) σωματικού βάρους. Εάν ασκείσαι κυρίως με αντιστάσεις για περισσότερο από μία ώρα τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας, μπορείς να καταναλώνεις μέχρι 1,2 έως 1,7 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους κάθε μέρα. Ωστόσο, μερικοί άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων των αθλητών, μπορεί να μπορούν να φάνε έως και 3,5 g ανά κιλό σωματικού βάρους χωρίς συνέπειες. Σε γενικές γραμμές, οι περισσότεροι υγιείς ενήλικες μπορούν να καταναλώνουν 2 γρ. πρωτεΐνης ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα μακροπρόθεσμα.

Όταν επιλέγεις τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, φρόντισε να κάνεις πιο υγιεινές επιλογές. Αυτό μπορεί να σε βοηθήσει να μειώσεις τον κίνδυνο για ορισμένες από τις αρνητικές επιπτώσεις μιας δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες. Βάλε στην διατροφή σου τρόφιμα όπως άπαχο κρέας, ψάρια, αυγά, γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, όσπρια και ξηρούς καρπούς.

Πόση πρωτεΐνη, υδατάνθρακες και λιπαρά πρέπει να προσλαμβάνω καθημερινά;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i