Διατροφή για διαβητικούς: Τι πρέπει να τρώω αν έχω διαβήτη;

Τι πρέπει να αποφεύγεις και τι πρέπει να τρως;

25.03.2019

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Διατροφή για διαβητικούς

Από τον Κωνσταντίνο Χαρδαβέλλα, διαιτολόγο LifeSmile, nutrition coach, σύμβουλο ψυχικής υγείας (www.lifesmile.gr)

Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια ομάδα ασθενειών που τις τελευταίες δεκαετίες έχει εξαπλωθεί με ραγδαίους ρυθμούς σε όλο τον κόσμο. Το 1980 μόλις 4,5% του παγκόσμιου πληθυσμού είχε κάποια μορφή διαβήτη, σήμερα έχουμε πλησιάσει το 10%. Εδώ, θα επικεντρωθούμε στο διαβήτη τύπου 2, ο οποίος όχι μόνο είναι ο πιο συχνός, αλλά και αυτός που απαιτεί μια διατροφική αντιμετώπιση. Οι παρακάτω συμβουλές μπορούν βεβαίως να εφαρμοστούν και στα άλλα είδη της πάθησης. Επίσης, μπορούν να σου φανούν χρήσιμες για την πρόληψη του διαβήτη, τη γενικότερη βελτίωση της διατροφής και τη διατήρηση φυσιολογικού βάρους. Δες όσα πρέπει να ξέρεις.

Διάβασε επίσης: 5 τροφές που θα μας κρατήσουν όμορφες στο κρύο

Διατροφή για διαβητικούς: Τι πρέπει να τρώω αν έχω διαβήτη;

Υδατάνθρακες

Οι υδατάνθρακες είναι μια πολύ σημαντική πηγή ενέργειας για το σώμα μας και σε καμία περίπτωση δε χρειάζεται να τους βγάλεις από τη διατροφή σου, ούτε για να αντιμετωπίσεις το διαβήτη ούτε για να τον αποφύγεις. Αυτό που μας νοιάζει εδώ είναι η ποσότητα και το είδος των υδατανθράκων. Συγκεκριμένα, θες να αποφύγεις τους «κακούς» υδατάνθρακες και να τους αντικαταστήσεις με «καλούς».

  • Οι «κακοί» υδατάνθρακες είναι αυτοί που αποκαλούμε «σάκχαρα». Η ζάχαρη, η φρουκτόζη και η γλυκόζη είναι τα πιο συνηθισμένα και ανεβάζουν απότομα το σάκχαρο. Εάν έχεις διαβήτη, αυτό θα κάνει τα συμπτώματα πιο έντονα και μπορεί μακροπρόθεσμα να προκαλέσει ζημιά στις αρτηρίες και στα μάτια σου. Εάν δεν έχεις την πάθηση, η συνεχής απότομη αύξηση του σακχάρου αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.
  • Οι «καλοί» υδατάνθρακες είναι το άμυλο και οι φυτικές ίνες. Το άμυλο ανεβάζει πιο σταθερά το σάκχαρο και σου δίνει ενέργεια για περισσότερη ώρα. Οι φυτικές ίνες βοηθούν όχι μόνο στον έλεγχο του σακχάρου, αλλά και στην καλύτερη λειτουργία του παχέος εντέρου και του κυκλοφορικού συστήματος, τα οποία επηρεάζονται από το διαβήτη.

Διάβασε επίσης: 6 τροφές κατά των ρυτίδων που βοηθούν στη χαλάρωση και τις πανάδες

Λαχανικά, φρούτα και χυμοί

Είναι σημαντικό να τρως 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών συνολικά την ημέρα. Μία μερίδα είναι 80 γρ. ή περίπου όση ποσότητα χωράει στο χέρι σου. Στο διαβήτη υπάρχουν τρία πράγματα που πρέπει να προσέχεις:

 

  1. Να προτιμάς τα λαχανικά από τα φρούτα, γιατί έχουν λιγότερη ζάχαρη.
  2. Όσο μπορείς, να τρως τα φρούτα και τα λαχανικά σου με τη φλούδα τους. Εκεί βρίσκονται οι περισσότερες θρεπτικές τους ουσίες, κυρίως όμως και οι φυτικές ίνες τους.
  3. Να αποφεύγεις τους χυμούς ή, τουλάχιστον, να μην πίνεις περισσότερους από έναν την ημέρα. Οι χυμοί χάνουν κάποια από τα θρεπτικά συστατικά των φρούτων τους, ενώ δεν έχουν καθόλου φυτικές ίνες. Επιπλέον, επειδή είναι σε υγρή μορφή, το σώμα σου απορροφά τα φυσικά σάκχαρα που περιέχουν πολύ πιο γρήγορα ανεβάζοντας απότομα το σάκχαρό σου.

Editor's Picks:

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece