Διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος: Τι είναι η πλανητική διατροφή;

Ακολούθησε μια υγιεινή διατροφική καθημερινότητα για την υγεία σου αλλά και το περιβάλλον.

28.01.2020

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος

Από τη Δήμητρα Γλυνού, κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο (@dimitra_glunou).

Διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος:  Tα τρόφιμα μπορούν να έχουν διαφορετικές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, όπως έχουν επίσης διαφορετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Η μετατόπιση προς μια «πλανητική διατροφική υγεία» μπορεί να «καλλιεργήσει» τόσο τους ανθρώπους όσο και τον πλανήτη.

Οι ανθρώπινες δίαιτες συνδέουν άρρηκτα την υγεία και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργούν και τα δύο. Η αυξημένη παραγωγή τροφίμων τα τελευταία 50 χρόνια βοήθησε στη βελτίωση του προσδόκιμου ζωής και στη μείωση της πείνας, των ποσοστών βρεφικής και παιδικής θνησιμότητας και της παγκόσμιας φτώχειας. Ωστόσο, τα οφέλη αυτά αντισταθμίζονται τώρα από μετατοπίσεις προς την ανθυγιεινή διατροφή.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς τα έθνη έχουν αστικοποιηθεί και τα εισοδήματα των πολιτών έχουν αυξηθεί, οι παραδοσιακές διατροφές (συνήθως υψηλότερες σε φυτικές τροφές ποιότητας) έχουν μετατραπεί σε ένα “δυτικό πρότυπο διατροφής” χαρακτηριζόμενο από υψηλή κατανάλωση θερμίδων, εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα (βελτιωμένοι υδατάνθρακες, προστιθέμενα σάκχαρα, νάτριο και ανθυγιεινά λίπη) και υψηλές ποσότητες ζωικών προϊόντων. Μαζί με τις αρνητικές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία που συνδέονται με αυτή τη μετάβαση στη διατροφή, αυτή η δίαιτα δεν είναι επίσης βιώσιμη. Η σημερινή παραγωγή τροφίμων οδηγεί ήδη στην αλλαγή του κλίματος, στην απώλεια βιοποικιλότητας, στη ρύπανση και στις δραστικές αλλαγές στη χρήση γης και νερού.

Διάβασε επίσης: Πώς θα προστατεύσουμε το περιβάλλον; 5 τρόποι να το κάνεις

Διαφορετικά τρόφιμα, διαφορετικές επιπτώσεις

Μαζί με τις διάφορες επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, τα διαφορετικά τρόφιμα έχουν επίσης διαφορετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.

  • Η παραγωγή τροφών με βάση τα ζώα τείνει να έχει υψηλότερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από την παραγωγή φυτικών τροφών, τα γαλακτοκομικά και το κόκκινο κρέας ξεχωρίζουν για τις δυσανάλογες επιπτώσεις τους.
  • Εκτός από τις εκπομπές, είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η παραγωγή τροφίμων θέτει τεράστια ζήτηση στους φυσικούς πόρους μας, καθώς η γεωργία συμβάλλει σημαντικά στην αποψίλωση των δασών, στην εξαφάνιση ειδών και στην εξάντληση και μόλυνση του γλυκού νερού.

Είναι σαφές ότι αυτό που βάζουμε στα πιάτα μας έχει σημαντικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.

Τρώγοντας πιο υγιεινά και πιο βιώσιμα μπορούμε να αναπτύξουμε πρακτικές βιώσιμης διατροφής που βελτιώνουν την υγεία μας, ενώ παράλληλα ωφελούν την υγεία του πλανήτη.

Διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος: Τι είναι η πλανητική δίαιτα; 

Η πλανητική δίαιτα για την υγεία είναι μια παγκόσμια δίαιτα αναφοράς για ενήλικες που συμβολικά αντιπροσωπεύεται από φρούτα και λαχανικά, αλλά αποτελείται και από δημητριακά ολικής αλέσεως, φυτικές πρωτεΐνες (φασόλια, φακές, όσπρια, ξηρούς καρπούς), ακόρεστα φυτικά έλαια, μέτριες ποσότητες κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς και μερικά πρόσθετα σάκχαρα και αμυλούχα λαχανικά.

Αναλυτικά 50% των ημερήσιων θερμίδων σου, συστήνεται να είναι από φρούτα και λαχανικά εποχής, μια φορά την εβδομάδα μπορείς να καταναλώνεις κόκκινο κρέας, μια φορά κοτόπουλο και μια ψάρι, ενώ μία φορά την ημέρα γαλακτοκομικά.

Διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος: Τι είναι η πλανητική διατροφή;

 

Η διατροφή είναι αρκετά ευέλικτη και επιτρέπει την προσαρμογή στις διατροφικές ανάγκες, τις προσωπικές προτιμήσεις και τις πολιτιστικές παραδόσεις. Οι χορτοφαγικές και vegan δίαιτες είναι δύο υγιεινές επιλογές στην πλανητική δίαιτα για την υγεία, αλλά είναι προσωπικές επιλογές.

Διάβασε επίσης: Οικολογική συνείδηση και στο γραφείο με 7 τρόπους

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece