Όλα για τον μεταβολισμό: Τι είναι, τι τον επηρεάζει, πώς να τον ενεργοποιήσω και πώς να κάνω μέτρηση μεταβολισμού online

Όλες οι πληροφορίες που χρειάζεται να ξέρεις για να ενεργοποιήσεις τον μεταβολισμού σου στο έπακρο.

Όλα για τον μεταβολισμό

Σε συνεργασία με τη Δήμητρα Γλυνού, Κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο, cibus.gr

Τι είναι ο βασικός μεταβολισμός; Ο ορισμός:

Ο βασικός μεταβολικός ρυθμός (ΒΜΡ) αντιστοιχεί στο ποσό της ενέργειας (θερμίδες) που απαιτείται από τον οργανισμό για την κυκλοφορία του αίματος, τη λειτουργία της αναπνοής και γενικότερα όλες τις λειτουργίες των ζωτικών του οργάνων.

Πιο απλά, ο βασικός μεταβολικός ρυθμός είναι οι θερμίδες που καίμε ακόμα κι όταν δεν κάνουμε απολύτως τίποτα.

Μερικοί βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον μεταβολισμό:

· Η ηλικία: Όσο μεγαλώνουμε τόσο μειώνεται και ο ρυθμός του μεταβολισμού μας εξαιτίας της ηλικίας μας. Για τους ενήλικες υπολογίζεται πως ο μεταβολισμός μειώνεται 3% ανά έτος.

· Το φύλο: Οι άνδρες έχουν υψηλότερο μεταβολισμό από τις γυναίκες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι άνδρες έχουν - κατά μέσο όρο - περισσότερη μυϊκή μάζα από τις γυναίκες.

· Η μάζα σώματος: Το σώμα μας αποτελείται από μυϊκή μάζα και λίπος, ενώ η πρώτη καταναλώνει 6 φορές περισσότερη ενέργεια από το δεύτερο. Έτσι, όσο μεγαλύτερη είναι η μυϊκή μάζα, τόσο πιο ενεργός είναι ο μεταβολισμός.

· Η διατροφή: Οι δίαιτες και οι διατροφές περιορισμένες σε θρεπτικά συστατικά μειώνουν τον μεταβολισμό.

· Η άσκηση:  Με τη συχνή άσκηση, ο μεταβολισμός σας πάρα πολύ, ενώ και μετά την άσκηση, ο μεταβολισμός αυξάνεται περίπου 10-20% για 12 ώρες για την αποκατάσταση των μυών από την προσπάθεια.

· Οι κλιματολογικές συνθήκες:  Όσοι ζουν σε θερμότερα κλίματα έχουν χαμηλότερο μεταβολισμό, ενώ όσοι ζουν σε ψυχρό κλίμα έχουν υψηλότερο, καθώς το σώμα απαιτεί περισσότερη ενέργεια για να κρατιέται ζεστό.

· Το κάπνισμα και ο καφές: Περιέχουν ουσίες με διεγερτική δράση. Αυτές οι ουσίες αυξάνουν τον μεταβολισμό για λίγη ώρα μετά την κατανάλωσή τους.

Μέτρηση μεταβολισμού online

Μπες σε αυτό το Shape tool και υπολόγισε εύκολα τον βασικό μεταβολικό ρυθμό σου (BMP ).

Συμπλήρωσε το φύλο, την ηλικία σου, το βάρος και το ύψος σου για να δεις το minimum των θερμίδων που χρειάζεται ο οργανισμός σου απλά για να συντηρηθεί.

Το νούμερο αυτό θα το χρησιμοποιήσεις και στο εργαλείο Ημερήσια Ενεργειακή Δαπάνη (για να δεις συνολικά πόσες θερμίδες καις την ημέρα).

Δες εδώ: Τεστ - Πόσες θερμίδες καις τη μέρα; 

Είδη μεταβολισμού

Καταβολισμός (απελευθέρωση ενέργειας)

Είναι η λειτουργία εκείνη του οργανισμού στην οποία οι πολύπλοκες ουσίες που προσλαμβάνει μέσω της τροφής μετατρέπονται σε απλούστερες προκειμένου να απελευθερωθεί ενέργεια.

Όταν η χρήση ενέργειας υπερβαίνει τη διαθέσιμη ενέργεια από τη διατροφή, το σώμα χρησιμοποιεί την αποθηκευμένη ενέργειά του για να καλύψει τις ανάγκες του.

Αναβολισμός (αποθήκευση ενέργειας)

Είναι η λειτουργία του οργανισμού κατά την οποία χρησιμοποιεί τα απλούστερα συστατικά (που προήλθαν από τον καταβολισμό των ουσιών που έχει προσλάβει), για να συνθέσει πολυπλοκότερες ενώσεις.

Επειδή το σώμα ξοδεύει συνεχώς ενέργεια για τις ανάγκες του, πρέπει να αποθηκεύσει ενέργεια κάπου, ώστε να παίρνει όση χρειάζεται κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Χαμηλός βασικός μεταβολισμός ή μπλοκαρισμένος μεταβολισμός

Γυμνάζεσαι και προσπαθείς να τρως υγιεινά. Αλλά μπορεί δυστυχώς να καθυστερείς την καύση των θερμίδων σου χωρίς να το καταλαβαίνεις. Ποιοι είναι οι μικροί “καταστροφείς” του μεταβολισμού σου, οι οποίοι καθυστερούν την απώλεια των κιλών σου; Βρες τους εδώ!

Πώς να αυξήσω τον μεταβολισμό μου

Δεν είσαι ευχαριστημένη με το μεταβολισμό σου; Αυτές οι στρατηγικές θα σε βοηθήσουν να του δώσεις ώθηση. Εδώ θα βρεις τις 14 συμβουλές για να το πετύχεις! 

Δίαιτα για να ξεμπλοκάρει ο μεταβολισμός

Σε 7 ημέρες! Η δίαιτα για γρήγορο μεταβολισμό που ΚΑΙΕΙ θερμίδες και λίπος από το διαιτολόγο

Αύξηση ή ενεργοποίηση μεταβολισμού

Οι 10 κινήσεις για να ξεμπλοκάρει ο μεταβολισμός και η διατροφή που τον ενισχύει

Πώς να αλλάξω τον μεταβολισμό μου για να χάσω κιλά;

Πώς θα ενεργοποιήσεις το μεταβολικό ρυθμό σου για να καις θερμίδες και όταν κοιμάσαι

Μεταβολισμός: αυτό είναι το τέλειο 24ωρο του!

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i