Πώς θα εντάξεις την κίνηση στην καθημερινότητά σου;

Η ζωή μας γίνεται όλο και περισσότερο καθιστική. Είναι αρκετή μόνο η άσκηση;

Κίνηση iStock

Από την Κρίστη Μηλιόρδου, ψυχολόγο, MBA, MSc, CBT Ψυχοθεραπεία, health & wellness coach.

Η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητά μας, απλοποιώντας τη σε σημαντικό βαθμό. Όμως, οι ανέσεις που μας προσφέρει η τεχνολογία, παρόλο που μας διευκολύνουν, έχουν ένα σημαντικό μειονέκτημα: Η ζωή μας γίνεται σε μεγάλο βαθμό καθιστική, καθώς περνάμε αρκετές ώρες μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή, στο αυτοκίνητο ή στην τηλεόραση.

Η έννοια της άσκησης

Η έννοια του όρου "άσκηση" αφορά τη σωματική δραστηριότητα που είναι δομημένη, επαναλαμβανόμενη, προγραμματισμένη, έχοντας ως σκοπό τουλάχιστον τη βελτίωση ή τη διατήρηση στοιχείων της φυσικής κατάστασης. Παραδοσιακά, έχει συνδεθεί με το γυμναστήριο και την απώλεια βάρους. Παράλληλα, αφορά μόνο τη χρονική περίοδο κατά την οποία εκτελούμε τη δραστηριότητα. Αυτοί οι περιορισμοί γύρω από την έννοια και τον τρόπο άσκησης πολλές φορές οδηγούν ανθρώπους, που είτε δε νιώθουν άνετα είτε δεν αντλούν ικανοποίηση από τον χώρο του γυμναστηρίου, να απομακρύνονται από την έννοια της σωματικής δραστηριότητας και να αισθάνονται ότι αυτό είναι κάτι που είτε δεν μπορούν είτε δεν τους ταιριάζει να υλοποιήσουν.

Η έννοια της κίνησης (Μovement)

Ως κίνηση ορίζεται η αλλαγή της θέσης του σώματος στον χώρο, η οποία δεν αποσκοπεί στην απώλεια βάρους ή θερμίδων. Η κίνηση είναι μια φυσιολογική ανάγκη για τον άνθρωπο, με θετικό αντίκτυπο στη σωματική αλλά και την ψυχική υγεία. Η διαφορά από τη στενότερη έννοια της άσκησης είναι ότι περιλαμβάνει κάθε κίνηση του σώματος, από το να σηκωθείς από το γραφείο και να περ- πατήσεις 5 λεπτά, μια βόλτα στο πάρκο, παιχνίδι με τα παιδιά μέχρι ανεβοκατέβασμα σκάλας, δουλειές του σπιτιού, stretching κ.λπ. Η κίνηση δεν αφορά συγκεκριμένη χρονική περίοδο και μπορεί να πραγματοποιείται όλη την ημέρα με διαφορετικούς τρόπους.

Η αλλαγή στον τρόπο σκέψης

Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της φιλοσοφίας της κίνησης είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης, της αντίληψης ότι η άσκηση είναι κάτι υποχρεωτικό και "άβολο" που πρέπει να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας για να πετύχουμε τα 30 λεπτά/ημέρα που συνιστούν οι ειδικοί. Αυτός ο τρόπος σκέψης συνδέεται άρρηκτα με ένα τυπικό παράδειγμα της καθημερινότητας, στο οποίο, γυρνώντας κάποιος κουρασμένος από τη δουλειά, θα προτιμήσει να δει τηλεόραση στον καναπέ αντί να ασκηθεί, καθώς την αντιλαμβάνεται ως επιπλέον κούραση.

Αντίθετα, η αλλαγή του μοτίβου σκέψης και η πεποίθηση ότι η κίνηση είναι ένα απαραίτητο στοιχείο για τη σωματική και την ψυχική μας υγεία και ότι μπορεί να συνδυαστεί και με άλλες δραστηριότητες, όπως οι δουλειές του σπιτιού ή η φροντίδα των παιδιών, ενισχύει την ένταξή της στην καθημερινότητά μας.

Τρόποι ένταξης της κίνησης στην καθημερινότητα

▶ Καθώς ξεκινάμε να εντάσσουμε την κίνηση στη ζωή μας, είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι το σώμα μας δεν ξεχωρίζει το πού ή το πώς κινούμαστε, αναγνωρίζει μόνο ότι μένει ενεργό.

▶ Βάζουμε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους. Η αλλαγή είναι μια διαδικασία και όχι ένα γεγονός και ξεκινά με μικρά και εφικτά βήματα, που στην πορεία εξελίσσονται.

▶ Αναλογιζόμαστε σε ποια πράγματα μας εμποδίζει η έλλειψη κίνησης στην καθημερινότητά μας. Τι θα θέλαμε να κάνουμε και αισθανόμαστε ότι τώρα δεν μπορούμε, επειδή το σώμα κουράζεται ή δεν αντέχει; Αυτά μπορούν να λειτουργήσουν ως σημαντικά κίνητρα για την αρχή.

▶ Τα μαγικά 10 λεπτά. Πολλές φορές αναλογιζόμαστε ότι η κίνηση απαιτεί χρόνο που δε μας περισσεύει. Πλέον υπάρχουν πάρα πολλά βίντεο που ζητούν μόνο 10 λεπτά από τον χρόνο μας για να πραγματοποιήσουμε μια δραστηριότητα. Αυτά τα 10 λεπτά είναι πιο εύκολο να βρεθούν και μέσα από την καθημερινή επανάληψη έχουν σημαντικά οφέλη.

▶ Μπορούμε να επιλέξουμε ένα είδος κίνησης που να πραγματοποιείται με παρέα, ώστε να υπάρχουν πολλαπλά οφέλη. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι το περπάτημα, ο χορός, η ποδηλασία, μια βόλτα στη φύση.

▶ Επιλέγουμε δραστηριότητες που μας αρέσουν πραγματικά και τις πραγματοποιούμε με ευχαρίστηση και όχι σαν υποχρέωση. Ο στόχος είναι η ευεξία και η καλύτερη ζωή, όχι η απώλεια βάρους.

▶ Το πιο σημαντικό: Αντάμειψε τον εαυτό σου για την πρόοδο, όχι για το αποτέλεσμα!

Τα ψυχολογικά οφέλη της άσκησης

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i