Πώς η προσωπικότητά σου επηρεάζει τις επαγγελματικές σχέσεις σου

Αβίαστες, αδιάφορες ή και δύσκολες εργασιακές σχέσεις, καλούμαστε να τις διαχειριστούμε σωστά για να εξασφαλίσουμε την επικοινωνία, τη συνεργασία και τη συνοχή, αλλά και την ψυχική μας υγεία. Πώς αυτή η δυναμική καθορίζεται από τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μας.

Προσωπικότητα pexels

Από την Εύη Κυριακίδου, ψυχολόγο και γνωσιακή-συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεύτρια, συνεργάτιδα του Κέντρου Ψυχοθεραπείας "Φρόσω Φωτεινάκη & Συνεργάτες" (efrosynifotinaki.gr).

Οι άνθρωποι έχουμε πολλά πλαίσια στα οποία κινούμαστε και αναμφίβολα ένα από τα πιο σημαντικά είναι αυτό της εργασίας μας, όχι μόνο γιατί περνάμε πολλές ώρες σε αυτήν, αλλά και γιατί η ομαλή λειτουργία της επηρεάζει και το σύνολο της καθημερινότητάς μας. Οι σχέσεις και οι αλληλεπιδράσεις που αναπτύσσονται στην εργασία μας φαίνεται ότι μπορούν να διαμορφώσουν τη δομή του επαγγελματικού πλαισίου, επηρεάζοντας τόσο την επαγγελματική απόδοση όσο και την ψυχική μας ευημερία.

Συγκεκριμένα, η δημιουργία και η διατήρηση θετικών και ανοιχτών σχέσεων μεταξύ των συναδέλφων καλλιεργεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης, ασφάλειας και αμοιβαίας κατανόησης και υποστήριξης, το οποίο ενισχύει την ομαδικότητα και τη συνεργασία. Έτσι, αυξάνονται η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητα που έχουμε στην εργασία μας και ταυτόχρονα ενισχύεται και η προσωπική και η συναισθηματική μας ανάπτυξη. Πολλές φορές αναρωτιόμαστε γιατί υπάρχουν άνθρωποι στον εργασιακό χώρο που δυσκολευόμαστε να έρθουμε σε επαφή μαζί τους, ενώ υπάρχουν άλλοι με τους οποίους η επαφή μας είναι εύκολη, αβίαστη και ευχάριστη.

Γυναίκα διευθύντρια: Πού διαφέρει από τον άντρα σύμφωνα με το Χάρβαρντ;

Τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας που έχουμε φαίνεται να αποτελούν "κλειδί" για την ποιότητα των επαγγελματικών σχέσεων, καθώς διαμορφώνουν τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε, τις αντιδράσεις που έχουμε και τη συμπεριφορά που υιοθετούμε. Στην ουσία, η προσωπικότητά μας μπορεί να διαμορφώσει σημαντικά τις σχέσεις μας με τους άλλους και να καθορίσει το πόσο εύκολα μπορούμε να συνεργαστούμε ή να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις στην καθημερινότητά μας στο επαγγελματικό μας περιβάλλον.

Τα χαρακτηριστικά που επηρεάζουν τις εργασιακές σχέσεις

Κάποια βασικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας που επηρεάζουν αρκετά την ύπαρξη λειτουργικών ή μη επαγγελματικών σχέσεων είναι: η εξωστρέφεια-εσωστρέφεια, η συναισθηματική νοημοσύνη, ο ναρκισσισμός, η ηγετικότητα, η προσαρμοστικότητα, η συνεργατικότητα και η ευσυνειδησία. • Εξωστρέφεια-Εξωστρέφεια: Τα εξωστρεφή άτομα είναι κοινωνικά, απολαμβάνουν τις αλληλεπιδράσεις, εκφράζουν άμεσα και καθαρά τις ανάγκες τους και επικοινωνούν με ευκολία με τους άλλους.

Όλα αυτά προφανώς και βοηθούν στην ανάπτυξη υγιών επαγγελματικών σχέσεων. Αντίθετα, τα εσωστρεφή άτομα είναι αρκετά κλειστά συναισθηματικά, προτιμούν να εργάζονται μόνα τους ή με λίγα άτομα, δυσκολεύονται να μοιραστούν και να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Ως εκ τούτου, η δημιουργία επαγγελματικών σχέσεων μπορεί να δυσκολευτεί να υπάρξει ή να χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος.

• Συναισθηματική νοημοσύνη: Η συναισθηματική νοημοσύνη αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει, να κατανοεί και να διαχειρίζεται λειτουργικά τα συναισθήματά του αλλά και τα συναισθήματα των άλλων. Θεωρείται ότι η συναισθηματική νοημοσύνη είναι κρίσιμη για την ύπαρξη υγιών και λειτουργικών αλληλεπιδράσεων μεταξύ των ανθρώπων. Επομένως, άτομα που έχουν αυτό το στοιχείο στην προσωπικότητά τους μπορούν να διαμορφώσουν λειτουργικές επαγγελματικές σχέσεις. Αντίθετα, άτομα που είναι συναισθηματικά ευάλωτα και αντιδρούν έντονα σε άγχη και πιέσεις μπορεί να έχουν συχνά συγκρούσεις και εντάσεις στον επαγγελματικό τους χώρο.

• Ναρκισσισμός: Ένα άτομο με ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά είναι συνήθως αλαζονικό, εγωκεντρικό, υπερφιλόδοξο, τονίζει τις ικανότητές του, επιθυμεί την αναγνώριση και τον υπερβολικό θαυμασμό των άλλων και έχει χαμηλή ικανότητα ενσυναίσθησης. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι η συνεργασία με ένα άτομο που έχει αυτό το χαρακτηριστικό προσωπικότητας είναι ιδιαίτερα δύσκολη, έχει συνήθως εντάσεις και διενέξεις και πολλές αμυντικές ή επιθετικές συμπεριφορές.

• Ηγετικότητα: Η ηγετική προσωπικότητα έχει, προφανώς, άμεση και καθοριστική σύνδεση με τη μορφή των επαγγελματικών σχέσεων, καθώς το άτομο με αυτό το στοιχείο προσωπικότητας μπορεί να διαμορφώσει τη δυναμική των επαγγελματικών σχέσεων, να εμπνεύσει και να επηρεάσει τους άλλους και να οδηγήσει σε μια πιο συνεργατική και παραγωγική ατμόσφαιρα, που ευνοεί την προσωπική και συλλογική ανάπτυξη. Επίσης, τα άτομα με ηγετική προσωπικότητα βοηθούν στη διαχείριση των συγκρούσεων, επιλύουν προβλήματα και προσπαθούν να δημιουργούν ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον. Βέβαια, αν αυτό το στοιχείο συνδυαστεί και με άλλα στοιχεία προσωπικότητας, όπως η απολυτότητα και η έλλειψη συνεργατικότητας, μπορεί τελικά να φέρει το άτομο σε συγκρούσεις με την υπόλοιπη ομάδα και να προκαλέσει εντάσεις στις σχέσεις τους.

• Προσαρμοστικότητα: Η ικανότητα του ατόμου να μπορεί άμεσα να ανταποκριθεί λειτουργικά σε νέες και διαφορετικές συνθήκες, πλαίσια και ανθρώπους είναι βέβαιο ότι βοηθά στην επαγγελματική ζωή, δεδομένου ότι πολλές φορές καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε στον εργασιακό μας χώρο αιφνίδιες αλλαγές, να συνεργαστούμε με πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους, αλλά και να αλλάξουμε επαγγελματικό πλαίσιο.

• Συνεργατικότητα: Η συνεργατικότητα ως στοιχείο προσωπικότητας χαρακτηρίζεται από την ικανότητα του ατόμου να εργάζεται ομαδικά, να ακούει ενεργά, να μοιράζει αρμοδιότητες και να προσαρμόζεται στις ανάγκες των άλλων. Επομένως, η συνεργατικότητα ενισχύει την ανάπτυξη θετικών και εποικοδομητικών σχέσεων μεταξύ των ατόμων στην εργασία, καθώς προάγει την ομαλή ροή εργασιών και την αίσθηση του κοινού στόχου.

• Ευσυνειδησία: Η ευσυνειδησία είναι η ικανότητα να είναι κάποιος οργανωμένος, υπεύθυνος και προσηλωμένος στους στόχους του. Άτομα με υψηλή ευσυνειδησία είναι συνήθως αξιόπιστα, συνεπή και αποδοτικά στην εργασία τους, κάτι που τα καθιστά πολύτιμους συνεργάτες. Ωστόσο, μπορεί κάποιες φορές να δημιουργεί δυσκολίες στις επαγγελματικές σχέσεις. Αυτό συμβαίνει κυρίως όταν η ευσυνειδησία υπερτονίζεται ή εκλαμβάνεται ως αυστηρότητα ή όταν το άτομο, λόγω αυτού, έχει μια επικριτική στάση απέναντι στους άλλους.

Είναι σημαντικό να παρατηρήσεις πώς συνδέεσαι στην εργασία σου, πώς αλληλεπιδράς με τους άλλους και αν έχεις συνήθως μια ομαλή επικοινωνία ή αν, αντίθετα, συχνά έχεις εντάσεις με τους άλλους. Η αυτοπαρατήρηση αυτή θα σε βοηθήσει να καταλάβεις αν χρειάζεται να καλλιεργήσεις ή να αναπτύξεις κάποιο από τα παραπάνω χαρακτηριστικά ή αν χρειάζεται να τροποποιήσεις κάποιο χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς σου που δυσκολεύει τις αλληλεπιδράσεις σου. Δεν είναι μια εύκολη δουλειά, όμως η φροντίδα των επαγγελματικών σχέσεων εντέλει είναι μια φροντίδα της καθημερινότητάς μας.

Νιώθεις αμήχανα να πεις "όχι"; 7 φράσεις που θα σε βοηθήσουν

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i