4 είδη ψυχοθεραπείας που δεν χρειάζεται να μιλήσεις, καν!

Διάλεξε την ψυχοθεραπεία που σου ταιριάζει και βελτίωσε την ψυχική σου υγεία χωρίς να καν να μιλήσεις!

therapy istock

Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια που αποτρέπει τους ανθρώπους να αναζητήσουν τη βοήθεια της ψυχοθεραπείας είναι το άγχος και ο φόβος, επειδή χρειάζεται να μιλήσουν εκτενώς για τα προβλήματά τους σε έναν ψυχολόγο. Ευτυχώς, τα τελευταία δέκα χρόνια, υπήρξε μια σημαντική αλλαγή στον τομέα της της ψυχικής υγείας και κυρίως της ψυχοθεραπείας.

Πέρασαν οι εποχές που η ψυχοθεραπεία ήταν ταμπού. Τώρα, υπάρχουν πολλές νέες επαναστατικές θεραπευτικές προσεγγίσεις που δεν περιλαμβάνουν καθόλου συζήτηση. Και μπορείς να διαλέξεις αυτή που σου ταιριάζει.

Διαβάστε επίσης: Πώς η κηπουρική μπορεί να βελτιώσει την υγεία σου

1. Η σωματοθεραπεία μειώνει το στρες

σωματικη_ασκηση
Istock

Ενώ η παραδοσιακή γνωστική συμπεριφορική ψυχοθεραπεία χρησιμοποιεί μια προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω (δηλαδή μέσα από τον λόγο και τον σκεπτόμενο εγκέφαλο), η σωματοθεραπεία ή Somatic Experiencing, από την άλλη, χρησιμοποιεί μια προσέγγιση από κάτω προς τα πάνω.

Ο στόχος είναι να μειωθεί φυσιολογικά η ενεργητική απόκριση του στρες επηρεάζοντας το νευρικό σύστημα και επιστρέφοντας σε μια χαλαρή κατάσταση. Όταν αισθανόμαστε καταβεβλημένοι λόγω κάποιου τραύματος, οι λέξεις από μόνες τους δεν είναι αρκετές.

Χρειάζεται να αφουγκραστούμε τη σιωπηρή φωνή του σώματός μας, το οποίο δεν χρησιμοποιεί λέξεις για να δημιουργήσει νέες εμπειρίες που να έρχονται σε αντίθεση με εκείνες του φόβου και της αδυναμίας. Για παράδειγμα όταν υπάρχει καταπιεσμένος θυμός, η σωματική αίσθηση είναι συνήθως μια ιδιαίτερη ένταση στο σαγόνι, το λαιμό και τα χέρια. Έτσι, ο θεραπευτής καθοδηγεί τον θεραπευόμενο να αισθανθεί αυτή την ένταση στο σαγόνι και στα χέρια του και στη συνέχεια τον παροτρύνει να ανοιγοκλείσει ελάχιστα τις γνάθους και τις γροθιές του, μέχρι να αισθανθεί μια αύξηση στην ένταση της πίεσης.

Έρευνες έχουν δείξει ότι η σωματοθεραπεία μπορεί να επηρεάσει τα ψυχικά τραύματα, το άγχος, την κατάθλιψη, την οριακή διαταραχή προσωπικότητας, το στρες, τις κρίσεις πανικού, ακόμη και τις διατροφικές διαταραχές. 

Διάβασε ακόμη: Ποια είναι τα είδη ψυχοθεραπείας; Τι είναι η ψυχανάλυση; Ψυχολόγος ή ψυχίατρος;

2. Το μπάνιο στο δάσος ενεργοποιεί όλες τις αισθήσεις σoυ

μπανιο_δασος
Istock

Το μπάνιο στο δάσος δεν έχει καμία σχέση με το κολύμπι σε λίμνη στη μέση του δάσους. Το forest bathing ή shinrin yoku σημαίνει "μπες στην ατμόσφαιρα του δάσους”.

Αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία τη δεκαετία του 1980 και αποτέλεσε ακρογωνιαίο λίθο της προληπτικής ιατρικής. Στην Αυστραλία, οι αυτόχθονες κοινότητες εξασκούν αυτή τη σύνδεση με τη Φύση για περισσότερα από 70.000 χρόνια. Οι ερευνητές, κυρίως στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, έχουν δημιουργήσει ολόκληρη επιστημονική βιβλιογραφία σχετικά με τη θεραπεία που προσφέρει το shinrin yoku.

Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός μελετών που δείχνουν ότι η παραμονή έστω και μίας ώρας στη Φύση μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και τους βιοδείκτες της κορτιζόλης (της κύριας ορμόνης του στρες), καθώς προάγει τη μετάβαση σε μια κατάσταση ηρεμίας στον προμετωπιαίο φλοιό σε αντίθεση με τη σύγχυση που προκαλεί το στρες.

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι το να περνάμε χρόνο στη φύση εμποτισμένο με αρώματα από φυτά μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της ανοσοποιητικής μας λειτουργίας.

Το μπάνιο στο δάσος γίνεται ως εξής: χρησιμοποιείς το περιβάλλον του δάσους και εμπλέκεσαι με όλες τις αισθήσεις (όραση, ήχος, γεύση, αφή, όσφρηση) κάτι που προκαλεί μια κατάσταση ενσυνειδητότητας.

3. Floating - Θεραπεία Επίπλευσης

θεραπεια_επιπλευση
Istock

Το floating(επίπλευση) είναι η επίπλευση στο νερό χωρίς να καταβάλεις καμία απολύτως προσπάθεια σε μια ειδικά διαμορφωμένη δεξαμενή. Μέσα σε αυτή περιέχονται 800 λίτρα νερό και 550 κιλά θειικό μαγνήσιο (epsom salt).

Λόγω της μεγάλης ποσότητας αλατιού υπάρχει πολύ υψηλή άνωση, πιο υψηλή και από αυτή της νεκράς θάλασσας. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει μηδενική βαρύτητα και τa αποτελέσματα της θεραπείας επίπλευσης βασίζονται στην αισθητηριακή στέρηση (δηλαδή, στη σκόπιμη αφαίρεση εξωτερικών ερεθισμάτων από τις αισθήσεις).

Αυτό επιτυγχάνεται ως εξής: σβήνουν τα φώτα και το άτομο επιπλέει στο σκοτάδι, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν εξωτερικοί περισπασμοί όπως η όραση, ο ήχος, η αφή, η θερμοκρασία και η βαρύτητα.

Μόλις μπλοκαριστούν οι αισθήσεις, αυτό επιτρέπει στο μυαλό να βιώσει πραγματικά μια βαθιά κατάσταση χαλάρωσης σε όλο το σώμα. Πολλές μελέτες παγκοσμίως τεκμηριώνουν τα τεράστια ψυχικά και σωματικά οφέλη από τη χρήση της θεραπείας επίπλευσης, όπως του ότι μειώνει την αρτηριακή πίεση, την κορτιζόλη, την αδρεναλίνη και το γαλακτικό οξύ, βελτιώνει το κυκλοφορικό και οξύνει τις αισθήσεις σου. Ακόμη προσφέρει:

4. Μουσικοθεραπεία4 είδη ψυχοθεραπείας που δεν χρειάζεται να μιλήσεις, καν! - εικόνα 44 είδη ψυχοθεραπείας που δεν χρειάζεται να μιλήσεις, καν! - εικόνα 54 είδη ψυχοθεραπείας που δεν χρειάζεται να μιλήσεις, καν! - εικόνα 6

Μία από τις πιο πρόσφατες θεραπείες χωρίς συζήτηση, που κερδίζει διαρκώς δημοτικότητα είναι η μουσικοθεραπεία. Δεν περιλαμβάνει εκπαίδευση για να γίνεις Lady Gaga (αν και αυτό θα ήταν ωραίο). Και σίγουρα δεν χρειάζεσαι καμία προηγούμενη μουσική εμπειρία ή δεξιότητα για να λάβεις τα οφέλη. 

Η μουσικοθεραπεία περιορίζει το άγχος και το στρες, ρυθμίζει τη διάθεση και τα επίπεδα ενέργειας. Επιπλέον, μπορείς να διαχειρίζεσαι καλύτερα το θυμό, την απογοήτευση και τις δυσάρεστες συμπεριφορές, βελτιώνοντας τη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Η μουσικοθεραπεία έχει αποδειχθεί ότι είναι εξαιρετικά αποτελεσματική για άτομα με διαραταχή αυτιστικού φάσματος, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), Αλτσχάιμερ και σοβαρού εγκεφαλικού τραύματος.

Από πολλές απόψεις αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι η μουσική είναι ρυθμός, ο ρυθμός είναι δομή και η δομή είναι ένα από τα μόνα πράγματα που είναι καταπραϋντικά για ένα άτομο του οποίου ο εγκέφαλος δυσκολεύεται να ρυθμιστεί σε μια γραμμική διαδρομή.

Διαβάστε επίσης: Γιατί το κρύο ντους είναι σωτήριο για την ευεξία σου;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i