Διατροφή για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα - από την κλινικό διαιτολόγο Δήμητρα Γλυνού

Ορισμένα τρόφιμα μπορεί να βοηθήσουν στον έλεγχο της φλεγμονής σε ανθρώπους με ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Αδυνάτισμα με μεσογειακή διατροφή

Από τη Δήμητρα Γλυνού, κλινικό διαιτολόγο-διατροφολόγο, MSC Διατροφή, Δημόσια Υγεία και Πολιτικές

Ενώ δεν υπάρχει συγκεκριμένη «δίαιτα» που πρέπει να κάνουν οι άνθρωποι με

ρευματοειδή αρθρίτιδα, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει κάποια τρόφιμα που μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο της φλεγμονής.

Διατροφή για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Η διατροφή δε θεραπεύει τη ρευματοειδή αρθρίτιδα, αλλά οι σωστές επιλογές διατροφής μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο της φλεγμονής που προκαλείται στο σώμα, παρέχοντας τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός και συμβάλλοντας στη διατήρηση ενός υγιούς βάρους. Και αυτό είναι σημαντικό, επειδή το υπερβάλλον βάρος αυξάνει την πίεση και μπορεί να κάνει ορισμένα φάρμακα λιγότερο αποτελεσματικά. Επιπλέον, το σωματικό λίπος παράγει κυτοκίνες, πρωτεΐνες που ενοχοποιούνται ότι προάγουν τη φλεγμονή.

Διάλεξε... μεσογειακά

Οι σωστές διατροφικές επιλογές για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα έχουν τη βάση τους στη μεσογειακή διατροφή. Τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει η διατροφή σου;

Λιπαρά ψάρια

Ο σολομός, ο τόνος, η σαρδέλα και άλλα ψάρια είναι πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα, τα οποία μπορεί να βοηθήσουν στον έλεγχο της φλεγμονής. Το σώμα σου χρειάζεται μια υγιή ισορροπία σε Ω3 και Ω6 λιπαρά οξέα, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι η μεγαλύτερη αναλογία Ω6 έναντι των Ω3 λιπαρών οξέων συνδέεται με την αύξηση των χρόνιων φλεγμονωδών ασθενειών. Μείωσε τα Ω6 (βρίσκονται κυρίως σε κρέατα, ορισμένα έλαια, τηγανητά και επεξεργασμένα τρόφιμα) και κατανάλωσε περισσότερα ψάρια που περιέχουν Ω3 λιπαρά οξέα.

Φρούτα και λαχανικά

Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, τα οποία βοηθούν στη σταθεροποίηση μορίων που ονομάζονται ελεύθερες ρίζες και ευθύνονται για φλεγμονές και βλάβες στα κύτταρα. Είναι, επίσης, πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα που χρειάζεται το σώμα. Οι πολυφαινόλες που περιέχουν μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της C-αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP), ενός δείκτη φλεγμονής. Για να έχεις τα μεγαλύτερα οφέλη για την υγεία, είναι σημαντικό να καταναλώνεις διάφορα είδη φρέσκων ή ακόμα και αποξηραμένων φρούτων κάθε μέρα, αλλά δώσε προσοχή στην περιεκτικότητα σε σάκχαρα των αποξηραμένων φρούτων. Δώσε βάση στην κατανάλωση πολύχρωμων λαχανικών για να πάρεις τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά. Στόχος είναι τα 2 φλιτζάνια φρούτα και 2½ έως 3 φλιτζάνια λαχανικά ημερησίως – λιγότερα, αν κάνεις κάτω από 30 λεπτά άσκηση την ημέρα και περισσότερο, αν είσαι πιο ενεργή.

Προϊόντα ολικής αλέσεως

Βρόμη, ολόκληρο σιτάρι, καστανό ρύζι, κινόα και άλλα δημητριακά ολικής αλέσεως μπορεί να μειώσουν τα επίπεδα CRP και τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων, η οποία είναι αυξημένη στα άτομα με ρευματοειδή αρθρίτιδα. Οι ολόκληροι κόκκοι έχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες απ’ ό,τι οι επεξεργασμένοι. Επιπλέον, πολλά προϊόντα με επεξεργασμένους κόκκους περιέχουν συστατικά που δεν είναι υγιεινά, όπως τα πρόσθετα σάκχαρα και τα κορεσμένα λίπη. Διάβασε τις ετικέτες και επίλεξε ψωμιά, δημητριακά και άλλα προϊόντα που περιέχουν ολόκληρο σιτάρι ως κύριο συστατικό.

Αρακά και φασόλια

Αποτελούν καλή πηγή πρωτεΐνης, η οποία είναι σημαντική για την υγεία των μυών – και τα άτομα με ρευματοειδή αρθρίτιδα είναι πιο επιρρεπή στην απώλεια μυϊκής μάζας. Επιπλέον, ο αρακάς και τα φασόλια ουσιαστικά δεν έχουν λίπος, περιέχουν αντιοξειδωτικά και είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ, μαγνήσιο, σίδηρο, ψευδάργυρο και κάλιο, που είναι γνωστά για τα οφέλη της καρδιαγγειακής λειτουργίας και του ανοσοποιητικού.

Ξηρούς καρπούς

Γεμάτοι μονοακόρεστα λιπαρά, οι ξηροί καρποί αναγνωρίζονται για τις ευεργετικές ιδιότητες προστασίας της καρδιάς και τα σημαντικά θρεπτικά συστατικά τους. Τα καρύδια είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα για ανθρώπους με ρευματοειδή αρθρίτιδα, αφού είναι υψηλά σε Ω3 λιπαρά οξέα.

Ελαιόλαδο

Χρησιμοποίησέ το αντί για άλλα έλαια και λίπη. Εκτός από τα μονοακόρεστα λιπαρά, περιέχει την ένωση ελαιοκανθάλη, που μειώνει τη φλεγμονή και δρα ως ιβουπροφαίνη για την ανακούφιση του πόνου. Είναι σημαντικό να καταναλώνεις το ελαιόλαδο με μέτρο, καθώς είναι υψηλή πηγή θερμίδων και αυτό μπορεί να σε οδηγήσει σε αύξηση βάρους.

Τα γενικότερα οφέλη της μεσογειακής διατροφής

• Διατηρεί χαμηλή την αρτηριακή πίεση.

• Προστατεύει από χρόνιες παθήσεις, όπως καρδιαγγειακή νόσος, διαβήτης κ.ά.

• Βοηθά στην αρθρίτιδα περιορίζοντας τη φλεγμονή.

• Συμβάλλει στη μείωση του βάρους, η οποία μπορεί να απαλύνει τον πόνο στις αρθρώσεις.

Διάβασε επίσης: Διατροφή για άγχος: Πλάνο διατροφής για 1 ημέρα για να διώξεις το άγχος

Διάβασε επίσης: Διατροφή για καλή διάθεση και ενέργεια: Πλάνο 7 ημερών για να ακολουθήσεις τώρα

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i