Βρέθηκε ένα από τα πιο φυσικά αντικαταθλιπτικά! (ναι, αλλά το τρως συχνάς;)

Άνθρωποι που τρώνε πολύ ψάρι έχουν λιγότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψη, αποκαλύπτει νέα έρευνα.

31.08.2019

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

Νέα έρευνα: Η τροφή που μειώνει κατά 12% τον κίνδυνο για καρκίνο του εντέρου

Κι όμως, το ψάρι μπορούμε να πούμε πως ανήκει στα φυσικά αντικαταθλιπτικά! Σύμφωνα με μελέτη δημοσιεύτηκε στο Journal of Epidemiology & Community Health άντρες με δίαιτα πλούσια σε ψάρι είδαν τις πιθανότητα παρουσιάσουν κατάθλιψη να μειώνεται κατά 20% ενώ στις γυναίκες οι πιθανότητες μειώθηκαν κατά 16%.

Οι ερευνητές πιστεύουν πως τα Ω- 3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα ψάρια μπορεί να διαφοροποιούν τη δομή των εγκεφαλικών μεμβρανών. ]Είναι μάλιστα πιθανό να μπορούν να αλλάζουν τη δραστηριότητα των νευροδιαβιβαστών (χημικών μηνυμάτων), της ντοπαμίνης και της σεροτονίνης, που και οι δύο ορμόνες δημιουργούν αίσθημα ευτυχίας και ευεξίας.

Και δεν είναι μόνο τα Ω-3 λιπαρά οξέα

Η υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη, οι βιταμίνες και τα μέταλλα που περιέχονται στα ψάρια μπορεί επίσης να συμβάλουν στην αποτροπή της κατάθλιψης ενώ ταυτόχρονα η κατανάλωση πολλών ψαριών μπορεί να αποτελεί δείκτη υγιεινής και πιο θρεπτικής διατροφής. Ωστόσο οι ερευνητές προειδοποιούν πως χρειάζεται να γίνουν κι άλλες μελέτες προκειμένου να καταλήξουν σε σταθερά αποτελέσματα.

Διάβασε επίσης: 5 τροφές που κόβουν την πείνα και βοηθούν τη δίαιτα

Λίγα λόγια για την κατάθλιψη και το ψάρι

Εκτιμάται πως η κατάθλιψη επηρεάζει 350 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και πιστεύεται πως θα αποτελεί τη δεύτερη βασική αιτία κακής υγείας μέχρι το 2020, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Είναι ήδη γνωστό πως η διατροφή παίζει ένα σημαντικό ρόλο στον κίνδυνο για κατάθλιψη, με την τακτική κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, ψαριού και δημητριακών ολικής αλέσεως να έχουν μια θετική επιρροή.

Μέχρι στιγμής όμως δεν έχουν γίνει μελέτες αναφορικά με συγκεκριμένα συστατικά, και η σύνθεση μεταξύ του ψαριού και του κινδύνου κατάθλιψης έχει παραμείνει αμφιλεγόμενη.

Ο καθηγητής Dongfeng Zhang από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Qingdao στην Κίνα, αναφέρει αυτό ακριβώς.

«Πολλές μελέτες έχουν ερευνήσει τη σχέση ανάμεσα σε συγκεκριμένες τροφές και τον κίνδυνο κατάθλιψης. Μια μετα- ανάλυση που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, υποδεικνύει πως ένας υγιεινός τρόπος διατροφής, που χαρακτηρίζεται από μεγάλη πρόσληψη φρούτων, λαχανικών, ψαριού και δημητριακών ολικής, συνδέθηκε κατά πολύ με μειωμένες πιθανότητες για κατάθλιψη. Ωστόσο δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο ποιο συστατικό της διατροφής αυτής θα μπορούσε να ευθύνεται για την προστατευτική αυτή επίδραση».
Ο καθηγητής πρόσθεσε πως το ψάρι, ως μία σημαντική πηγή ωμέγα 3 πολυακόρεστων λιπαρών (τα οποία μπορεί να παίζουν σημαντικό ρόλο στη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου και των νευρικών κυττάρων) έχει αναφερθεί σε αρκετές μελέτες ότι σχετίζεται με την κατάθλιψη.

Ωστόσο, άλλες μελέτες δεν βρίσκουν σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση ψαριού και την πιθανότητα για διανοητικές ασθένειες.

Η νέα μελέτη εξέτασε και όλες τις σχετικές παγκόσμιες έρευνες μεταξύ 2001 και 2014 που αναφέρονται στο συσχετισμό ψαριού και αποτροπής της κατάθλιψης.

Μόνο οι ευρωπαϊκές μελέτες υποστηρίζουν τη σχέση ανάμεσα στη μεγάλη κατανάλωση ψαριών και το χαμηλότερο κίνδυνο για κατάθλιψη. Ο καθηγητής Zhang τονίζει πως η κατανάλωση ψαριών μπορεί να είναι ωφέλιμη στην πρόληψη της κατάθλιψης, χρειάζεται όμως να γίνουν περισσότερες μελέτες για να διερευνηθεί αν ο συσχετισμός αυτός διαφέρει ανάλογα με το είδος του ψαριού.

Οι ακριβείς βιολογικοί μηχανισμοί μέσω των οποίων η υψηλή πρόσληψη ψαριού μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης, δεν μας είναι πλήρως κατανοητοί, συμπληρώνει ο Zhang.
Όπως τόνισε, τα Ω-3 λιπαρά μπορεί να αλλάζουν τη δομή του εγκεφάλου και να διαφοροποιούν τη δραστηριότητα της σεροτονίνης και της ντοπαμίνης.

«Επιπρόσθετα, η υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη, οι βιταμίνες και τα μέταλλα μπορεί να έχουν μια προστατευτική επίδραση απέναντι στην κατάθλιψη. Τέλος, η μεγάλη κατανάλωση ψαριού μπορεί επίσης να σχετίζεται με μια πιο υγιεινή διατροφή και καλύτερη διατροφική κατάσταση, κάτι που επίσης θα μπορούσε να παίζει ρόλο».

Για να επιβεβαιωθούν οι συγκεκριμένοι μηχανισμοί, χρειάζεται να γίνουν μεγαλύτερες μελέτες, κατέληξε. Τα ευρήματα βασίστηκαν σε 16 άρθρα που συμπεριλάμβαναν 26 μελέτες και συνολικά 150.278 συμμετέχοντες. Η ανάλυση δεν καθόρισε πόσο ακριβώς ψάρι θα πρέπει να καταναλώνεται εβδομαδιαίως ή πώς να είναι μαγειρεμένο.

Editor's Picks:

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece