Δυσκολεύεσαι να χάσεις βάρος; Μήπως «φταίει» η σχέση με τον εαυτό σου ή τους άλλους;

Εάν δυσκολεύεσαι να χάσεις βάρος, τα αίτια μπορεί να είναι ψυχολογικά.

19.09.2019

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

Οι 6 υγιεινές συνήθειες που σε παχαίνουν

Συνεργάστηκε η Αλεξάνδρα Παυλέτση – Στεφανή, BSc Ψυχολόγο, MSc (alexandrapavletsi.com)

Ίσως το υποψιάζεσαι… Μπορεί οι σχέση με τον εαυτό σου ή/και τους γύρω σου να φταίνε που δυσκολεύεσαι να χάσεις βάρος. Πώς συμβαίνει αυτό;

Γιατί δυσκολεύεσαι να χάσεις βάρος

Η συναισθηματική μας κατάσταση επηρεάζει σημαντικά την όρεξη για φαγητό και -όπως ίσως το έχεις διαπιστώσει-, μας δυσκολεύει να ενταχθούμε σε ένα πρόγραμμα διατροφής. Οι λόγοι είναι πολλοί και διάφοροι, με την αρνητική εικόνα για τον εαυτό μας να παίζει σημαντικό ρόλο. Επίσης αξίζει να θυμάσαι ότι η απώλεια βάρους δε σχετίζεται μόνο με τη σωστή διατροφή, αλλά και με τη υιοθέτηση νέου τρόπου σκέψης για τον εαυτό σου.

Το βάρος μας και η σχέση με τους άλλους

Αποφάσισες να ξεκινήσεις δίαιτα και η φίλη ή ο σύντροφός σου αντιδρούν, λέγοντάς σου ότι είσαι μια χαρά και δεν υπάρχει λόγος να αδυνατίσεις. Τι θα μπορούσε να υπάρχει πίσω από αυτή την αντίδραση; «Πολλές φορές το περιβάλλον μπορεί να σου φέρει εμπόδια στην προσπάθεια να χάσεις κιλά. Αυτό συμβαίνει, γιατί αλλάζοντας εσύ βάρος και σωματότυπο, τρόπο μπορεί να αλλάξουν οι ισορροπίες και τα μέχρι τώρα δεδομένα. Η φίλη σου, για παράδειγμα, μπορεί να αισθάνεται ανώτερη σε σχέση με εσένα όταν έχεις περιττά κιλά ή να απολαμβάνει τον αυτοέλεγχο που έχει συγκριτικά με τον μικρότερο δικό σου αυτοέλεγχο» εξηγεί η ψυχολόγος Αλεξάνδρα Παυλέτση-Στεφανή.

Μήπως βάζεις πολύ μεγάλους στόχους;

«Σκέψου μήπως στην προσπάθεια να χάσεις κάποια κιλά, βάζεις υπερβολικούς στόχους, που είναι πολύ δύσκολο -έως ακατόρθωτο- να επιτύχεις. Έτσι, απογοητεύεσαι και αφού δεν μπορείς να φτάσεις το «τέλειο» και δυσκολεύεσαι να χάσεις βάρος, σταματάς την προσπάθεια. Και αυτή η απογοήτευση από τον εαυτό σου και την «ψυχική σου δύναμη» μπορεί να σε οδηγήσει στη μεγάλη κατανάλωση φαγητού. Έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος χωρίς νόημα», σχολιάζει η ειδικός. Ξεκίνα την προσπάθεια σταδιακά, βάλε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους και θυμήσου να επιβραβεύεις τον εαυτό σου για κάθε βήμα που κάνεις!

Η σχέση σου με το φαγητό

Η λανθασμένη αντίληψη για το φαγητό μπορεί να παίζει ρόλο στη δυσκολία να χάσεις βάρος. «Συμβαίνει συχνά τα άτομα να έχουν λανθασμένη αντίληψη για το φαγητό και να το έχουν συνδέσει με την απόλαυση και αποτελεί τρόπο ικανοποίησης για τα ίδια. Επίσης, το φαγητό αποτελεί λύση σε στιγμές που μπορεί να μην είσαι καλά συναισθηματικά, όταν νιώθεις απογοήτευση, θλίψη, άγχος και μοναξιά. Καλύπτει έτσι συναισθηματικά κενά. Δεν Στην ουσία όμως είναι μια πράξη εκδίκησης προς τον ίδιο τους τον εαυτό, στρέφονται ενάντια αυτού και εμφανίζουν μια αντίδραση αυτοτιμωρίας» σχολιάζει η ψυχολόγος.

Δυσκολεύεσαι να χάσεις βάρος;

«Είναι σημαντικό να κατανοήσεις με ποιες σκέψεις ή καταστάσεις συνδέεται η ανάγκη σου να βρεις λύση στο φαγητό σε δύσκολες στιγμές. Η καταγραφή τον σκέψεων σε ένα ημερολόγιο σε καθημερινή βάση πoυ συνδέεται με αυτή τη συμπεριφορά είναι βοηθητική, καθώς θα μπορέσεις να προσδιορίσεις την πηγή του προβλήματος», προτείνει η ειδικός.

Διάβασε επίσης: Ψυχική υγεία και φαγητό: Τι είναι η συναισθηματική πείνα και πώς θα τη διαχειριστείς

Διάβασε επίσης: Η εμμηνόπαυση επηρεάζει την ψυχική σου υγεία… Θετικά ή αρνητικά, είναι στο χέρι σου!

Editor's Picks:

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece