Ψυχική υγεία: Πώς θα θωρακίσουμε τον εαυτό μας μέσα στην πανδημία του κορονοϊού

Η πανδημία του κορονοϊού αυξάνει το άγχος και τα συναισθήματα φόβου σε πολλούς από εμάς.

24.03.2020

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Μήπως έχει αγγίξει κι εσένα η επιδημία της (υπερβολικής) πληροφόρησης;

Από την Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου, Ψυχολόγος – Οικογενειακή Σύμβουλος www.thepsytrap.gr

Η πανδημία του κορονοϊού που βιώνουμε καθώς και οι δυσκολίες που αυτή φέρνει, αυξάνουν τα επίπεδα του στρες, της θλίψης και του φόβου. Φόβος για το άγνωστο, φόβος για το πόσο θα διαρκέσει όλο αυτό, πόσο θα αντέξουμε, αλλά και τι θα αφήσει πίσω του.

Πρόκειται για μία περίοδο κρίσης, μία κατάσταση επιβίωσης που τίποτα δεν είναι σίγουρο και ξεκάθαρο. Μέσα στην αβεβαιότητα των ημερών και στις συνεχόμενες νέες πληροφορίες που δέχεσαι εν περίοδο καραντίνας, υπάρχει τρόπος να προστατέψεις τόσο την σωματική όσο και την ψυχική σου υγεία, να θωρακίσεις τον εαυτό σου, να βγεις από αυτή την κατάσταση όταν τελειώσει χωρίς πολλές εσωτερικές απώλειες.

Η πανδημία του κορονοϊού και πώς μπορούμε να τη διαχειριστούμε

Αρχικά, είναι σημαντικό να έρθεις σε επαφή με όλα τα συναισθήματα που βιώνεις. Να τα κατανοήσεις και να αποδεχθείς την ενδεχόμενη αμφιθυμική φύση τους. Μπορεί ο θυμός να μετατρέπεται σε μοναξιά, στον φόβο, αλλά και στην ενοχή, επειδή μπορεί να υπάρξουν στιγμές ευτυχίας μέσα στο σπίτι. «Πόσο φυσιολογικό είναι άραγε σε μία τέτοια περίοδο να αισθάνομαι κάποιες στιγμές όμορφα;», θα αναρωτηθείς. Είναι απολύτως φυσιολογικό. Αυτός είναι ο μηχανισμός προσαρμογής και ευελιξίας που κρύβεις μέσα σου. Αφού κατανοήσεις αυτά τα συναισθήματα, μη διστάσεις να τα εκφράσεις στα αγαπημένα σου πρόσωπα.

Πώς θα θωρακίσεις την ψυχική σου υγεία αυτή την εποχή

Δώσε σημασία στη σύνδεση και στην επαφή με τα αγαπημένα σου πρόσωπα

Προσπάθησε να περιορίσεις τα γραπτά μηνύματα και αφιέρωσε χρόνο στην ομιλητική διαδικασία, που μπορεί να γίνει είτε με βιντεοκλήση είτε με ένα απλό τηλέφωνο. Από αυτή την κατάσταση είναι σημαντικό να βγεις, έχοντας κρατήσει τις επικοινωνιακές σου δεξιότητες σε υψηλά επίπεδα. Επίσης, μη ξεχνάς πόσο σημαντική είναι η μη λεκτική επικοινωνία με τους ανθρώπους σου, όπως ο τόνος της φωνής ή η στάση του σώματος για να κατανοήσεις πως αισθάνεται το άτομο που έχεις απέναντί σου.

Κάνε την ενδοσκόπησή σου

Είναι η στιγμή να σκεφτείς τις επιλογές σου. Μένοντας στο σπίτι και έχοντας στη διάθεσή σου περισσότερο ελεύθερο χρόνο, είναι η κατάλληλη ευκαιρία να σκεφτείς πως έχεις διαμορφώσει την ζωή σου, τι σου αρέσει και τι όχι, τι θα κρατήσεις και τι θα αλλάξεις βγαίνοντας από αυτήν την κατάσταση. Ερωτήσεις που μπορεί να σε διευκολύνουν στις διαδικασία της εσωτερικής αναζήτησής είναι οι εξής:

  • «Πόσο μου αρέσει το πρόγραμμα που έχω διαμορφώσει;»
  • «Τι πάει καλά με τον σύντροφό μου;»
  • «Τι με οδήγησε σε στιγμές μοναξιάς και πως μπορώ να αλλάξω αυτό το συναίσθημα;»
  • «Μου αρέσει ή σχέση με τα παιδιά μου και αν όχι πως μπορώ να την κάνω καλύτερη;»
  • «Τι μου είχε λείψει τελικά, και το συνειδητοποιώ τώρα που βρίσκομαι σε καραντίνα;».

Συνέχισε να κάνεις σχέδια και να θέτεις στόχους για το μέλλον

Πώς μπορώ να εξελιχθώ στην δουλειά μου; Τι δεν έχω δοκιμάσει ακόμα; Τι θα ήθελα να αλλάξω στις δραστηριότητες που καταλαμβάνουν την ημέρα μου; Τι σχέδια μπορώ να κάνω ακόμα με την οικογένεια μου για το μέλλον;

Σκέψου θετικά

Η αισιοδοξία καθώς και το τι θετικό μπορεί να γεννηθεί από αυτή την κατάσταση είναι δύσκολο να εντοπιστούν με την πρώτη σκέψη. Αν το σκεφτείς όμως, υπάρχει η δυνατότητα να εξασκηθείς σε πολλές σημαντικές πράξεις όπως την σωστή καθαριότητα των χεριών, την πειθαρχία και τον έλεγχο του εαυτού σου. Ακόμη, τη διατήρηση της επαφής με τους αγαπημένους σου ανθρώπους, την άδεια που θα δίνεις στον εαυτό σου με το να του επιτρέπεις να ξεκουράζεται, να βαριέται, την εκτίμηση του σπιτιού σου, την αξία του να εργάζεσαι. (Ο Δευτέρες στο γραφείο ίσως αποκτήσουν άλλο νόημα!)

Δημιούργησε μία συγκεκριμένη ρουτίνα

Υπενθύμισε στον εαυτό σου πως δεν βρίσκεσαι σε διακοπές. Διατηρώντας ένα καθημερινό πρόγραμμα, θα προσαρμοστείς καλύτερα στην δουλειά και στην προσωπική σου ζωή όταν η κατάσταση ισορροπήσει. Προσπάθησε να ξεχωρίζεις το επαγγελματικό και το προσωπικό ωράριο, ακόμα και στο σπίτι.

Ψυχική ανθεκτικότητα σε στιγμές κρίσης

Η ικανότητα του ατόμου να προσαρμόζεται στις αντιξοότητες με θετικό τρόπο, ονομάζεται ψυχική ανθεκτικότητα. Μπορείς να ανακαλύψεις σε τι επίπεδα βρίσκεται η δική σου ψυχική ανθεκτικότητα κάνοντας αυτές τις δύο ερωτήσεις στον εαυτό σου:

1. Πως αντιδρώ στις δύσκολες καταστάσεις ή αυτές που είναι εκτός του ελέγχου μου; Ας θυμηθώ μία δύσκολη εμπειρία που βίωσα και πως κατάφερα να βγω μέσα από αυτήν.

2. Ποια θεωρώ τα δυνατά μου χαρακτηριστικά και ποια τα αδύναμα που θα συμβάλλουν στην κατάσταση που βιώνω; Πιστεύω στις δυνάμεις μου και αν ναι ποιες είναι αυτές;

Τέλος, δεν ξεχνάω να συμπληρώσω την πρόταση Όταν όλα αυτά τελειώσουν θα….
Το σίγουρο είναι πως αυτή την κρίση θα βγεις διαφορετική. Είναι στο χέρι σου αυτή την διαφορετικότητα να την επιλέξεις και να την καθοδηγήσεις εσύ.

Διάβασε επίσης: Μένουμε σπίτι: 5 δωρεάν online μαθήματα για trx, γιόγκα, διαλογισμό

Διάβασε επίσης: Πώς να κάνω διαλογισμό στο σπίτι; Ξεκινάμε βήμα βήμα με αυτό τον οδηγό για αρχάριες

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

Best of network

#shapegreece