Πόσο καιρό μπορώ να νηστεύω μέχρι να αρχίσω να χάνω μυϊκή μάζα

Νηστεύεις και φοβάσαι πως θα χάσεις μυϊκή μάζα; Το πόσο γρήγορα μπορεί να συμβεί αυτό εξαρτάται από την ποσότητα της γλυκόζης που λαμβάνει το σώμα σου.

21.03.2017

Γράφει: Κατερίνα Πατούλια

εχεις διαβασει

Πόσο καιρό μπορώ να νηστεύω μέχρι να αρχίσω να χάνω μυϊκή μάζα

Η νηστεία είναι η αποχή από κάποιες τροφές για μία συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου και ενώ κανονικά οφείλεται στις θρησκευτικές πεποιθήσεις μας, τελευταία πολλοί την ακολουθούν προκειμένου να χάσουν κιλά ή να αποτοξινωθούν.

Οι περισσότερες νηστείες επιτρέπουν να πίνεις νερό, ενώ υπάρχουν και κάποιες που, για ένα διάστημα του χρόνου, απαγορεύουν ακόμα και αυτό.

Και όσο περνούν οι ημέρες, το σώμα καταφεύγει στους μυς σε κάποιο σημείο για να αποκτήσει την πολυπόθητη γλυκόζη, γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια μυϊκής μάζας.

Το πόσο γρήγορα μπορεί να συμβεί αυτό εξαρτάται από την ποσότητα της γλυκόζης που λαμβάνει το σώμα σου. Προτού σκεφτείς να ξεκινήσεις κάποια νηστεία, καλό θα ήταν να συζητήσεις πρώτα με τον γιατρό σου.

Πόσο καιρό μπορώ να νηστεύω μέχρι να αρχίσω να χάνω μυϊκή μάζα
Πώς λειτουργεί η νηστεία

Εάν ακολουθείς κάποια νηστεία που περιλαμβάνει μόνο νερό, τότε θα συμβούν κάποιες βασικές αλλαγές. Το σώμα χρειάζεται κάποια σημαντικά συστατικά, τα οποία κανονικά λαμβάνει από τις τροφές, προκειμένου να λειτουργήσει. Το πιο σημαντικό είναι η γλυκόζη. Μόλις λοιπόν το σώμα σου πάρει όσο περισσότερη μπορεί από το τελευταίο γεύμα που είχες, τότε θα στραφεί στο συκώτι, το οποίο αποθηκεύει γλυκόζη στη μορφή του γλυκογόνου. Χρειάζονται μόνο 24 ώρες μέχρι το συκώτι να αδειάσει τις αποθήκες του γλυκογόνου του.

Απώλεια μυών

Μόλις τελειώσουν τα αποθέματα γλυκογόνου του συκωτιού μετά τις 24 πρώτες ώρες, το σώμα απευθύνεται στα λιπαρά οξέα για καύσιμα, κατακερματίζοντάς τα στα αποθεματικά του λίπους στο σώμα σου καθώς και γύρω από τα όργανα. Αλλά, άλλα μέρη του σώματος, κυρίως ο εγκέφαλος και τα ερυθρά αιμοσφαίρια, μπορούν να λειτουργήσουν μόνο χρησιμοποιώντας τη γλυκόζη. Τότε το σώμα σου παίρνει τη γλυκόζη από τη γλυκερόλη που υπάρχει στους λιπώδεις ιστούς και τα αμινοξέα στους μυς, αρχίζοντας έτσι τη διαδικασία της μυϊκής φθοράς.

Σε κάποιο σημείο, συνήθως μεταξύ 48 και 72 ωρών μετά την έναρξη της νηστείας, το σώμα αντιλαμβάνεται ότι το να παίρνει γλυκόζη από τους μυς δεν το συμφέρει. Τότε το σώμα μπαίνει σε μία διαδικασία γνωστή ως κέτωση, κατά την οποία το συκώτι παράγει κετονικά σώματα από τα λιπαρά οξέα, ώστε να τα χρησιμοποιήσει ο εγκέφαλος ως καύσιμα.

Μόνο τα ερυθρά αιμοσφαίρια θα συνεχίσουν έπειτα να χρησιμοποιούν τους μυς ως καύσιμα. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται δραστικά το ποσό των μυών που χρησιμοποιούνται ως καύσιμο.

Πόσο καιρό μπορώ να νηστεύω μέχρι να αρχίσω να χάνω μυϊκή μάζα

Μετά από 72 ώρες, η κέτωση συνεχίζεται όσο διάστημα υπάρχουν αρκετά λιπαρά στο σώμα σου. Η παρατεταμένη νηστεία μπορεί να οδηγήσει σε μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από επιβλαβή επίπεδα κετονικών σωμάτων και υψηλά επίπεδα οξύτητας στο αίμα.

Η κέτωση συνήθως ξεκινά μετά από 48 ώρες στις γυναίκες και μετά από 72 ώρες στους άνδρες.

Συμπέρασμα

Οι περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να χάνουν μυϊκή μάζα μετά από 24 με 48 ώρες. Για να σταματήσει αυτή η διαδικασία ή να μειωθεί τουλάχιστον, θα πρέπει να καταναλώνεις ένα υγρό που περιέχει γλυκόζη, συνήθως με την μορφή της ζάχαρης.

Οι χυμοί και τα ενεργειακά ποτά με γλυκόζη αποτελούν τις πιο δημοφιλείς επιλογές. Αλλά και τα πρωτεϊνούχα ποτά μπορούν να βοηθήσουν.

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece