Πώς να συνδυάσω την υγιεινή διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος;

Τα βασικά σημεία που πρέπει να αρχίσεις να υιοθετείς σαν διατροφικές συνήθειες.

26.07.2019

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

υγιεινή διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος;

Συνεργάστηκε η Δέσποινα Μαρσέλου, κλινικός διαιτολόγος με ειδίκευση στα αυτοάνοσα νοσήματα και μετεκπαίδευση στη φυτοφαγία, BSc, ΜSc, PgD (CERT Cornell University
(getactive.gr, notanordinarymum.gr)

Σε μεγάλο οικονομικό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε πριν από εβδομάδες στους Δελφούς ομάδα σημαντικών επιστημόνων τόνισε ότι η μεσογειακή διατροφή είναι η μοναδική ίσως βιώσιμη διατροφή για τον άνθρωπο και τον πλανήτη. Όπως ανέφεραν οι ομιλητές στο Delphi Economic Forum IV, σε στρογγυλό τραπέζι με θέμα «Mediterranean diet paradigm. Achieving the United Nations sustainable development goals through food», αυτού του τύπου η διατροφή συμβάλλει και στην προστασία του περιβάλλοντος από την κλιματική αλλαγή. Ωστόσο, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών στρέφει τον προβολέα (και) προς τη vegan διατροφή εξηγώντας εμπεριστατωμένα τα οφέλη της, όχι μόνο για τον πλανήτη αλλά και για τον άνθρωπο.

Διάβασε επίσης: Πώς θα προστατεύσουμε το περιβάλλον; Καθημερινές συνήθειες για οικολογική συνείδηση

Οι vegans θα σώσουν τη Γη;

Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, “μια παγκόσμια μεταστροφή σε μια vegan διατροφή είναι ζωτικής σημασίας για να σωθεί ο κόσμος από την πείνα, τη φτώχεια και το σοβαρότερο παράγοντα της κλιματικής αλλαγής”.  Η αναφορά σημειώνει ότι η δυτική προτίμηση για διατροφή με πολύ κρέας – και γαλακτοκομικά – είναι “μη βιώσιμη”, ειδικά όσο ο πληθυσμός αναμένεται να αυξηθεί στα 9,1 δισεκατομμύρια ως το 2050. Επιπλέον, η vegan διατροφή και η ποικιλομορφία σε φυτικές ίνες που διαθέτει βοηθά σε μεγαλύτερη παραγωγή λιπαρών οξέων βραχέας αλύσου (SCFA) καταπολεμώντας έτσι τις φλεγμονές και παρέχοντας προστασία απέναντι σε πληθώρα αυτοάνοσων και παθήσεων ανοσοποιητικού, αφού οι φυτικές ίνες είναι ασπίδα για το μικρο- βίωμα του εντέρου».

Είναι η vegan διατροφή η λύση για την προστασία του περιβάλλοντος; 

Σε ανάλυση μεγάλου μεγέθους μελέτης που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Science συμπεραίνεται ότι ο βασικός τρόπος για να προλάβουμε την καταστροφή του πλανήτη είναι να σταματήσουμε να καταναλώνουμε τόσο πολύ κρέας και γαλακτοκομικά. Τα νούμερα που αναδείχτηκαν από τη μελέτη είναι αποκαλυπτικά:

  • Το κρέας και τα γαλακτοκομικά παρέχουν στους κατοίκους της Γης μόνο
    το 18% των απαραίτητων θερμίδων και το 37% της πρωτεΐνης, ωστόσο για την παραγωγή τους χρησιμοποιείται έως και το 83% των καλλιεργήσιμων εκτάσεων.
  • Χωρίς την κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών, θα μειωνόταν
    έως και κατά 75% η παγκόσμια καλλιέργεια γης –μια περιοχή που ισούται
    με τις ΗΠΑ, την Κίνα, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Αυστραλία μαζί–, ενώ και πάλι θα μπορούσε να τραφεί ο πληθυσμός.
  • Καθώς η κτηνοτροφία είναι ο βασικός ένοχος για την εκπομπή αερίων στη Γη (περισσότερο από τα αεροπλάνα, τα τρένα και τα αυτοκίνητα μαζί), η αφαίρεση των εκτρεφόμενων ζώων από το διατροφικό μας πλάνο θα μπορούσε να αφήσει χώρο στον πλανήτη να αναγεννηθεί. Ένα ακόμα αρνητικό στοιχείο: Η εκτροφή ζώων για τροφή έχει επίσης τη μεγαλύτερη συμβολή στην εξαφάνιση άγριων ζώων στον πλανήτη.

Τι μπορεί να κάνει ο καθένας χωριστά; Μικρές αλλαγές προς μια πιο ενσυνείδητη διατροφή που θα τον βοηθήσουν να τρέφεται πιο υγιεινά και να βάλει ταυτόχρονα ένα λιθαράκι για τη σωτηρία
του πλανήτη μας.

Πώς να συνδυάσω την υγιεινή διατροφή και προστασία του περιβάλλοντος;

  • Δίνουμε προτεραιότητα στις φυτικές τροφές. Γεμίζουμε το πιάτο μας με φρούτα και λαχανικά και σχεδιάζουμε τα γεύματά μας με βάση αυτά. Αυτό, εκτός από το ότι μας προσφέρει πολύτιμες βιταμίνες και φυτικές ίνες, συμβάλλει στη μείωση κατανάλωσης νερού και της αποψίλωσης δασών, που σχετίζονται με την εντατική κτηνοτροφία.
  • Μειώνουμε την κατανάλωση κρέατος. Το tip της Δέσποινας Μαρσέλου: Κάνε το κρέας συνοδευτικό της σαλάτας σου και όχι τη σαλάτα συνοδευτικό. Το κόκκινο κρέας ούτως ή άλλως πρέπει να έχει μικρή θέση στο τραπέζι μας, όπως άλλωστε προσδιορίζει και η μεσογειακή διατροφή, καθώς είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά, περιέχει ορμόνες και αντιβιοτικά, βλάπτει την υγεία του εντέρου και ό,τι ωφέλιμο μας παράσχει (πρωτεΐνη, σίδηρος) μπορεί να αντικατασταθεί από εναλλακτικές πηγές (π.χ. όσπρια, μανιτάρια, κινόα, ξηροί καρποί). Από περιβαλλοντική σκοπιά, η παραγωγή κρέατος και ειδικά του μοσχαρίσιου συμβάλλει σημαντικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, κάτι που επηρεάζει κατά πολύ το περιβάλλον.
  • Επιλέγουμε τοπικά προϊόντα. Μια καλή ευκαιρία για την υγεία του πλανήτη και τη δική μας είναι να στραφούμε σε ντόπιους παραγωγούς και αγορές με φρέσκια τοπική παραγωγή. «Μίλησε με τους ίδιους τους παραγωγούς, ζήτησε πληροφορίες για το προϊόν ώστε να ξέρεις τι ακριβώς καταναλώνεις ή ακόμα και πώς να το μαγειρέψεις. Να θυμάσαι ότι όσο πιο κοντά μας παράγεται ένα προϊόν, τόσο πιο μικρό είναι το ταξίδι που πρέπει να κάνει, μειώνοντας το ενεργειακό του αποτύπωμα» προτείνει η ειδικός.
  • Τρώμε και επιλέγουμε ενσυνείδητα. Όταν δίνουμε περισσότερη σημασία σε αυτό που τρώμε, κατορθώνουμε να δούμε τι βρίσκεται πίσω από αυτό και μπορούμε έτσι να αλλάξουμε τόσο την κατανάλωσή μας όσο και τον τρόπο που βλέπουμε το φαγητό, δηλαδή να σταματήσουμε να το πετάμε, να το επιλέγουμε πιο συνετά, από πιο βιώσιμες πηγές, συσκευασμένο με ανακυκλώσιμα υλικά.
  • Επιλέγουμε βιολογικά. Τα βιολογικά τρόφιμα είναι απαλλαγμένα από συνθετικά παρασιτοκτόνα, συμβάλλοντας έτσι και στην υγεία μας, ενώ είναι πιο φιλικά προς τον πλανήτη από τα συμβατικά.

Διάβασε επίσης: Βγήκε οικολογικός οδηγός για τεμπέληδες για τη σωτηρία του πλανήτη από τον ΟΗΕ

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece