Cyclesync: Η τάση που προσαρμόζει την προπόνηση σου με βάση τον κύκλο σου

Πολλές γυναίκες επιλέγουν να προσαρμόζουν την άσκησή τους στις φάσεις του εμμηνορροϊκού τους κύκλου. Έχει όμως αποτέλεσμα το Cyclesync;

γυναίκα που γυμνάζεται με βάση τον κύκλο της istock

Το γυναικείο σώμα βιώνει ορμονικές διακυμάνσεις και αλλαγές κάθε μήνα. Οι φάσεις με υψηλή συγκέντρωση ορμονών στο αίμα εναλλάσσονται με φάσεις με χαμηλότερη συγκέντρωση ορμονών. Αυτές οι φάσεις επηρεάζουν πολλές λειτουργίες στο σώμα σου και ακόμη και διαφορετικούς τύπους μεταβολισμού καθώς και του ενεργειακού μεταβολισμού.

Εκεί προέκυψε η ιδέα να συγχρονίζεις την προπόνησή σου με τον καταμηνιαίο σου κύκλο. Με απλά λόγια να προσαρμόζεις την προπόνησή σου ανάλογα με τη φάση στην οποία βρίσκεσαι: 

  • Ωοθυλακική φάση: τις πρώτες ημέρες (7 έως 10) ημέρες μετά το τέλος της περιόδου
  • Η φάση της ωορρηξίας: σηματοδοτεί τις 3-4 ημέρες στη μέση του κύκλου
  • Η ωχρινική φάση: 10-14 ημέρες πριν από την επόμενη περίοδο
  • Η εμμηνορροϊκή φάση: η τελική φάση είναι οι 3-7 ημέρες κατά τη διάρκεια της περιόδου

Η έννοια του συγχρονισμού της περιόδου σου, όπου οι γυναίκες ανάλογα με τις φυσιολογικές ορμονικές τους διακυμάνσεις, προσαρμόζουν τις προπονήσεις τους με τις φάσεις του εμμηνορροϊκού του κύκλου για να γίνουν πιο γρήγορες και δυνατές – ακόμη και να μειώσουν τον κίνδυνο τραυματισμού – έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.

Τι είναι ο συγχρονισμός κύκλου;

Ο συγχρονισμός κύκλου είναι μια πρακτική που χρησιμοποιεί τις συνήθειες του τρόπου ζωής για να καταπολεμήσει τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο εμμηνορροϊκός κύκλος στη διάθεση, την όρεξη και την ενέργεια.

Ο συγχρονισμός του κύκλου αναφέρεται σε αλλαγές στον τρόπο ζωής που βασίζονται στον καταμηνιαίο κύκλο. Η σκέψη πίσω από αυτό είναι ότι μειώνει την ένταση των συμπτωμάτων και σταθεροποιεί τη διάθεση των γυναικών.

Η πρακτική περιλαμβάνει αλλαγές στη διατροφή, στο πρόγραμμα προπόνησης και σε άλλες καθημερινές δραστηριότητες, όλα σε μια προσπάθεια να αυξήσουν τα επίπεδα ενέργειας, να ανακουφίσουν τα συμπτώματα που προκαλούν οι ορμονικές αλλαγές και να επηρεάσουν την αθλητική απόδοση.

Do you #cyclesync;

Ενώ η ιδέα του συγχρονισμού κύκλων έχει γίνει ολοένα και πιο δημοφιλής μεταξύ των ασκούμενων, η έρευνα για την υποστήριξη της θεωρίας έχει εγείρει περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις. Μήπως ο προγραμματισμός των προπονήσεων με γνώμονα τις φάσεις του κύκλου είναι περισσότερο διαφημιστική εκστρατεία παρά επιστήμη; Τι λέει η έρευνα για τον συγχρονισμού κύκλου;

Σε αντίθεση με άλλες αμφισβητούμενες τάσεις ευεξίας, που εμφανίζονται από το πουθενά, η ιδέα ότι το σώμα μιας γυναίκας αλλάζει σύμφωνα με τις ορμονικές διακυμάνσεις είναι αδιαμφισβήτητη. Οι μελέτες το επιβεβαιώνουν: ο φυσιολογικός εμμηνορροϊκός κύκλος προκαλεί αλλαγές στα επίπεδα ενέργειας, τη διάθεση και το στρες. 

Τόσο ισχυρές είναι οι αποδείξεις, πέρα από την επιστήμη, αφού δεν υπάρχει ούτε μια γυναίκα στη γη που να μην έχει ενδείξεις κάποιου συμπτώματος που προκαλείται από τις ορμονικές αλλαγές. Είναι επίσης ο λόγος που οι εργοδότες είναι πλέον νομικά υποχρεωμένοι να αναγνωρίζουν και να κάνουν "λογικές προσαρμογές" λόγω των επιπτώσεων που έχουν οι ορμονικές αλλαγές στο σώμα μας. 

Αλλά πέρα από την απόδειξη αυτών των φυσιολογικών συνεπειών για κάθε γυναίκα, η έρευνα δείχνει ότι ο εμμηνορροϊκός κύκλος δεν επηρεάζει την απόδοση ισχύος κατά την ποδηλασία

Τον Ιανουάριο του 2023, έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Physiology έδειξε ότι οι αντίστοιχες φάσεις ενός εμμηνορροϊκού κύκλου δεν είχαν καμία επίδραση στην απόδοση ισχύος των γυναικών στα τεστ ποδηλασίας σε σύγκριση με τους άντρες.

Μόλις δύο μήνες αργότερα, μια ξεχωριστή εργασία που περιλαμβάνει πέντε συστηματικές ανασκοπήσεις και μια μετα-ανάλυση που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Sport and Active Living, ασχολήθηκε με τη βιβλιογραφία που δείχνει ότι η σηματοδότηση των οιστρογόνων (η ενεργοποίηση των οδών που μπορούν να αλλάξουν την έκφραση ορισμένων κυττάρων) μπορεί να επηρεάσει μυϊκές προσαρμογές από την προπόνηση με αντίσταση, όπως η εναλλαγή πρωτεϊνών, η λειτουργία μυοσίνης και η δραστηριότητα των δορυφορικών κυττάρων (όλα απαιτούνται για τη μετατροπή της χημικής ενέργειας σε μηχανική ενέργεια για δύναμη και κίνηση).

Το συμπέρασμα; Είναι πολύ πρόωρο να συμπεράνουμε ότι οι βραχυπρόθεσμες διακυμάνσεις στις ορμόνες των ωοθηκών επηρεάζουν σημαντικά την απόδοση της άσκησης ή τις πιο μακροπρόθεσμες προσαρμογές στην προπόνηση με αντιστάσεις. Επομένως, η προπόνηση αντίστασης που βασίζεται σε ορμονικές αλλαγές δεν είναι μια προσέγγιση βασισμένη σε στοιχεία.

Οι συγγραφείς αναγνώρισαν ότι μια μακροπρόθεσμη μείωση των ορμονικών επιπέδων (όπως συμβαίνει κατά την εμμηνόπαυση) θα μπορούσε να είναι επιζήμια για τις μυϊκές προσαρμογές, αλλά πιστεύουν ότι είναι πολύ νωρίς για να πούμε εάν οι βραχυπρόθεσμες ορμονικές διακυμάνσεις (όπως ο εμμηνορροϊκός κύκλος) έχουν σημαντική επίδραση.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι και οι δύο προαναφερθείσες μελέτες αντιπροσωπεύουν υγιείς γυναίκες με σταθερό κύκλο, με την τελευταία έρευνα να αποκλείει συμμετέχοντες με "γνωστές δυσλειτουργίες του εμμηνορροϊκού κύκλου", καθώς και όσες λαμβάνουν ορμονική αντισύλληψη.

Άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2022 και πραγματοποιήθηκε σε αθλητές διαφορετικών επιπέδων απόδοσης διαπίστωσε ότι εμμηνορροϊκοί κύκλοι μπορεί να επηρεάσουν την απόδοση της άσκησης. Λοιπόν, τι σημαίνει αυτό για τις προπονήσεις συγχρονισμού κύκλου;

"Τα προγράμματα συγχρονισμού του κύκλου δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τη μοναδική ορμονική ταυτότητα κάθε γυναίκας. Ο εμμηνορροϊκός κύκλος κάθε γυναίκας είναι διαφορετικός. Κάποιες μπορεί να είναι ευαίσθητες σε ορμονικές αλλαγές, κάποιες όχι." λέει ο γυναικολόγος Σπύρος Γράψας. Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να ακούς το σώμα σου, δεν θα σε προδώσει ποτέ.

Τι να τρως πριν και κατά την περίοδο για να νιώθεις καλύτερα;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i