Μήπως το παρακάνεις με την άσκηση;

Πότε η προπόνηση γίνεται υπερβολική; Τα σημάδια θα σου το δείξουν.

άσκηση iStock

Συνεργάστηκε η Ελευθερία Δούμτση, fitness manager Personal Health & Performance (@eledoumtsi). Oι άνθρωποι που λατρεύουν την άσκηση και δε νοούν τη ζωή τους χωρίς καθημερινή γυμναστική, η οποία μάλιστα συχνά ξεπερνά και τη μιάμιση ώρα τη μέρα, συνήθως φτάνουν σε μια κατάσταση υπερκόπωσης, που κρατά τον οργανισμό τους σε κατάσταση υπερβολικού στρες και φλεγμονής.

Gymaholics: Ο όρος αυτός αναφέρεται στα άτομα που είναι εθισμένα στη γυμναστική. Γιατί βέβαια υπάρχει και αυτή η κατηγορία εθισμού, με οδυνηρές επιδράσεις στη σωματική υγεία του ασκούμενου. 

Οι ειδικοί συνιστούν... ...η γυμναστική σου να είναι ποιοτική και να μη συνδέεται με το χρόνο και την καθημερινή σου παρουσία στο γυμναστήριο. Οι προπονητές συνιστούν για τους απλούς ασκούμενους  και όχι τους αθλητές– ένα πρόγραμμα διάρκειας από 45 λεπτά έως 1 ώρα, μέχρι και τέσσερις φορές την εβδομάδα. Από κει και έπειτα σημαντικό ρόλο παίζει το πόσο σωστό είναι το πρόγραμμα που ακολουθείς, αλλά και οι συμβουλές του προπονητή, που έχει χρέος και ευθύνη να σε παρακολουθεί την ώρα που γυμνάζεσαι και κάθε φορά που χρειάζεται να σε παρακινεί να εκτελείς σωστά τις ασκήσεις σου. Αυτό το τελευταίο παίζει σπουδαίο ρόλο στην αποφυγή τραυματισμών και βλαβών, οι οποίες μπορεί να είναι και μόνιμες. Βέβαια, αυτό που είναι καλό να γνωρίζεις είναι ότι η υπερβολική προπόνηση, πέρα από τους τραυματισμούς, μπορεί να σε φέρει αντιμέτωπη ακόμα και με σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως η ραβδομυόλυση (οξεία και μερικές φορές θανατηφόρος ασθένεια, κατά την οποία η λύση των μυϊκών κυττάρων οδηγεί σε οξεία νεφρική ανεπάρκεια).

Ενδείξεις ότι η προπόνησή σου ξεπερνά το μέτρο

Ένας από τους λόγους που κάνεις γυμναστική είναι και για να νιώθεις καλή διάθεση και ευεξία κάθε μέρα. Όταν όμως αρχίσουν τα πράγματα να γίνονται διαφορετικά, τότε φτάνει η στιγμή να αναρωτηθείς τι είναι αυτό που δεν πάει καλά. Δες παρακάτω 5 "συμπτώματα" που σου δείχνουν ότι το παρακάνεις.

1. Δε νιώθεις χαρά, ευεξία, ικανοποίηση. Αντίθετα, είσαι μέσα στα νεύρα και στην γκρίνια. Πας από υποχρέωση στο γυμναστήριο, γιατί "έτσι πρέπει" και γιατί αν δεν πας, οι τύψεις σου έπειτα θα είναι μεγαλύτερες. Και επειδή το ένα φέρνει το άλλο, είναι ζήτημα χρόνου να δεις και την απόδοσή σου να μειώνεται.

2. Δε βλέπεις το βάρος σου να "πιάνει" τα επιθυμητά επίπεδα. Κι όμως, ενώ περιμένεις ότι με την καθημερινή προπόνηση δε θα έχεις πρόβλημα βάρους, δε βλέπεις τα πράγματα να λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση. Έχεις την αίσθηση πως τίποτα δεν "κουνιέται" στη ζυγαριά. Αυτό είναι εύκολο να εξηγηθεί. Η υπερβολική προπόνηση σε εξασθενίζει και αυξάνει το σωματικό λίπος, με άλλα λόγια ο μεταβολισμός δε λειτουργεί και με τον τρόπο του σου ζητά "ανάπαυλα".

3. Έχεις συχνούς μυϊκούς τραυματισμούς, ενώ η αποκατάσταση αργεί. Αυτό είναι ακόμα ένα δείγμα ότι ο οργανισμός σου είναι επιβαρημένος από την πολλή προπόνηση. Μάλιστα, οι μυϊκές θλάσεις είναι πιο συχνές στα άτομα που καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια να προπονούνται όσο περισσότερες φορές γίνεται μέσα στην εβδομάδα. Από την άλλη, αργεί πολύ να γίνει αποκατάσταση του τραυματισμού, ακριβώς επειδή είσαι αδύναμη και χρειάζεσαι ξεκούραση.

4. Έχεις ανώμαλη περίοδο και αρρωσταίνεις με το παραμικρό. Κάτι που επίσης θα σου δώσει σημάδια ότι το έχεις παρακάνει είναι το γεγονός ότι αρρωσταίνεις συνέχεια, ενώ όπως καλά γνωρίζεις με την καλή και σωστή άσκηση συνήθως ο οργανισμός θωρακίζεται. Επίσης, η περίοδός σου γίνεται ακανόνιστη. Οι περισσότερες γυναίκες που γυμνάζονται πολύ παραπονιούνται ότι "χάνεται" ένας μήνας. Υπάρχει όμως και η περίπτωση να έχεις περίοδο πάνω από μία φορά το μήνα. Δοκίμασε να εντάξεις το πρόγραμμα της άσκησής σου σε ένα διαφορετικό πλαίσιο που θα περιλαμβάνει περισσότερες μέρες ξεκούρασης μέσα στην εβδομάδα.

5. Παρατηρείς μεταπτώσεις στη διάθεσή σου. Αυξημένο στρες και πολλά νεύρα παρατηρούνται στους ανθρώπους που υπερβάλλουν με τη γυμναστική. Και αυτό εξηγείται επιστημονικά. Όταν το σώμα στρεσάρεται, τότε γίνεται υπερέκκριση της κορτιζόλης, της ορμόνης που συνδέεται με το άγχος, η οποία δεν παράγεται μόνο όταν κάποιος πιέζεται ψυχολογικά, αλλά και όταν αθλείται υπερβολικά.

Τι μπορείς να κάνεις

Όταν βλέπεις ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω συμπτώματα να σε βασανίζουν (γιατί στην πραγματικότητα αυτό γίνεται, απλά συνήθως το υπομένεις σιωπηλά), συζήτησέ το με τον προπονητή σου και φυσικά μείωσε έτσι κι αλλιώς τις προπονήσεις σου. Αυτό θα σε ξεκουράσει, θα σε χαλαρώσει σωματικά και ψυχικά και σύντομα θα είσαι δυνατή, όπως και πριν. Και πιθανότατα σε ακόμα καλύτερη φόρμα!

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i