5 λόγοι για να γυμναστείς χωρίς αθλητικά παπούτσια

Ποια είναι τα απίστευτα οφέλη της σωματικής άσκησης χωρίς αθλητικά παπούτσια;

barefoot istock

Από το 1960, όταν ο Αιθίοπας δρομέας Αμπέμπε Μπικίλα, κατέλυσε το παγκόσμιο ρεκόρ, τερματίζοντας σε 2:15:16 και καλύπτοντας τη διαδρομή ξυπόλυτος, έχουν περάσει 64 χρόνια. Η προπόνηση χωρίς αθλητικά παπούτσια (barefoot), επανέρχεται στην άσκηση, όχι μόνον ως trend αλλά και ως επιπλέον ανάγκη, επειδή προσφέρει πολλά οφέλη. 

Μπορεί να βελτιώσει την ευκινησία, τη σταθερότητα του αστραγάλου και τη θέση της άρθρωσης, εάν γίνει σωστά. Για μερικούς, αυτό μπορεί να ανακουφίσει τον πόνο από επαναλαμβανόμενες κινήσεις, όπως το τρέξιμο.

Προπόνηση χωρίς παπούτσια: Πώς να τρέξεις ξυπόλητη

Το σημαντικό είναι να κερδίσεις τα όποια πλεονεκτήματα έχει να προσφέρει το ξυπόλυτο τρέξιμο, χωρίς όμως να ρισκάρεις οποιοδήποτε τραυματισμό.  Αυτό πρέπει να γίνει πολύ-πολύ προσεκτικά και σταδιακά εισάγοντας 1-2 φορές την βδομάδα, όταν τελειώνει; την προπόνηση σου, ακόμα 2-3 γύρους χαλαρό τρέξιμο (ή ακόμα και περπάτημα στην αρχή) για αποθεραπεία χωρίς παπούτσια.

  • Ξεκίνα με περπάτημα: Οι αρχάριοι στην ξυπόλητη προπόνηση θα πρέπει να ξεκινούν περπατώντας ξυπόλητοι για 5 λεπτά την ημέρα, αυτό μπορεί να είναι μόνο μέσα στο σπίτι, για αρχή. Το περπάτημα χωρίς παπούτσια δυναμώνει αρκετά τους μικρούς μυς της πατούσας, καθώς και τους τένοντες και τους συνδέσμους της.
  • Βρες την κατάλληλη επιφάνεια: Ιδανικές είναι το γρασίδι και η άμμος στη θάλασσα. Αν δεν έχεις πρόσβαση σε τέτοιες επιφάνειες καλύτερα μη ρισκάρεις καθόλου το ξυπόλυτο τρέξιμο σε χώμα ή άσφαλτο.
  • Κάνε μία χαλαρή προπόνηση την εβδομάδα: Στην πορεία, αφού δυναμώσουν αρκετά τα πόδια, μπορεί μια από τις χαλαρές προπονήσεις της βδομάδας στο γρασίδι, (π.χ. 30 λεπτά χαλαρό τρέξιμο) να γίνεται από την αρχή χωρίς παπούτσια.
  • Δοκίμασε τα minimal παπούτσια: Μιμούνται το ξυπόλυτο τρέξιμο και σε προστατεύουν από μικροεκδορές.

Διαβάστε επίσης: 5 ασκήσεις που αξίζει να κάνεις χωρίς παπούτσια

Ξυπόλητη γυμναστική: Τα απίστευτα οφέλη για την υγεία 

γυμναστικη_ξυπολυτη
Istock

1. Ενισχύει την ισορροπία και τη σταθερότητα

Η προπόνηση χωρίς αθλητικά παπούτσια συμβάλλει στην αύξηση της σταθερότητας στα πόδια και στο σώμα σου. Όταν γυμνάζεσαι ξυπόλητη, έχεις τη δυνατότητα να απλώσεις τα δάχτυλά σου σε αντίθεση με τα αθλητικά παπούτσια όπου συχνά συμπιέζονται, γεγονός που δημιουργεί μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με το έδαφος, προσφέροντας έτσι μεγαλύτερη σταθερότητα.

Επίσης, η ξυπόλυτη άσκηση μπορεί να βοηθήσει τα πόδια που έχουν αλλάξει σχήμα με την πάροδο του χρόνου λόγω των υποδημάτων, κάτι που επηρεάζει σημαντικά τη σταθερότητά σου.

2. Αυξάνει τον συντονισμό

Η επιστροφή στη Φύση, η εκ νέου εκμάθηση των κινήσεών σου και η βελτίωση της μυϊκής εμπλοκής σου αυξάνει την ενεργοποίηση των ιδιοϋποδοχέων, φέρνοντας τον συντονισμό, τη σταθερότητα και την ισορροπία σε καλύτερο επίπεδο. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε πιο υγιείς αρθρώσεις και σε σημαντική μείωση του κινδύνου τραυματισμού.

3. Δυναμώνει τα πόδια

Όταν προπονείσαι ξυπόλητη, δεσμεύεις όλους τους μυς των ποδιών σου με τρόπο που δεν είναι πάντα εφικτός λόγω της προστασίας που παρέχουν τα παπούτσια σου. Για παράδειγμα, τα περισσότερα παπούτσια τρεξίματος έχουν σχεδιαστεί για να σε βοηθήσουν να δίνεις ώθηση προς τα εμπρός, όχι για να παρέχουν ισορροπία. Με αποτέλεσμα, τα πόδια σου δεν εμπλέκονται με τον σωστό τρόπο, γεγονός που οδηγεί σε πιο σφιχτούς μυς, αυξημένη πίεση στις αρθρώσεις και πιο αδύναμα πόδια. 

4. Ενισχύει την κινητικότητα του ποδιού

Η ξυπόλητη γυμναστική βοηθά στην αύξηση της κίνησης και της κινητικότητας του ποδιού. Βελτιώνει την κινητικότητα του αστραγάλου συνδέοντας τους ιστούς από τα δάχτυλα των ποδιών και την πελματιαία περιτονία στον αστράγαλο. Αν και είναι συνηθισμένο να φοράς παπούτσια για άσκηση, μπορεί να υπάρχουν κάποιες όχι και τόσο μεγάλες επιρροές στα πόδια και το σώμα. Ενώ σίγουρα υπάρχουν οφέλη από το να φοράς παπούτσια, το σώμα σου αλλάζει για να χωρέσει στα παπούτσια γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε διάφορες συνέπειες, όπως πιο αδύναμα πόδια και αφύσικη κατανομή βάρους. Όταν είσαι ξυπόλητη, δεσμεύεις όλους τους μυς σου με τον κατάλληλο τρόπο που σου επιτρέπει να δημιουργήσεις την απαραίτητη σύνδεση μεταξύ των ιστών και των συνδέσμων σου επειδή το σώμα σου δεν αλλάζει για να προσπαθήσει να βρει ισορροπία.

5. Συμβάλλει στην αισθητηριακή επίγνωση

Ένα από τα πλεονεκτήματα της γυμναστικής χωρίς παπούτσια είναι η αισθητηριακή ανατροφοδότηση που λαμβάνεις, όταν τα πόδια σου συνδέονται απευθείας με το έδαφος. Ο εγκέφαλός λέει στο σώμα πώς να προσγειώσει το πόδι σου στο έδαφος, συμπεριλαμβανομένης της πίεσης που πρέπει να ασκήσεις.

Η σύνδεσή σου με το έδαφος σου επιτρέπει την άμεση πρόσβαση για να γνωρίζεις πού κινείσαι ανά πάσα στιγμή.

Διαβάστε επίσης: Διαβήτης | Γιατί δεν πρέπει να περπατάς ξυπόλυτη;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i