Δύο πράγματα που δεν πρέπει να πεις σε κάποιον που πάσχει από κατάθλιψη

Πώς θα μπορούσες να βοηθήσεις, χωρίς να βαρύνεις συναισθηματικά τον φίλο σου που παλεύει καθημερινά με τη συγκεκριμένη ασθένεια.

κατάθλιψη Unsplash

Αρκετά εκατομμύρια συνάνθρωποί μας δυστυχώς έχουν βιώσει ή εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν καθημερινά την κατάθλιψη, μία ψυχική διαταραχή που προκαλεί θλίψη και έλλειψη ενδιαφέροντος. Και εκτός του ότι κάθε μέρα πρέπει να δίνουν τη δική τους μάχη με τον αόρατο εχθρό, συχνά μπορεί να έρχονται σε δύσκολη θέση, πιστεύοντας πως κάνουν τους υπόλοιπους να νιώθουν άβολα με τη συμπεριφορά τους. 

Γι' αυτό είναι πολύ σημαντικό, ο καθένας από εμάς να προσέχει πολύ τι θα πει σε κάποιον που αντιμετωπίζει τη συγκεκριμένη ασθένεια, καθώς η ψυχολογική του κατάσταση δεν θα μπορεί να "σηκώσει" ένα ακόμα τραύμα που θα προέλθει ακούσια από εσένα.

Ξέρουμε πως η πρόθεσή σου είναι να βοηθήσεις, προσπαθώντας να πεις κάτι που θα κάνει τον φίλο ή συγγενή σου να βγει από αυτό το αδιέξοδο. Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, καθώς αν και η καταθλίψη εμφανίζεται ως θλίψη, η αιτία της είναι πολύ πιο βαθιά από όσο νομίζεις. Συνεπώς, θα σου συστήναμε να αποφύγεις να πεις:

1. Τι συνέβη και έχεις κατάθλιψη;

Δεν είναι απαραίτητο να συμβεί κάτι για να εμφανιστεί η διαταραχή. Φυσικά και παίζουν ρόλο οι εξωτερικοί παράγοντες και το περιβάλλον που κινείσαι που μπορεί να ενεργοποιήσουν τη συγκεκριμένη ασθένεια, ειδικότερα αν υπάρχει κληρονομικότητα, ωστόσο η κατάθλιψη δεν χρειάζεται αναγκαστικά ένα μεμονωμένο περιστατικό για να δηλώσει παρουσία. Μην προσπαθήσεις, λοιπόν, να εκλογικεύσεις την κατάσταση, θέλοντας να δεις λογικά το τι συμβαίνει. Είναι άτοπο να περιμένεις πως έτσι θα αλλάξει η κατάσταση. Όλοι γνωρίζουμε πως τα συναισθήματα και η ψυχολογική κατάσταση δεν περιλαμβάνουν διακόπτη. Επομένως, η προσέγγιση πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στον άνθρωπο που παλεύει με την κατάθλιψη, να καταθέσει τα συναισθήματά του και τον τρόπο που εκείνος πιστεύει πως θα τον βοηθούσε. Πες καλύτερα: "γεια, ξέρω πως δεν νιώθεις καλά τον τελευταίο καιρό και ήθελα να δω αν μπορώ να βοηθήσω με κάποιον τρόπο". 

Παράλληλα, μπορείς να κάνεις ερωτήσεις σχετικά με την εμπειρία του για να καταλάβεις, υπογραμμίζοντας το ότι δεν γνωρίζεις πολλά για την κατάθλιψη, ωστόσο θες να μάθεις πώς ο ίδιος τη βιώνει. Τέλος, δείξε πως κατανοείς το πόσο δύσκολο μοιάζει να είναι αυτό για εκείνον, δίνοντας την ευκαιρία να σε οδηγήσει εκείνος στο πώς θα μπορούσε να βοηθηθεί. 

2. Βγες από αυτό ή σκέψου κάτι ευχάριστο

Όπως προαναφέρθηκε, τα συναισθήματα δεν είναι διακόπτης που μπορείς ανάλογα με το πώς θες να νιώσεις, να αλλάξουν. Είναι άτοπο να πεις κάτι τέτοιο, καθώς η απάντηση θα είναι 100%: "πώς δεν το είχα σκεφτεί;!" και 100% ειρωνική. Δεν υπάρχει κάποια πρακτική ή μαγική συνταγή, επομένως καλύτερα να μην πεις τίποτα. Παράλληλα, το να δώσεις την ιδέα να σκεφτεί κάτι ευχάριστο, δεν θα βοηθήσει, παρά μπορεί και να κάνει τα πράγματα χειρότερα. Το να σκεφτεί κάτι ευχάριστο, θα είναι σαν μία υπενθύμιση ότι αυτή τη στιγμή ο ίδιος δεν είναι ευτυχισμένος. 

Και σε αυτή την περίπτωση ως εναλλακτική μπορείς να επικεντρωθείς στον ίδιο τον άνθρωπο, ρωτώντας απλά πώς είναι η εμπειρία για εκείνον ή το τι τον βοηθάει να τα καταφέρνει όλα. Από την άλλη, η επιβεβαίωση πως έχει υποστήριξη από όλους είναι μία άλλη προσέγγιση, που δεν θα τον κάνει μαγικά καλά, αλλά θα του δώσει την επιλογή ότι έχει κάποια βοήθεια, αν τη χρειαστεί. 

Διαβάστε Επίσης

Photo by Kristina Tripkovic on Unsplash

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i