Πού οφείλεται η τελειομανία σου και τι μπορείς να κάνεις γι'αυτό;

Πόσο κακό μπορεί να είναι το να προσπαθείς να είσαι τέλεια; Κι όμως, σίγουρα ξέρεις ότι από εκεί ξεκινούν πολλά από τα προβλήματα σου στη δουλειά - και όχι μόνο. Δώσε λύση τώρα!

τελειομανία iStock

Συνεργάστηκε ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος, πτυχιούχος του Πανεπιστημίου Κρήτης (www.psychologos-papadakis.gr).

Μήπως αισθάνεσαι πως ό,τι κάνεις δεν είναι ποτέ "αρκετό"; Μήπως έχεις αναγνωρίσει στον εαυτό σου σημάδια τελειομανίας; Πού οφείλεται η τελειομανία σου και τις μπορείς να κάνεις για να αποδεσμευτείς από αυτή την κατάσταση που, τελικά, σε αφήνει μονίμως δυστυχισμένη;

1. To πρόβλημα

Έχεις από τον εαυτό σου την απαίτηση να είσαι τέλεια και δε συγχωρείς τα λάθη. Έρευνα δείχνει πως η τελειομανία είναι επιβλαβής για την παραγωγικότητα και τη δημιουργικότητα, αλλά και πηγή δυστυχίας! Θα είσαι πιο αποτελεσματική στη δουλειά –και θα νιώθεις καλύτερα– υιοθετώντας μια "μη τέλεια" προσέγγιση.

2. Η θεωρία

Το πραγματικό κίνητρο πίσω από την τελειομανία δεν είναι η επιθυμία να κάνεις τη δουλειά σου εξαιρετικά, αλλά μια προσπάθεια να προστατέψεις τον εαυτό σου από συναισθήματα ανεπάρκειας. Όμως δεν έχει αποτέλεσμα: η τελειότητα δεν είναι απλώς ένα υψηλό στάνταρ, είναι ένα απλησίαστο, που κανείς δε θα φτάσει ποτέ! Προσπαθώντας να μη νιώσεις ανεπαρκής, καταδικάζεις τον εαυτό σου να νιώθει συνέχεια ακριβώς έτσι. Διάβασε επίσης: Σε ποιους τομείς της ζωής σου χρειάζεσαι αυτοπεποίθηση; (δες τις συμβουλές της life coach!)

3. Η λύση

Θα πρέπει να εκπαιδεύσεις το μυαλό σου να κατανοήσει ότι αρκεί να κάνεις "αρκετά καλή δουλειά". Ο κόσμος δε θα καταρρεύσει όταν θα σταματήσεις να στοχεύεις σε ένα τέλειο αποτέλεσμα. Ξεκίνα σιγά σιγά: Διάλεξε μια όχι τόσο σημαντική δουλειά, αποφάσισε πόσο χρόνο θα πρέπει να σου πάρει και μετά, όταν τελειώσει αυτός ο χρόνος, σταμάτησε. Επανάλαβέ το αυτό και σταδιακά θα αρχίσεις να νιώθεις ότι το να κάνεις καλά αλλά όχι τέλεια μια δουλειά –ο μόνος τρόπος που είναι εφικτός!– δεν οδηγεί στην καταστροφή.

4. Δοκίμασέ το

  • Μοίρασε τη διαδικασία να τελειώσεις κάτι σε δύο μέρη: Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει τις πρόχειρες ενέργειες που δε θα δει κανείς. Μετά από λίγο χρόνο πέρασε στο δεύτερο μέρος για να βελτιώσεις ό,τι έχεις ήδη κάνει.
  • Υποσχέσου ότι θα ολοκληρώσεις ένα συγκεκριμένο project. Γενικά, συνήθισε να δίνεις προτεραιότητα στο να ολοκληρώνεις κάτι και όχι να το τελειοποιείς, ακόμα κι αν ο μόνος που θα σε κρίνει θα είναι ο εαυτός σου.
  • Σημείωνε σε λίστα ό,τι έχεις κάνει. Αντί για λίστα υποχρεώσεων, φτιάξε μία με όσα ολοκληρώνεις. Θα σε βοηθήσει να μη νιώθεις ανεπαρκής υπενθυμίζοντάς σου όσα έχεις ήδη καταφέρει.

Διάβασε επίσης: Πώς να ζεις ευτυχισμένα; Κάνε μία αλλαγή κάθε μέρα της εβδομάδας (το πρόγραμμα ευτυχίας 7 ημερών)

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i