Καισαρική: Κλέβει από το μωρό σου τα καλά μικρόβια; Τι να κάνεις

Μάθε πώς τα μωρά που γεννιούνται με καισαρική τομή μπορεί να αναπληρώσουν τα χαμένα μικρόβια.

γυναίκα με νεογέννητο μετά την καισαρική τομή istock

Μετά από εννέα μήνες κατά τη γέννηση ενός μωρού αρχίζουν να αναπτύσσονται αποικίες μικροσκοπικών βακτηριακών κυττάρων έτοιμα να αποικίσουν στο μικροβίωμα του εντέρου του. Αυτό το μικροβιακό πακέτο είναι ένα είδος δώρου που προσφέρει η μητέρα στο μωρό όταν αυτό γεννιέται με φυσιολογικό τοκετό. Αλλά τι γίνεται ο τοκετός πραγματοποιείται με καισαρική τομή;

Καθώς το μωρό μεγαλώνει, το εσωτερικό του οικοσύστημα γίνεται πιο περίπλοκο, έως ότου τελικά αναπτύξει την ισχυρή βακτηριακή ποικιλότητα που επιτρέπει στο έντερο και σε άλλους μικροβιακούς παραδείσους να ρυθμίζουν και να προστατεύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και την υγεία του.

Αυτή η μέθοδος μεταφοράς μικροβίων είναι ένα εξαιρετικό εξελικτικό παιχνίδι. Αλλά στον σύγχρονο κόσμο, υπάρχει ένα ζήτημα: Δεν ακολουθούν όλα τα μωρά την ίδια διαδρομή.

Τα βρέφη που γεννιούνται με καισαρική τομή έχουν το ίδιο βακτηριακό πλεονέκτημα με αυτά που γεννήθηκαν φυσιολογικά;

Η απάντηση είναι όχι, και το ερώτημα πώς μπορεί να διορθωθεί αυτό το έλλειμμα, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός αναδυόμενου πεδίου έρευνας. Είναι επίσης ένα ζήτημα αυξανόμενης σημασίας καθώς ο ρυθμός των τοκετών με καισαρική συνεχίζει να αυξάνεται στην Ελλάδα. Έξι στις δέκα γέννες στη χώρα μας γίνονται με καισαρική τομή. Αντιστοίχως, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποίησε το 2021 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, στη Βόρεια, Δυτική και Ανατολική Ευρώπη το ποσοστό των καισαρικών τομών είναι περίπου 25%.

Τα μωρά που γεννιούνται με καισαρική τομή έχουν λιγότερη μικροβιακή έκθεση κατά τη γέννηση, αλλά μια εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Το Cell Host & Microbe προτείνει ότι μπορεί να υπάρχουν τρόποι αντιστάθμισης αυτής της απώλειας κατά τις πρώτες εβδομάδες της ζωής.

Προηγούμενες μελέτες εξέτασαν με ποιες μεθόδους μπορεί να αντισταθμιστεί η χαμένη μικροβιακή έκθεση, η πιο αξιοσημείωτη από τις οποίες περιλαμβάνει μια πρακτική που ονομάζεται κολπικός βακτηριακός αποικισμός, κατά την οποία οι κολπικές εκκρίσεις και μερικές φορές τα κόπρανα της μητέρας μεταφέρονται στο στόμα ή το δέρμα ενός βρέφους που γεννήθηκε με καισαρική τομή λίγο μετά τη γέννηση.

Αυτές οι τακτικές έχουν αποδειχθεί χρήσιμες για το μικροβίωμα του βρέφους, αλλά ορισμένοι ειδικοί έχουν εκφράσει ανησυχία για τους σχετικούς κινδύνους, όπως η ανεπιθύμητη μεταφορά επιβλαβών βακτηρίων ή ιών, συμπεριλαμβανομένων των ΣΜΝ. Τελικά, η Δρ Debby Bogaert, παιδιατρική ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, πιστεύει ότι αυτή η πρακτική δεν αρκεί για να καλύψει το κενό.

Όσα θα ήθελα να γνωρίζω για την καισαρική προτού την χρειαστώ

Καισαρική τομή και προβλήματα υγείας

Η γέννηση με καισαρική τομή έχει συσχετιστεί με:

• παχυσαρκία,
  • διαβήτη τύπου 1
  • αλλεργίες
  • άσθμα,
  • έκζεμα,
  • κοιλιοκάκη,
  • γαστρεντερίτιδα,
  • αυτοάνοσα νοσήματα.

Ειδικές μικροβιακές διαφορές στα μωρά με καισαρική τομή έχει αποδειχθεί ότι προκαλούν άμεσα ορισμένες από αυτές τις καταστάσεις υγείας.

Όμως, παρά τις όποιες διαφορές, το απλό γεγονός ότι τα μωρά που γεννιούνται με καισαρική ζουν και μεγαλώνουν δείχνει ότι κάθε παιδί αποικίζεται. Και το ερώτημα των ερευνητών είναι, από πού προέρχονται τελικά αυτά τα βακτήρια; Και προέρχονται από τη μητέρα από άλλες πηγές ή από το περιβάλλον;

Τα ευρήματα νέας μελέτης

Σε νέα μελέτη, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν τα μωρά που γεννιούνται με καισαρική και θηλάζουν, τα μικρόβια που λαμβάνουν από το μητρικό γάλα αντισταθμίζουν την έλλειψη μικροβίων.

Η έρευνα παρακολούθησε 120 Ολλανδές μητέρες και μωρά, που συνέλεξαν δείγματα δέρματος, μύτης, σάλιου και μικροβιώματος του εντέρου από τα βρέφη δύο ώρες, μία ημέρα, μία εβδομάδα, δύο εβδομάδες και έναν μήνα μετά τον τοκετό. Σε κάθε στάδιο, συνέκριναν τη μοναδική μικροχλωρίδα που βρήκαν έξι διαφορετικές μικροβιακές εστίες στις μητέρες των βρεφών: το δέρμα, το μητρικό γάλα, τη μύτη, το λαιμό, τον κόλπο και τα κόπρανα τους.

Σε όλα τα βρέφη, ανεξάρτητα από τη μέθοδο τοκετού, κατά μέσο όρο το 58,5% του μικροβιακού τους τοπίου θα μπορούσε να εντοπιστεί απευθείας στις μητέρες τους - και η επαφή δέρμα με δέρμα skin to skin καθώς και τα φιλιά και οι αγκαλιές τις πρώτες εβδομάδες ενός βρέφους βοηθά ως προς αυτό. Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα ήταν η ανακάλυψή τους ότι ο τρόπος με τον οποίο γεννήθηκαν τα μωρά επηρέασε την προέλευση των βακτηρίων.

Σε αναλύσεις των κοπράνων των μωρών δύο εβδομάδες μετά τον τοκετό, το ποσοστό του μικροβιώματος του βρέφους ήταν δύο φορές μεγαλύτερο στα μωρά που γεννήθηκαν φυσιολογικά από ότι στα μωρά που γεννήθηκαν με καισαρική τομή. Ωστόσο, τα μωρά με καισαρική τομή, διαπιστώθηκε ότι είχαν λάβει σχεδόν το ένα τρίτο του μικροβιώματος τους από το θηλασμό, ενώ η βακτηριακή διάσπαση των κολπικά γεννημένων βρεφών περιελάμβανε μόνο το 11,2% που ανιχνεύτηκε στο μητρικό γάλα.

Ενώ ορισμένα συγκεκριμένα βακτήρια μπορεί να λείπουν, υπάρχει μια αξιοσημείωτη επικάλυψη σε διάφορες περιοχές του σώματος - πράγμα που σημαίνει ότι ο θηλασμός την αντισταθμίζει. Οι συγγραφείς διαπίστωσαν επίσης ότι τα μωρά που γεννιούνται με καισαρική τομή και πίνουν αποκλειστικά ξένο γάλα στερούνται το πλούσιο μικροβίωμα που δημιουργούν τα μωρά με καισαρική τομή που τρέφονται με μητρικό γάλα.

Ό,τι παίρνει το μωρό από τη μητέρα είναι σημαντικό

Ο θηλασμός μεταδίδει ακόμη και μικρόβια όχι μόνο από το γάλα, αλλά και από την επαφή με το δέρμα. Οι ειδικοί συμβουλεύουν τις νέες μητέρες να κρατούν και να φιλούν πολύ τα μωρά τους και "να προσπαθήσουν να επενδύσουν στο μητρικό θηλασμό, ακόμα κι αν τους φαίνεται δύσκολο τις πρώτες μέρες".

Επομένως εάν θέλεις να προσφέρεις στο μωρό σου όλα τα ευεργετικά βακτήρια κάνε αυτό: προσπάθησε να θηλάσεις και αγκάλιαζε συνέχεια το νεογέννητό σου. Όλα τα μικρόβια που περνά η μητέρα στο μωρό έχουν μεγάλη σημασία για την υγεία του.

Life