Φλαβονοειδή: Πώς προστατεύουν την υγεία μας, που τα βρίσκουμε

Τα φλαβονοειδή είναι στοιχεία που προσλαμβάνουμε από τη διατροφή και παίζουν καθοριστικό ρόλο στην υγεία και την ευεξία μας.

μουρα iStock

Μπορεί το όνομά τους να μοιάζει περισσότερο με… μάθημα χημείας, όμως τα φλαβονοειδή, που "κρύβονται" σε φρούτα και λαχανικά, είναι υπερσυστατικά και κάνουν μία από τις πιο σημαντικές δουλειές στον οργανισμό μας. Ας τα γνωρίσουμε καλύτερα για να εκτιμήσουμε όσα μας προσφέρουν, αλλά και για να φροντίσουμε να τα προσλάβουμε όπως χρειάζεται το σώμα μας. Τα φλαβονοειδή είναι ενώσεις που βρίσκονται φυσικά σε πολλά φρούτα και λαχανικά αλλά και σε προϊόντα όπως το κρασί, το τσάι και η σοκολάτα. Υπάρχουν έξι διαφορετικοί τύποι φλαβονοειδών που βρίσκονται στα τρόφιμα και κάθε είδος διασπάται από τον οργανισμό με διαφορετικό τρόπο. Πρόκειται για στοιχεία πλούσια σε αντιοξειδωτική δράση, που μπορούν να βοηθήσουν το σώμα μας να απομακρύνει τις καθημερινές τοξίνες. Η συμπερίληψη περισσότερων φλαβονοειδών στη διατροφή μας είναι ένας πολύ καλός τρόπος να βοηθήσουμε το σώμα μας να παραμείνει υγιές και ενδεχομένως να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης κάποιων χρόνιων παθήσεων.

Σημαντική πληροφορία: Η φλεγμονή είναι μία από τις ανοσολογικές αντιδράσεις του σώματος. Τα αλλεργιογόνα, τα μικρόβια, οι τοξίνες και άλλοι ερεθιστικοί παράγοντες μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή που οδηγεί σε δυσάρεστα συμπτώματα, που "ανοίγουν το δρόμο" για σοβαρά νοσήματα. 

Τι προσφέρουν τα φλαβονοειδή

Τα φλαβονοειδή βοηθούν στη ρύθμιση της κυτταρικής δραστηριότητας και καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν οξειδωτικό στρες στο σώμα μας. Με πιο απλά λόγια, βοηθούν τον οργανισμό να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά, ενώ τον προστατεύουν από τις καθημερινές τοξίνες και τους στρεσογόνους παράγοντες. Επιπ

Διαβάστε Επίσης

λέον, τα φλαβονοειδή, ως ισχυροί αντιοξειδωτικοί παράγοντες, ωθούν τον οργανισμό μας να καταπολεμήσει τα δυνητικά επιβλαβή μόρια που μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονές. Το σώμα μας παράγει αντιοξειδωτικά με φυσικό τρόπο, αλλά, όπως αναφέραμε, θα τα βρούμε επίσης στη μαύρη σοκολάτα, στα όσπρια και σε πολλά φρούτα και λαχανικά. 

 

Ποια είναι τα οφέλη για την υγεία

Τουλάχιστον πέντε υποομάδες φλαβονοειδών έχουν αποδεδειγμένη επίδραση στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2015 στον ιστότοπο PubMed.com. Επίσης, τα φλαβονοειδή που βρίσκονται στο τσάι, στον καφέ και στη σόγια μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου καρδιακής προσβολής ή εγκεφαλικού. Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Translational MedicineTrusted Source έδειξε ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν υψηλότερα επίπεδα φλαβονοειδών ως μέρος της διατροφής τους είχαν χαμηλότερο κίνδυνο να εμφανίσουν καρδιαγγειακό επεισόδιο. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να αποδειχτούν τα καρδιαγγειακά οφέλη των φλαβονοειδών. Μια δίαιτα υψηλή σε φλαβονοειδή μπορεί, επίσης, να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Τα αποτελέσματα μιας μεταανάλυσης που έγινε το 2018 και δημοσιεύτηκε στον αμερικανικό ιστότοπο National Library of Medicine υποδηλώνουν ότι η υψηλή πρόσληψη φλαβονοειδών μέσω διατροφής συσχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να αποδειχτεί η αποτελεσματικότητα των φλαβονοειδών ως ρυθμιστών του σακχάρου στο αίμα. Οι αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές επιδράσεις των φλαβονοειδών έχουν επίσης ενθαρρύνει τους ερευνητές να μελετήσουν τις δυνατότητές τους ως αντικαρκινικά φάρμακα. Έρευνα που επίσης δημοσιεύτηκε στον αμερικανικό ιστότοπο National Library of Medicine έχει δείξει ότι ορισμένα φλαβονοειδή μπορούν να σταματήσουν τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων. Η επιλογή τροφών με φλαβονοειδή στο καθημερινό μας διαιτολόγιο και μια συνολικά υγιεινή διατροφή μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου. Ωστόσο, χρειάζονται περισσότερες μελέτες για να επιβεβαιωθεί το αν τα φλαβονοειδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αποτελεσματική θεραπεία του καρκίνου. Τα φλαβονοειδή έχουν πολλά οφέλη για την υγεία και είναι εύκολο να τα συμπεριλάβεις στη διατροφή σου. Έχουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση των συμπτωμάτων της φλεγμονής. Οι ερευνητές μόλις αρχίζουν να γνωρίζουν τις πολλαπλές δυνατότητες των φλαβονοειδών, ήδη, όμως, φαίνονται πολλά υποσχόμενα.

Τροφές πλούσιες σε φλαβονοειδή

Πιο κάτω θα δεις τους έξι υποτύπους φλαβονοειδών αλλά και τις τροφές 
που τα περιέχουν.

Φλαβανόλες: Αυτοί οι τύποι φλαβονοειδών είναι γνωστοί για τις αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες. Μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση των επιπτώσεων της καρδιαγγειακής νόσου στον οργανισμό. Οι φλαβανόλες βρίσκονται σε αυτά τα τρόφιμα: • Κρεμμύδι • Λάχανο • Σταφύλια και κόκκινο κρασί • Τσάι • Ροδάκινο • Μούρα • Ντομάτα • Μαρούλι • Κρεμμυδάκια • Μπρόκολο

Φλαβαν-3-όλες: Τα τρόφιμα με αυτά τα είδη φλαβονοειδών είναι πολύ πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Περιλαμβάνονται σε: • Λευκό τσάι • Πράσινο τσάι • Τσάι oolong • Μαύρο τσάι • Μήλο • Μoβ και κόκκινα σταφύλια • Βατόμουρα • Φράουλα 
• Προϊόντα κακάο και σοκολάτας

Φλαβόνες: Οι φλαβόνες είναι οι χρωστικές ουσίες στα μπλε και τα λευκά ανθοφόρα φυτά. Λειτουργούν, επίσης, ως φυσικό φυτοφάρμακο, προστατεύοντας τα φύλλα από επιβλαβή έντομα. Οι φλαβόνες μπορεί, επίσης, να βοηθήσουν το σώμα να καταπολεμήσει τη φλεγμονή. Μπορείς να τα βρεις σε: • Μαϊντανό • Κόκκινες πιπεριές • Σέλινο • Χαμομήλι • Μέντα

Φλαβανόνες: Οι φλαβανόνες είναι γνωστές για τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους. Μπορεί, επίσης, να σε βοηθήσουν να διαχειριστείς το βάρος και τη χοληστερόλη σου. Οι φλαβανόνες βρίσκονται σε αυτά τα τρόφιμα: • Λεμόνι • Λάιμ • Πορτοκάλι • Γκρέιπφρουτ

Ισοφλαβόνες: Οι ισοφλαβόνες θα βοηθήσουν στη διατήρηση της ισορροπίας των ορμονών στο σώμα. Τα ισοφλαβονοειδή βρίσκονται κυρίως στη σόγια, στα προϊόντα σόγιας και σε ορισμένα όσπρια, όπως η φάβα.

Ανθοκυανίνες: Οι ανθοκυανίνες είναι φυσικά παραγόμενες χρωστικές ουσίες που δίνουν στα λουλούδια το κόκκινο, μοβ και μπλε χρώμα τους. Βρίσκονται κυρίως στο εξωτερικό δέρμα των μούρων αλλά και στα εξής: • Κόκκινα και μοβ σταφύλια • Κόκκινο κρασί • Cranberry • Βατόμουρα • Φράουλα

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i