Ευτυχία = καλή υγεία – Γνωρίζεις τη μαθηματική εξίσωση της ευτυχίας;

Ποια είναι τα μυστικά για να βρούμε την ευτυχία στην κάθε μας μέρα. Η ψυχολόγος Μυρτώ Μπεχράκη μας βοηθά να την εντοπίσουμε και να την αποδεχτούμε.

10.06.2019

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

Ποιο χαρακτηριστικό έχουν οι πιο ευτυχισμένοι άνθρωποι;

Συνεργάστηκε η Μυρτώ Μπεχράκη, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια

Τι είναι αυτό που κάνει κάποιους ανθρώπους να αισθάνονται ευτυχισμένοι και «γεμάτοι»; Γιατί κάποιοι νιώθουμε καλά, ακόμη και στις δυσκολίες, όταν άλλοι αισθάνονται «πεσμένοι» καθημερινά; Και γιατί η ευτυχία περιλαμβάνει και την καλή μας ψυχική και σωματική υγεία;

Η εξίσωση της ευτυχίας

Οι θετικοί ψυχολόγοι πιστεύουν ότι το πόσο ευτυχισμένοι είμαστε μπορεί να μετρηθεί με τη μαθηματική εξίσωση: ευτυχία = Π + (5*Ε) + (3*Η). Το Π αντιστοιχεί στα προσωπικά μας χαρακτηριστικά, όπως η θεώρηση της ζωής, η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία. Το Ε αντιστοιχεί την καλή υγεία, την οικονομική σταθερότητα που έχουμε και το Η στην πλήρωση των αναγκών, στην αυτοεκτίμηση, στις προσδοκίες, στην αίσθηση του χιούμορ και στη «χαρά της ζωής» που αισθανόμαστε. Η αξία καθενός από αυτά τα γράμματα της εξίσωσης είναι βασισμένη σε μια κλίμακα αξιολόγησης των από το 1 μέχρι το 10, όπου το 1 είναι το «καθόλου» και το 10 «σε πολύ μεγάλο βαθμό». Στην πραγματικότητα αυτή η φόρμουλα δίνει μια ένδειξη «ευτυχίας», με βάση την οποία μπορούμε να σκεφτούμε και να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε κάποια στοιχεία της προσωπικότητάς μας ώστε να νιώθουμε καλύτερα με τον εαυτό μας. «Επιπλέον, μας βοηθά να κάνουμε το πρώτο βήμα, δηλαδή να συγκεκριμενοποιήσουμε την ψυχολογική μας κατάσταση» τονίζουν οι ψυχολόγοι Carol Rothwell και Pete Cohen που δημοσίευσαν τη σχετική έρευνα.

Τα μυστικά της ευτυχίας

Στην πραγματικότητα δεν είναι και τόσο… μυστικά, είναι απλά καλές συνήθειες που συμβάλουν στο να έχουμε καλύτερη διάθεση και θεώρηση της ζωής μας, ακόμη κι όταν τα πράγματα γύρω μας είναι δύσκολα.

Χρόνος για σένα

Αυτή είναι η πιο τετριμμένη -αλλά και η πιο αποτελεσματική- συμβουλή. Ακόμη κι αν έχεις πολύ φορτωμένη καθημερινότητα θα νιώθεις μεγαλύτερη ευτυχία αν αφιερώνεις περισσότερο χρόνο στον εαυτό σου, στους φίλους και στην οικογένειά σου. Θυμήσου ότι δεν ζούμε μόνο για το μέλλον -για να το οργανώνουμε και να το χτίζουμε- αλλά και για το σήμερα, και σε θα βρίσκουμε μικρές στιγμές ευτυχίας.

Διάβασε επίσης: Πώς θα έχω ψυχραιμία στη δουλειά; 4 συμβουλές από τον ειδικό

Διάβασε επίσης: Τι κάνουν οι πιο ευτυχισμένοι άνθρωποι στον κόσμο;

Αξιολόγησε τις ικανότητές σου

Είναι πολύ σημαντικό, όπως επισημαίνει ο θετικός ψυχολόγος Martin Sellgman, να αναγνωρίσουμε και να αξιολογήσουμε τις ιδιαίτερες ικανότητές μας σαν ένα σημαντικό και θετικό στοιχείο της ζωής μας. Αυτό είναι κάτι που μπορείς να το κάνεις μόνη σου ή με τη βοήθεια ενός κοντινού σου προσώπου που θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τα «δυνατά» σημεία του χαρακτήρα σου. Το αποτέλεσμα: Αυξάνεται η αυτοεκτίμησή σου, ενώ ταυτόχρονα συμφιλιώνεσαι με τα λιγότερο δυνατά στοιχεία της προσωπικότητάς σου.

Κάνε ό,τι σε ευχαριστεί

Η κατάκτηση της ευτυχίας δεν είναι ένας στόχος, αλλά μπορεί να είναι αποτέλεσμα μικρών ενεργειών που κάνεις κάθε μέρα. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό, όταν ενεργοποιείσαι στα πεδία (εργασία, χόμπι, κοινωνικές και προσωπικές σχέσεις) που νιώθεις καλά, εισπράτεις θετική ενέργεια και νιώθεις καλά με τον εαυτό σου.

Ενεργοποιήσου

Η φυσική δραστηριότητα είναι επιστημονικά αποδεδειγμένος τρόπος για να είμαστε ευτυχισμένοι. Ο Robert Thayer, καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, ισχυρίζεται πως αρκούν 10’ περιπάτου για να βελτιωθεί η διάθεσή μας και να γεμίσουμε τις μπαταρίες μας με ενέργεια και καλή διάθεση. Αυτό συμβαίνει διότι ενεργοποιώντας τις βασικές μυϊκές ομάδες του σώματός μας και ενισχύοντας το καρδιοαναπνευστικό σύστημα εξισορροπούν οι ορμόνες που είναι υπεύθυνες για τη θετική σκέψη.

Θέσε στόχους

Επιστημονικές έρευνες του θετικού ψυχολόγου Robert Thayer έχουν συσχετίσει την ύπαρξη σκοπού και στόχων στη ζωή μας με την ευτυχία. Επισημαίνουν, δε, πως δεν έχει σημασία ποιος είναι ο στόχος του καθενός μας, αλλά είναι σημαντικό το να υπάρχει. Απλά και μόνο το να έχουμε μακροπρόθεσμους στόχους και όνειρα μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε πιο ευτυχισμένοι.

Editor's Picks:

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece