Μύθοι και αλήθειες για τη βιταμίνη C για την υγεία σου

Πώς η βιταμίνη C βοηθά στην υγεία σου;

03.10.2019

Γράφει: Αμαλία Δούκα

εχεις διαβασει

Μύθοι και αλήθειες για τη βιταμίνη C για την υγεία σου

Συνεργάστηκε η Γεωργία Ίσαρη, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος

Όταν νιώθεις εξαντλημένη ή πιστεύεις πως είσαι στα πρόθυρα κρυολογήματος, όλοι σου συστήνουν την πιο γνωστή βιταμίνη: τη C. Χάρη στην αντιοξειδωτική δράση της, έχει την ικανότητα να προστατεύει τα κύτταρα, βοηθά στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών, ειδικά σ’ εκείνες τις περιοχές που το μεγαλύτερο μέρος τους περιέχει νερό, όπως το εσωτερικό μέρος των κυττάρων. Επίσης, μετέχει στην παραγωγή του κολλαγόνου, της θυροξίνης, συντελεί στη διατήρηση της καλής κατάστασης των αιμοφόρων αγγείων, των οστών και των δοντιών, διευκολύνει την απορρόφηση του σιδήρου και φυλλικού οξέος από τον οργανισμό. Όμως, προσφέρει κάτι άλλο ή όχι;

Έχει η βιταμίνη C αντικαρκινική δράση;

Δεν υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις γι’ αυτό.

  • Η λήψη της βιταμίνης C δεν προστατεύει από τον καρκίνο σύμφωνα με δύο μεγάλες αμερικανικές έρευνες που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό έντυπο American Medical Association.
  • Προηγούμενες έρευνες είχαν δείξει ότι η βιταμίνη C περιόριζε τον κίνδυνο κάποιων τύπων καρκίνου, αυξάνοντας τα επίπεδα των αντιοξειδωτικών τα οποία ελαχιστοποιούν τη φθορά των οστών.
  • Οι ειδικοί τονίζουν ότι ο καλύτερος τρόπος προστασίας από τον καρκίνο είναι η διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά.

Προλαμβάνει η βιταμίνη C το κρυολόγημα;

Όχι ακριβώς.

  • Πολλοί πιστεύουν ότι, αν πάρεις μεγάλες ποσότητες βιταμίνης C, μπορείς να μειώσεις τα συμπτώματα του κρυολογήματος ή να το προλάβεις. Όμως, σε επισκόπηση 30 ερευνών δεν έχει εξαχθεί θετικό συμπέρασμα ότι όντως συμβαίνει αυτό.
  • Ωστόσο, σε άτομα τα οποία έχουν καταπονηθεί σωματικά ή έχουν εκτεθεί σε χαμηλές θερμοκρασίες η βιταμίνη C μπορεί να περιορίσει τον κίνδυνο κρυολογήματος.

Προστατεύει η βιταμίνη C την καρδιά;

Υπό προϋποθέσεις.

  • Επειδή εμποδίζει την LDL ή «κακή» χοληστερόλη να δημιουργεί πλάκες αθηρωμάτωσης στα τοιχώματα των αρτηριών, φαίνεται ότι βοηθά στην υγεία της καρδιάς. Οι επιδημιολογικές, αναδρομικές, παρατήρησης έρευνες δεν είναι ικανές να αποδείξουν οριστικά την αποτελεσματικότητα της βιταμίνης C στην πρόληψη των παθήσεων της καρδιάς.
  • Ωστόσο, πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι άτομα που έπαιρναν επιπλέον 700 mg της εν λόγω βιταμίνης σε μορφή συμπληρώματος μείωσαν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων κατά 25% σε σχέση με άτομα που δε λάμβαναν το συμπλήρωμα.
  • Έχε, όμως, υπόψη σου ότι οποιαδήποτε βιταμίνη κι αν παίρνεις δε θα σε προστατεύει από παθήσεις της καρδιάς αν δεν ακολουθείς τους χρυσούς κανόνες προστασίας του καρδιαγγειακού σου συστήματος, που είναι: ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή, αποφυγή της καθιστικής ζωής με τακτική σωματική άσκηση, διατήρηση κανονικού βάρους σώματος, αποφυγή του καπνίσματος, διατήρηση καλών επιπέδων χοληστερόλης αίματος και ρύθμιση κάποιων παθήσεων όπως ο διαβήτης ή η υψηλή πίεση.

Είναι η βιταμίνη C φάρμακο για το έλκος;

Μπορείς να πεις ότι σε προφυλάσσει.

  • Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Clinical Nutrition υποστηρίζεται ότι η βιταμίνη C είναι αρκετά σημαντική για την επούλωση των ελκών, αλλά πρέπει να χρησιμοποιείται η μη όξινη μορφή της.
  • Μάλιστα, η έρευνα έδειξε ότι όσοι είχαν υψηλά επίπεδά της στον οργανισμό είχαν 25% λιγότερες πιθανότητες να μολυνθούν από το βακτήριο που προκαλεί το έλκος.

Συμβάλει στην υγεία των ματιών;

Ναι.

  • Μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Archives of Ophthalmology έδειξε ότι, σε μακροχρόνια βάση, τα συμπληρώματα βιταμίνης C προστατεύουν από την εκφύλιση ωχράς κηλίδος, μιας από τις πρώτες αιτίες τύφλωσης που προσβάλλει τους ηλικιωμένους.
  • Γυναίκες που τη λάμβαναν για περισσότερο από 10 χρόνια είχαν κατά 77% χαμηλότερη πιθανότητα να εμφανίσουν πρόωρη θαμπάδα στον κρυσταλλοειδή χιτώνα των ματιών τους σε σχέση μ’ εκείνες που δεν κατανάλωναν συμπληρώματα.

Χαρίζει μακροζωία;

Ναι.

  • Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ δημοσίευσαν μελέτη στο περιοδικό της Αμερικανικής Διαιτητικής Ένωσης όπου επιβεβαιώνουν ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν καθημερινά περισσότερα από 300 mg βιταμίνης C (από τροφές και συμπληρώματα) έζησαν περισσότερο από εκείνους που κατανάλωναν λιγότερα από 50 mg ημερησίως.
  • Αυτό συμβαίνει γιατί η βιταμίνη C είναι αντιοξειδωτική και δρα ενάντια στο σχηματισμό ελεύθερων ριζών που επιτίθενται και καταστρέφουν τις κυτταρικές μεμβράνες και τα κύτταρα. Μια δίαιτα γεμάτη με αντιοξειδωτικά αποτελεί ασπίδα ενάντια στην πρόωρη γήρανση.

Διάβασε επίσης: 6 απαραίτητες βιταμίνες και μέταλλα που χρειάζεσαι κάθε μέρα

Διάβασε επίσης: Οι απαραίτητες βιταμίνες μετά τα 50: Ποιες και γιατί τις χρειάζεται κάθε γυναίκα μετά τα 50;

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.