Πρόληψη: Οι συνήθειες που βλάπτουν το συκώτι

Το ήξερες ότι κάποιες συνήθειες επιβαρύνουν την ηπατική σου υγεία; Μάθε πώς θα διατηρήσεις το συκώτι σου υγιές, γιατί είναι τόσο σημαντικό και ποια είναι η διατροφή που το προστατεύει αποτελεσματικά.

συκώτι ήπαρ istock

Το συκώτι είναι το μεγαλύτερο εσωτερικό όργανο του σώματος, με περισσότερες από 500 διαφορετικές λειτουργίες, όπως πέψη, μεταβολισμός, απομάκρυνση τοξινών και αποθήκευση θρεπτικών συστατικών. Εάν το συκώτι μας δεν έχει καλή υγεία, αυτό εμποδίζει το σώμα να λειτουργήσει σωστά και τότε η ασθένεια μπορεί να εμφανιστεί πιο εύκολα. 

Καθημερινά διαβάζουμε για το πώς θα φροντίσουμε την καλή υγεία της καρδιάς μας, των ματιών μας, του δέρματός μας, αλλά, σκέψου, έχεις διαβάσει τελευταία κάτι που να αφορά το συκώτι σου; Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τι επηρεάζει την υγεία του και τι πρέπει να κάνουμε για να το διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση, η οποία δεν απαιτεί μεγάλες θυσίες. Ωστόσο, υπάρχουν συνήθειες που το κουράζουν, το φθείρουν και το εμποδίζουν να διατηρηθεί υγιές.

Οι συνήθεις ύποπτοι

•    Τα τρανς λιπαρά. Είναι τεχνητά υδρογονωμένα έλαια που προστίθενται στις τροφές για να αυξήσουν τη διάρκεια ζωής τους. Πρόκειται για λιπαρά εξαιρετικά επιβλαβή για την υγεία, καθώς αυξάνουν την LDL ή "κακή" χοληστερόλη, μειώνουν την HDL ή "καλή" χοληστερόλη, ενώ έχει παρατηρηθεί επίσης ότι αυξάνουν τον ρυθμό συσσώρευσης λίπους και ουλώδους ιστού στο συκώτι. Τα τρανς λιπαρά ευθύνονται, επίσης, για την εμφάνιση ασθενειών, όπως ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις, η λιπώδης νόσος του ήπατος και η άνοια.

Διαβάστε Επίσης


•    Κακή διατροφή: Οι σύγχρονες συνθήκες ζωής έχουν δώσει ώθηση σε ένα μοντέλο διατροφής το οποίο δε συνεισφέρει θετικά στην καλή υγεία μας. O εθισμός στο πρόχειρο φαγητό δεν έχει μόνη αιτία την έλλειψη χρόνου να μαγειρέψουμε στο σπίτι μας, αλλά επίσης το ότι είναι πολύ γευστικά. Το συκώτι είναι πολύ ευαίσθητο στην κακή διατροφή, στον συνδυασμό νατρίου, θερμίδων, ζάχαρης και αλατιού. Το αποτέλεσμα είναι ότι θα τα αποβάλλει μέσω της αύξησης στην πίεση του αίματος και τη χοληστερόλη, με τελική κατάληξη τη λιπώδη διήθηση του ήπατος.
•    Το αλκοόλ: Όταν καταναλώνουμε αλκοόλ, το συκώτι χρησιμοποιεί την ενέργειά του για να το μετατρέψει σε μια λιγότερο τοξική ουσία, μένοντας αδύναμο να επιτελέσει τις άλλες σημαντικές λειτουργίες του. Το αλκοόλ μπορεί να μετατραπεί σε φορμαλδεΰδη, ένα τοξικό υποπροϊόν που μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή του ήπατος, θάνατο των ηπατικών κυττάρων (γνωστό και ως κίρρωση) και λιπώδη ηπατική νόσο. Το μέτρο στην κατανάλωση είναι το "κλειδί" για την προστασία του ήπατος. Συνήθως οι γυναίκες μπορούν να πίνουν έως και 1 ποτήρι την ημέρα ή 5 ποτά την εβδομάδα και οι άνδρες μπορούν να πίνουν έως και 2 ποτά την ημέρα ή 8 έως 10  ποτά την εβδομάδα, ενώ η κατανάλωσή του σε συνδυασμό με φαγητό κρίνεται πιο ασφαλής.

Διαβάστε Επίσης


•    Κατανάλωση ζάχαρης: Η ζάχαρη είναι τόσο τοξική όσο το αλκοόλ και πιο εθιστική από την κοκαΐνη. Η ζάχαρη με τη μορφή φρουκτόζης, η λευκή ζάχαρη, το σιρόπι καλαμποκιού, τα τεχνητά γλυκαντικά δεν είναι ανεκτά από το συκώτι σε καμία δόση. Αυτά τα σάκχαρα μετατρέπονται σε λίπη και τελικά προκαλούν ηπατική νόσο.
• Η απουσία πρωινού γεύματος: Το πρωί τα αποθέματα του οργανισμού μας σε γλυκόζη είναι πολύ χαμηλά. Πρόκειται για μια κατάσταση που επηρεάζει το συκώτι μας και δεν του επιτρέπει να λάβει την ενέργεια που χρειάζεται για να εκτελέσει τις ουσιαστικές λειτουργίες του. Η παράλειψη του πρωινού είναι μεγάλο λάθος, με αντίκτυπο τόσο για το σώμα μας όσο και για το συκώτι και τον εγκέφαλό μας. 
•    Η πολυφαρμακία: Κάθε φάρμακο που μεταβολίζεται στο συκώτι μας μπορεί να προκαλέσει ηπατική βλάβη, η οποία μπορεί να εμφανιστεί ακόμα και 6 μήνες μετά τη διακοπή του. 
•    Όχι επαρκής ύπνος: Το σώμα μας είναι σχεδιασμένο ώστε συγκεκριμένες ώρες τη νύχτα να εκτελεί ορισμένες εργασίες αποτοξίνωσης. Γύρω στα μεσάνυχτα έως τις 2 το πρωί το συκώτι πραγματοποιεί μια διαδικασία αποτοξίνωσης. Πρόκειται για διεργασίες που εκτελούνται σωστά μόνο όταν κοιμόμαστε βαθιά. Αν διακόπτουμε συχνά αυτούς τους φυσικούς κύκλους του σώματός μας, θα επηρεάσουμε και τη σωστή λειτουργία του συκωτιού μας.  
•    Αφυδάτωση: Το νερό βοηθά στην απομάκρυνση των αποβλήτων από το σώμα. Αυτό αποτρέπει τη συσσώρευση βλαβερών για το συκώτι τοξινών. Η σωστή ενυδάτωση κάνει το αίμα πιο λεπτόρρευστο και ως εκ τούτου πιο εύκολο για το συκώτι να το φιλτράρει και να απομακρύνει τις τοξίνες. Πιες άφθονο νερό κατά προτίμηση κατά τη διάρκεια της ημέρας, μεταξύ των γευμάτων.

Η διατροφή που θα "καθαρίσει" το συκώτι

Οι έως τώρα μελέτες έχουν δείξει ότι οι ασθενείς ανταποκρίνονται καλύτερα στη μεσογειακή διατροφή, η οποία περιέχει πολλά φρούτα, λαχανικά, όσπρια, πουλερικά, ψάρια, ξηρούς καρπούς και ελαιόλαδο. Μικρή μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση The Journal of Hepatology έδειξε ότι η μεσογειακή διατροφή είναι πιο αποτελεσματική από μια διατροφή φτωχή σε λιπαρά, ενώ σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Clinical Nutrition διαπιστώθηκε ότι ομάδα 90 υπέρβαρων ασθενών με λιπώδες ήπαρ ανταποκρίθηκαν καλύτερα στη μεσογειακή διατροφή. Στόχος της νέας διατροφής, πάντως, πρέπει να είναι και η απώλεια βάρους, γιατί είναι η μοναδική μέθοδος που αποδεδειγμένα μειώνει το λίπος στο ήπαρ. Η δρ Κathleen Carey, διευθύντρια της Κλινικής Λιπώδους Ήπατος στο Γενικό Νοσοκομείο Μασαχουσέτης στη Βοστόνη, συνιστά στους ασθενείς της να χάσουν τουλάχιστον το 10% του αρχικού σωματικού βάρους προσέχοντας τη διατροφή και ασκούμενοι τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα επί 45 λεπτά τη φορά.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i